Villsen person söker vägledning.

Här kan icke-muslimer diskutera och ställa frågor om allt som rör Islam.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 2
Blev medlem: mån apr 13, 2009 23:11

Villsen person söker vägledning.

Inläggav Kristen » tis apr 14, 2009 23:03

Hejsan!

Jag är en 17 årig kille som är uppfostrad som katolik. Jag har alltid trot på gud men jag och min familj har inte tatt själva utövandet av katoliscism på största allvar. För något år sedan när jag började min konfirmationsundervisning vilket är obligatoriskt för att du ska bli myndig som katolik, så blev jag mer intresserad av kyrkan och har sedan dess levt som en bättre kristen och jag har förstärkt min tro på gud. Vissa saker har jag haft svårt att tro så som att oblaten och vinet som katoliker äter och dricker, verkligen är jesus kropp.

Utöver det så har jag accepterat kristendomen och alldrig ens tänkt på islam. Jag har alltid sett islam som en dålig religion med terrorister som vill mig och andra illa. För en månad sedan såg jag dock en dokumentär som fick mig att tvivla på den katolska kyrkan (inte min kristna tro) men den katolska kyrkan. Sedan dess har jag sett dokumentärer på tv som vetenskapligen bevisar att saker i bibeln inte stämmer och att det som står om Jesus, kan inte stämma. Samtidigt fick jag en insyn i varför jag finns här på jorden och att det inte är viktigt att göra allting perfekt på jorden utan att livet efter detta är det viktiga. Samtidigt blev jag väldigt rädd och frustrerad angående helvetet och vad det verkligen innebär att bli dömd dit.

Så sedan någon vecka tillbaka har jag inte riktigt varit säker på vilken religion som är den rätta. Jag tror starkt på gud men jag känner att han inte vägleder mig. Jag har alltid sett att muslimer är väldigt säkra på sin religon och att den följs mycket bättre en kristendomen, så jag har de senaste dagarna läst lite om folk som har konverterat till islam och jag planerar att läsa koranen på svenska. Jag har funderingar om att konvertera till Islam men jag vet inte riktigt vad jag skall göra. Jag känner att jag inte får någon hjälp från gud. Enligt kristendomen måste du tro på Jesus för att bli frälst och enligt islam kommer du till helvetet om du inte följer islam.

Så jag vet inte alls vad jag skall göra och jag känner en stor oro inom mig. Jag har sett att ni muslimer är 100% säkra på att islam är rätt så övertala mig. Varför är islam rätt? Vad finns det för bevis? Varför skall jag konvertera? Hur kan ni bevisa att Jesus inte är guds son och att man kommer till gud även om man inte tror på Jesus som guds son utan som en profet?

Vore tacksam om jag kunde få många bra svar på detta från muslimer som verkligen är insatta i sin religion och som vet vad ni talar om.

Mvh en tvilande kristen!

Återgå till Nyfiken på Islam?

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster