Hur tacklar ni dessa påståenden från Sverigedemokraterna?

Här kan icke-muslimer diskutera och ställa frågor om allt som rör Islam.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 1
Blev medlem: ons okt 13, 2010 13:33

Hur tacklar ni dessa påståenden från Sverigedemokraterna?

Inläggav Plogen » ons dec 08, 2010 14:59

Hej!

Frågan kanske låter fientligt inställd, men så är inte fallet. Vi vill vara helt neutrala i vår frågeställning. Jag, och min kollega Gabriela, går tredje året på Höglandsskolan i Stockholm. Vår kurs Internationella relationer har vi valt att helt ägna åt frågeställningen om vilken syn islamofober/islamkritiker (de kallar sig helst för det senare av någon anledning ...) har på muslimer och islam som fenomen, och hur väl det stämmer med verkligheten. Vi har varit i kontakt med Sverigedemokraterna och fått deras syn på saken. Naturligtvis måste vi även fråga muslimer hur de ser på Sverigedemokraternas påståeenden (som för övrigt är representativa för de flesta islamkritiker/islamofober verkar det som). När ni svarar i tråden representerar ni er själva. Om ni vill referera till hur ni tror att det ser ut generellt är ni välkomna att göra det, men skriv i såna fall det. Vi vill också påpeka att den här tråden inte är vår eda källa till information. Vi har varit i kontakt med en företrädare för islamiska Förbundet och kommer förmodligen komma i kontakt med åtminstone ännu en företrädare för någon muslimsk församling i Sverige.

Det är alltså dessa påståenden ni ska ta ställning till:

"Muslimer har ingen respekt för djur"
"Muslimska män har ingen respekt för kvinnor"
"Muslimer tycker det är helt okej att slå sina barn"
"Islam är en enhetlig ideologi med intressen som hotar svenska intressen"


Detta är alltså inte omskrivningar. Sverigedemokraterna sa verkligen så, oavsett vad man tycker om det. Särskilt intresserade är vi av det sista påståendet. Hur pass mycket har muslimer egentligen gemensamt förutom religionen? Finns det ens någon annan gemensam nämnare? Hur pass sammanhållna är muslimer i Sverige generellt? Och vad tror ni Sverigedemokraterna menar när de säger "muslimska" intressen? Och hur skulle dessa stå emot "svenska" intressen?

Dessutom är vi intresserade av att veta era upplevelser av islamofobi. Tror ni att det handlar om rasism eller kritik av själva religionen?

Hoppas så många som möjligt svarar! Tack på förhand alla ni som bidrar till innehållet i vår uppsats.

M V H

Jonatan och gabriella

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Hur tacklar ni dessa påståenden från Sverigedemokraterna

Inläggav b » ons dec 08, 2010 17:17

...
Senast redigerad av b tor mar 31, 2011 22:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Inlägg: 901
Blev medlem: tis maj 30, 2006 17:25
Ort: Solna

Re: Hur tacklar ni dessa påståenden från Sverigedemokraterna

Inläggav bouhamza » tor dec 09, 2010 21:31

Hej.

1. "Muslimer har ingen respekt för djur"
Vad SD (antagligen) menar med detta påstående relaterar till muslimska och judiska renhetsregler vid slakt (skäktning). Utan att gå in i sakfrågan vill jag bara anmärka på att SD:s argument inte är underbyggt av varisig någon vetenskaplig konsensus, eller någon särskild vurm för djuretik å deras vägnar. Varför SD stressar detta argument är för att det används som ett slagträ i deras anti-muslimska offensiv. Jag kanske hade tagit SD på allvar om de hade varit lika hätska mot den Judiska kommunitén i Sverige då det gäller halal eller kosher-regler, men eftersom den retoriken uteblir så är det uppenbart att SD endast är ute efter att bilda en opinion mot muslimer på alla möjliga plan.

2. "Muslimska män har ingen respekt för kvinnor"
Som jag upplever det så är det snarare så att män generellt har svårt att respektera kvinnor, det är ett universiellt problem, inte ett specifikt muslimskt.

3. "Muslimer tycker det är helt okej att slå sina barn"

Sverigedemokrater tycker att det är helt okej att idka tidelag med getter.
Bara för att jag kan säga en sak betyder inte att det är sant! SD har inga som helst belägg för att muslimer tycker att aga är en bra uppfostringsmetod eller att muslimer praktiserar aga i någon högre utsträckning än icke-muslimer. Alla muslimers rollmodell, profeten Muhammed salawat slog aldrig några barn. DET är vad muslimer skall leva upp till. (Detta kan man då jämföra med SD som hävdar sig på en kristen värderingsgrund (deras formulering) och där ingår faktiskt aga som ett normativt uppfostringsbeteende!)

4. "Islam är en enhetlig ideologi med intressen som hotar svenska intressen"
Tänk, jag skulle precis hävda att SD representerar en enhetlig ideologi som hotar svenska intressen.
"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Hur tacklar ni dessa påståenden från Sverigedemokraterna

Inläggav A.N » fre dec 10, 2010 10:27

Hej!
När det gäller de tre första påståendena är det mycket möjligt att det finns muslimer som stämmer in på beskrivningen, det är omöjligt att uttala sig generellt om en så stor grupp som bara har religionen gemensamt. Om man däremot undrar om religionen föreskriver hänsynslöshet mot djur förtryck av kvinnor eller barnaga går det att svara. Svaret är nej, snarare kan man hitta många exempel på uppmaningar att behandla både djur kvinnor barn och alla levande varelser med respekt och kärlek.....

Det fjärde påståendet är svårt att svara på eftersom jag har svårt att förstå vad de menar, men om de tror att alla muslimer har vissa politiska åsikter som de kämpar för och som på ett lömskt sätt hotar svenskars rätt att vara svenskar kan jag ju säga att de tror fel. Islam är en religion och muslimer har väldigt olika åsikter om samhället och hur man ska leva som muslim i väst. Man kan vara muslim och utforma sitt liv på helt olika sätt och se på frågor som rör det världsliga stora eller små helt annorlunda än andra muslimer. Vi som andra människor formas av våra erfarenheter och av vår omgivning, det som är gemensamt för muslimer är tron och en strävan att leva upp till vissa ideal, som inte står i konflikt med den i grunden kristna värdegrund som finns i Sverige. När ni frågar om det finns en annan gemensam nämnare som förenar muslimer än religionen, tänkte jag först nej, men sedan måste jag nyansera mig lite, mellan vissa är nog religionen den enda gemensamma nämnaren medan andra har fler.

För att kunna veta om "muslimska intressen" står emot "svenska intressen" måste man för det första komma fram till vad som är muslimska intressen vilket inte blir så lätt och för det andra definiera vad som är svenska intressen vilket inte heller blir så lätt.
Självklart kommer del individers intressen ibland i konflikt med andra individers intressen men så måste det väl alltid vara oavsett religion.

Mina personliga upplevelser av människor som visat hat eller fördomar tolkar jag som en blandning av rädsla för det främmande och en vilja att hitta en yttre fiende. Det har faktiskt mest varit små gulliga pensionärer som jag helst skulle vilja krama och hjälpa på något sätt som uttryckt fördomar, jag tolkar det som otrygghet.

Lycka till med uppsatsen!

Inlägg: 110
Blev medlem: sön apr 09, 2006 16:38

Re: Hur tacklar ni dessa påståenden från Sverigedemokraterna

Inläggav khaduja » lör dec 11, 2010 11:34

"Muslimer har ingen respekt för djur" Ett ignorant påstående, det har citerats redan att ens behandling av djur tas på största allvar i islam, ja över huvud taget är ens ansvar i kontakt med någon som är svagare än man själv väldigt stort.
"Muslimska män har ingen respekt för kvinnor" Visst finns det sådana män, å andra sidan så finns forskning som visar på att en ganska stor del av Sveriges kvinnor blir utsatta för våld av en man någon gång, och de förhållandevis få muslimska männen i samhället har knappast hunnit runt och pucklat på dem alla! Bristande respekt för kvinnor är ett globalt fenomen.
"Muslimer tycker det är helt okej att slå sina barn" Nej verkligen inte. Profeten slog varken kvinnor eller barn, och det är Hans exempel vi ska följa.
"Islam är en enhetlig ideologi med intressen som hotar svenska intressen"
Islam är en religion och inte ideologi. Dessutom med många olika riktningar och åsikter inom sig. Vad som anses hota svenska intressen är ju inte uttalat och svårt att bemöta, det blir ju spekulationer. En ganska stor del av de som har muslimsk bakgrund i Sverige är sekulära, tycker man dessa är ett hot så blir det ju extra tydligt att det handlar om rasism.

Jag gillar personligen inte uttrycket islamofobi, jag anser att det snarare handlar om ett hat mot muslimer. Har förresten aldrig sett någon religionskritik värd namnet, vilket sannolikt beror på att SD-anhängarna och andra muslim-hatare inte har kunskap nog till det. De vet helt enkelt inte vad islam går ut på. Bara att de hatar muslimer, ser dem som främmande och skrämmande och något som ska bort.

Inlägg: 16
Blev medlem: ons nov 24, 2010 23:10

Re: Hur tacklar ni dessa påståenden från Sverigedemokraterna

Inläggav Nora77 » lör dec 11, 2010 20:59

" och lev med era hustrur i vänskap och samförstånd" koranen sura an Nisa vers 19

"Mest fullkomlig tro är hos den troende som uppför sig bäst, och den bästa mellan er är de som är bäst mot sina fruar" ( hadith ur muslim)

"och visa godhet mot era föräldrar och nära anförvanter, mot dem fadelösa och dem behövande, mot grannen som står er nära och mot grannen som är främling, mot vännen vid er sida och mot vandringsmannen och mot dem som ni rättmättigt besitter" ( koranen surat an nisa vers 36)

" slå aldrig guds tjänarinnor" ( hadiht med bland annat Abu daud, Nasa i , Ibn madja, ahmad ibn hannbal mfl som källa)

" och till hans under hör att han har skapat hustrur åt er av er egen art, så att ni kan finna ro hos dem , och han har låtit kärlek och ömhet uppstå mellan er" ( konranen sura 30 vers 21)

Återgå till Nyfiken på Islam?

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster