Hur ska jag göra?? Snälla svara snarast

Här kan icke-muslimer diskutera och ställa frågor om allt som rör Islam.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 2
Blev medlem: fre nov 26, 2010 1:05

Hur ska jag göra?? Snälla svara snarast

Inläggav Hinda » lör nov 27, 2010 13:09

Assalamu aleikum!

Jag är en ung tjej i 22 års åldern. Jag har (alhamdulillah) hittat tillbaka till min religion nyligen.
Jag har haft en fråga angående mitt jobb, har frågat runt bland de äldre inom min egen familj och bland lite mer kunninga
vänner...Men känner att jag inte riktigt har fått en "bra" svar.

Just nu så jag jobbar som undersköterska i ett ålderdomshem, vilket betyder att jag får servera gris, tvätta andras "awra"
och delta i deras högtider.
Eftersom jag lever i Sverige och har inget annat val än att försörja mig på det jag är utbildad till så måste jag ta jobbet
där det finns, man får ju inte direkt tacka nej...
Det jag undrar över är följande:
mÅSTE JAG SLUTA PÅ MITT JOBB?
Jag försöker be alla mina böner, men det blir ibland lite svårt eftersom jag har blivit osäker på mig själv.
Eftersom jag tvättar andras "awra" betyder det att jag måste duscha innan varje bön eller varje dag? Hur ligger det till
egentligen?
Kan jag betala "zakat" av min lön?
Att jag deltar i deras högtider gör det mig till en dålig muslim? Jag berörs ju inte av det de firar till?!

Och till viktigaste...HUR GÖR JAG UNDER RAMADAN? :shock: :shock: :shock:
Ska jag inte jobba under hela Ramadan? Eftersom jag kan missa några böner pga att det kolliderar med tider då medicin ska
ges eller maten ska serveras.
Ska jag inte fasta? (Har fått lite halvklara svar från andra som säger att jag inte får fasta under Ramadan pga av mitt jobb)


Vill gärna ha ett svar snarast....
JazakuAllah i förhand.
Salaam.
:cry:

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Hur ska jag göra?? Snälla svara snarast

Inläggav A.N » lör nov 27, 2010 14:16

Wa aleykum salaam!
Det bästa vore förstås om du kunde hitta ett jobb där du inte känner att du behöver kompromissa eller föra en kamp för att praktisera din religion. När det gäller bönen har du rätt att kräva att få gå undan och be någon gång under den tiden som varje bön är inne, prata med arbetsgivaren om hur viktigt det är för dig, kanske du kan byta det mot lite kortare rast eller erbjuda dig att stanna kvar den tid du missa genom att gå ifrån och be om arbetsgivaren inte visar förståelse. Religionsfrihet är en mänsklig rättighet och bönen tar kanske tio minuter. Du behöver inte duscha inför varje bön även om du tvättar äldres awra. Om du kan ordna så att du bara får tvätta kvinnor är det inte ens haram eftersom dessa behöver hjälp med att tvätta sig. Däremot ska du försöka undvika att tvätta män eftersom du själv är kvinna, finns det någon snäll kollega som vill byta uppgifter med dig..?

Om du tjänar så mycket pengar att du behöver betala zakat ska du absolut göra det. Att man inte gör allt perfekt ska inte hindra från att försöka göra gott. Profeten frid vare med honom har sagt:" Frukta Allah varhelst du är, låt en ond gärning följas av en god för att den onda ska utplånas, och uppträd på bästa sätt mot andra människor."

Samma sak gäller Ramadan självklart bör du fasta, varför skulle du inte göra det? Som sagt;att man inte kan leva upp till allt gör inte att man ska lämna allt, tvärtom närma dig Allah med det du kan och be för att Han ska hjälpa dig att leva upp till det du inte kan uppfylla just nu.

Det viktigaste med högtiderna är att du inte avser att fira dem men kan du undvika dem är det förstås det bästa. Om du kan få slippa att servera gris är också det det bästa....

Gör så gott du kan och gör det du kan och planera din framtid så att du inte behöver kämpa varje dag.... inshAllah att du hittar ett jobb som du trivs med och där du kan praktisera islam i lugn och ro.

Användarvisningsbild
Inlägg: 901
Blev medlem: tis maj 30, 2006 17:25
Ort: Solna

Re: Hur ska jag göra?? Snälla svara snarast

Inläggav bouhamza » lör nov 27, 2010 17:44

1. Gå med i facket, kräv kollektivavtal på eran arbetsplats.

2. De flesta kollektivavtal regelerar pauser, vilket innebär att du har rätt att gå undan och be när du behöver. Utan ett kollektivavtal kan chefen kräva vad som helst av dig.

Jag kan ge dig ett tankeexempel. Vet du vad den lagstadgade minimilönen är i Sverige?

0:- Noll kronor är det minsta man får betala någon utan kollektivavtal. Vem tror du är bättre på att förhandla en rimlig lön? Ett ensamt vårdbiträde eller 40,000 fackanslutna vårdbiträden?
"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi

Inlägg: 2
Blev medlem: fre nov 26, 2010 1:05

Re: Hur ska jag göra?? Snälla svara snarast

Inläggav Hinda » lör nov 27, 2010 19:36

JazakuAllah kheyr för era svar!
bouhamza: jag är med i facket, det är inga problem med det. Har inga problem med min lön. Men tack endå :)
A.N: Okej så vad jag har förstått så kan jag betala zakat, fasta, jobba kvar på mitt jobb utan att det står i vägen för islam? Jag trivs jätte bra på mitt jobb, tack Gud. Har väldigt snälla kollegor som brukar ta över jobbet bönen är kommen (ibland) och ALHAMDLILLAH så bor det inga män på vårt boende än så länge...

Det är bara det att folk runt om mig har fått mig att börja tvivla på mitt jobb...Har fått höra mkt: Din inkomst är haram! Du ska inte om du göra så och så på jobbet, din bön är inte accepterad :(

Men Shuqran till er både!

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Hur ska jag göra?? Snälla svara snarast

Inläggav b » lör nov 27, 2010 20:32

...
Senast redigerad av b tor mar 31, 2011 22:17, redigerad totalt 3 gånger.

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Hur ska jag göra?? Snälla svara snarast

Inläggav b » lör nov 27, 2010 22:29

...
Senast redigerad av b tor mar 31, 2011 22:19, redigerad totalt 1 gång.

Inlägg: 11
Blev medlem: tor nov 25, 2010 13:07

Re: Hur ska jag göra?? Snälla svara snarast

Inläggav JA21 » sön nov 28, 2010 1:15

Vilka underbara svar! Fick svar på frågor jag själv funderat över.
En fråga till B eller någon annan som kanske kan hjälpa mig:
Jag fastade endast 14 dagar för första gången i mitt liv under Ramadan i Irak och fick lov att bryta för att inte bli allergisk mot ca.300 bett av något som påminnde om svenska knott, fast 100ggr värre. Min fråga är, för dom sa till mig i Irak att man kunde ta igenom dessa dagar när som helt under året, jag betalade även allmossan då i Irak. Men är det sant att man kan göra det när som helst? Jag själv som fick se fattigdomen med egna ögon och hur dom utan tak över huvudet fastade i 50 graders värme för att sedan tigga till sig mat för att kunna äta kan inte tycka att det är rätt att ta igen dagarna så här under vinter halvåret, då ska jag ju få kunna äta redan runt 15-16 var det någon sida som det stod information på när solen går ner nu under November. Då är det liksom ingen vits menar jag. Mina första 14 dagar i 50 graders värme och knappt el det var en prövning, så det här känns för "lätt" om du förstår vad jag menar. Vad tycker du? Jag vill ju ta igen dagarna, kanske det bästa är på våren om det nu går att göra så?

Tacksam för svar.

Ma´Salame Johanna

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Hur ska jag göra?? Snälla svara snarast

Inläggav b » sön nov 28, 2010 7:37

...
Senast redigerad av b tor mar 31, 2011 22:18, redigerad totalt 1 gång.

Inlägg: 11
Blev medlem: tor nov 25, 2010 13:07

Re: Hur ska jag göra?? Snälla svara snarast

Inläggav JA21 » sön nov 28, 2010 11:57

Tack så mycket för svar.

Måste bara tillägga att jag inte är irakier utan halv svensk och halv iranier, men har aldrig kännt mig mer hemma än när jag var i Irak, trots det pågående kriget.

Då ska jag börja fasta nu och ägna många tankar åt dom som dog under Ramadan detta år i Irak, av värme, svält och krig.

Ma´Salame Johanna

Återgå till Nyfiken på Islam?

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster