jag vet inte

Här kan icke-muslimer diskutera och ställa frågor om allt som rör Islam.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 21
Blev medlem: mån jul 07, 2008 20:44

jag vet inte

Inläggav suzana » tis jul 08, 2008 15:33

hej allihopa
jag är en svensk tjej som är ihop med en muslimsk kille.

vi vill gifta oss o skaffa familj

Men han säger till mig at jag måste ändra mig innan vi kan göra det.
jag frågar vad jag ska ändra mig till? men han svarar inte
nu ber jag er om hjälp

Hur ska jag klä mig o.s.v???

tacksam för svar av tjejer

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Inläggav b » tis jul 08, 2008 20:12

...
Senast redigerad av b mån mar 23, 2009 14:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Inlägg: 36
Blev medlem: fre maj 05, 2006 19:35
Ort: Malmö

Inläggav AaW » ons jul 09, 2008 8:37

Hej Susanna,

Jag kvalificerar nog inte som tjej, men jag hoppas att du har överseende med att jag svarar också.

Jag är själv svensk konvertit och en av anledningarna till att jag närmade mig islam var just en kvinna. Min erfarenhet jag vill dela med mig till dig är att det aldrig är ena parten som skall förändra sig för den andra utan att det är ett ömsesidigt samspel. Vår överenskommelse var att vi skulle kunna se på sådant som familj, barn(uppfostran) och världsbild (synen på Gud t ex och på hur saker och ting hänger ihop i det större hela) innan vi gick vidare in i ett förhållande. Och det är i denna ömsesidighet som det har gått bra för oss och vi har tillsammans kunnat fördjupa oss både i vår relation (och det världsliga) och i vår gemensamma tro (som för oss är en viktig del av våra liv).

Om det bara är den ena parten som skall förändra sig och gå den andre till mötes är det lätt att det blir till ett utnyttjande. Exemplen finns på tjejer som fått krav på sig att konvertera och att anamma en hel rad kulturella utryck som varit främmande för dem och en helt ny livsstil där hon får försaka mycket av det som varit betydelsefullt för dem av vänner, intressen, familj o s v - medan killen de gifter sig med inte är beredd att göra samma sak för henne.

Om han vill att du skall förändra dig så måste han förklara varför och hur på ett för dig tillfredställande sätt. Och om vi talar om islam så har ju också du som (blivande) hustru rättigheter över honom och jag hoppas att ni under era samtal också kan tala om vad han har för planer med sin framtid och med sig själv (hur han ser på religionen, familjen o s v och vad han är beredd att göra för er skull).

Jag hoppas att jag inte är för negativ i tonen nu, jag menar det inte i såfall. Kulturella skillnader är inte någonting man skall ta lätt på, tvärtom är det bättre att ta det på allvar nu än att upptäcka saker man inte tycker om senare när det kanske s a s är försent. Med det sagt vill jag också säga dig - och av egna erfarenheter vet jag - att det är en oerhört rik upplevelse att leva tillsammans med någon som har en annan bakgrund än vad man själv har. Utan min hustrus bakgrund hade mitt liv varit oerhört mycket fattigare och jag hoppas att du kommer att leva ett mycket rikt liv med din tilltänkta.

Vänligen

/Abd al-Wâhid
Muhâsabas första pelare: Att jämföra mellan Guds gåvor och dina brott. Och detta är svårt för den som inte har tre saker: a) Visdomens (hikmat) ljus; b) Otillfredställelse med sitt nafs; och, c) [Förmåga till] att urskilja gåvorna från prövningen.

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Inläggav b » tor jul 10, 2008 19:13

...
Senast redigerad av b mån mar 23, 2009 14:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

Inläggav N_N83 » tis jul 29, 2008 10:10

Ett mycket bra inlägg av broder AaW.Jag skulle följa hans råd om jag vore du.

/syster N.N
"When the student is ready,the teacher appears"

Återgå till Nyfiken på Islam?

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster