Manlig omskärelse tvång för att bli muslim?

Här kan icke-muslimer diskutera och ställa frågor om allt som rör Islam.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 4
Blev medlem: tor jul 10, 2008 17:07
Ort: Göteborg

Manlig omskärelse tvång för att bli muslim?

Inläggav Sebastian » sön jul 27, 2008 9:27

Hej!

Är ny här på forumet så ursäkta ifall tråden hamnade i fel kategori. Har också gjort en sökning men inte hittat någon tidigare tråd med samma fråga.

I alla fall.

Jag har läst på om Islam väldigt mycket senaste månaderna och börjar känna mig mer och mer övertygad om att konvertera. "Problemet" är bara det här med omskärelse. Vissa av mina muslimska vänner hävdar att det är obligatoriskt och jätteviktigt medan andra jag talat med hävdar att det mer har med tradition än Islam att göra. Själv har jag inte lyckats hitta något svar på frågan. Och personligen känner jag starkt för att INTE behöva bli omskuren, men är detta ett krav för att kunna bli muslim? Eller är det mer en rekommendation?

Imam
Användarvisningsbild
Inlägg: 81
Blev medlem: mån apr 03, 2006 23:34
Ort: Bredäng

Inläggav ilyas » sön jul 27, 2008 14:06

Hej Sebastian,

Det gläder mig att du är intresserad av islam och att du har viljan att försöka lära dig mera om religionen.

Omskärelse är något som är viktigt i islam, men det är ingenting som är ett krav för att bli muslim. För att bli muslim krävs det endast att man vittnar att det inte finns någon gud utom Allah och att Mohammad är Allahs budbärare. Det viktigaste är att när man väl är övertygad om att islam är rätt så säger man sin trosbekännelse och blir muslim. Därefter så tar man stegvis och praktiserar religionen. Många är kanske inte redo för att genomgå en omskärelse meddetsamma. Vissa väntar flera år medans andra kanske aldrig gör det.
Enligt vissa lärda i islam så anses omskärelse inte vara obligatoriskt utan något som är högt rekommenderat, medans andra anser att det är obligatoriskt.

Hör gärna av dig om du undrar mer!

Och Gud vet bäst.
Hälsningar ilyas
”Frukta Gud varhelst du är, låt en ond gärning följas av en god för att den onda ska utplånas och uppträd på bästa sätt inför andra människor.”
(Tirmidhi Hasan)

Återgå till Nyfiken på Islam?

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst