Varför är musik haram?
Moderatorer: Admin, Admin Basha
81 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
- SysterAdilah
- Inlägg: 46
- Blev medlem: tor okt 14, 2010 20:10
Re: Varför är musik haram?
....det finns musik som uppmuntrar det goda och musik som uppmuntrar det onda,det som uppmuntrar det goda är gott och det som uppmuntrar ont är av ondo-kan vi enas om det?
- Nadirun_Mubin
Re: Varför är musik haram?
Musik uppmuntrar att du ska dansa, skratta eller gråta eller somna.
Det är poesi du tänker på kanske?
Och syster det är bättre vi enas på det som sahaba enades på:)
Det är poesi du tänker på kanske?
Och syster det är bättre vi enas på det som sahaba enades på:)
Re: Varför är musik haram?
Det är väl inte haram att gråta somna skratta eller dansa(förutsatt att det sker under anständiga förhållanden) tvärtom kan det vara något av det som själen behöver för att komma i balans ibland.
Men åter till bidah frågan, jag förstår inte hur mawlid passade in i din egen defenition av bidah...?
- Nadirun_Mubin
Re: Varför är musik haram?
Profeten sa håll fast om min sunnah och det är det som är en sann Muslims madhab, det är obligatoriskt för att räknas till den räddade Gruppen. Men visst om man vill och ut o mingla med dem 72 sekterna varsågod.. men jag avråder en människa till att göra det.
Re: Varför är musik haram?
Vi strävar all aså gott vi kan efter Sunnan och efter att undvika sekter eller sekteristiska ideer må Allah vägleda oss och skydda oss Amin!
- Nadirun_Mubin
Re: Varför är musik haram?
Om det varit som du sa syster hade inte många satt sig emot Profetens ord.
Re: Varför är musik haram?
Du gör två felaktiga saker om och om igen:
1. Du förstår inte att det kan finnas olika åsikter. Dvs du erkänner inte att vi människor kan och gör fel hela tiden. Du förstår inte att det är fullständigt omöjligt att något som komplext som vår religion endast skulle kunna ha en tolkning. De lärda, våra ulama, har förstått detta och klargjort för oss hur vi bör se på olika åsikter i religionen, men detta verkar du inte ha en aning om. Den tolkning som du köpt kommer från en speciell grupp människor vilka utifrån sin egen horisont försökt förstå religionen. De är inte sahaba själva. De är inte Profeter (frid vare med dem alla). Må Allah skydda oss från dem som tror att de är på samma nivå som Profeterna (frid vare med dem alla)!
2. Du själv är inte, ens med de ganska generösa kriterier "dina" ulama arbetar inom, en alim och kan alltså själv inte fälla absoluta omdömen utifrån Koranen och Sunnan. Detta gör du dock om och om igen.
En tredje punkt lite inom parentes.
3. Du citerar hadithen om de 72 sekterna och utgår helt ogenerat ifrån att du själv tillhör Paradisets folk. Har du ingen skam i kroppen? Ingen av oss kommer till Paradiset utom genom Allahs barmhärtighet. Vi ber och hoppas att vi tillhör Paradisets folk, men ingen av oss har slagit ned sina bopålar tillräckligt fast där för att kunna fälla sådana kategoriska omdömen.
1. Du förstår inte att det kan finnas olika åsikter. Dvs du erkänner inte att vi människor kan och gör fel hela tiden. Du förstår inte att det är fullständigt omöjligt att något som komplext som vår religion endast skulle kunna ha en tolkning. De lärda, våra ulama, har förstått detta och klargjort för oss hur vi bör se på olika åsikter i religionen, men detta verkar du inte ha en aning om. Den tolkning som du köpt kommer från en speciell grupp människor vilka utifrån sin egen horisont försökt förstå religionen. De är inte sahaba själva. De är inte Profeter (frid vare med dem alla). Må Allah skydda oss från dem som tror att de är på samma nivå som Profeterna (frid vare med dem alla)!
2. Du själv är inte, ens med de ganska generösa kriterier "dina" ulama arbetar inom, en alim och kan alltså själv inte fälla absoluta omdömen utifrån Koranen och Sunnan. Detta gör du dock om och om igen.
En tredje punkt lite inom parentes.
3. Du citerar hadithen om de 72 sekterna och utgår helt ogenerat ifrån att du själv tillhör Paradisets folk. Har du ingen skam i kroppen? Ingen av oss kommer till Paradiset utom genom Allahs barmhärtighet. Vi ber och hoppas att vi tillhör Paradisets folk, men ingen av oss har slagit ned sina bopålar tillräckligt fast där för att kunna fälla sådana kategoriska omdömen.
- Nadirun_Mubin
Re: Varför är musik haram?
kära johannes Sahabas ord gällande musik finns oxå dokumenterade läs dem sen tala.
- Krankillen
Re: Varför är musik haram?
Syster b, vad säger Hanifi Madhab om detta? Är det haram eller bida eller halal? Finns det ett utrymme mellan halal och haram en neutral oladdad zon? Jag är intresserad för att jag har valt att gå den skolan. Sedan jag har börjat tänka på detta om musiken och inte varit säker så har jag aktat mig instinktivt för musik.
Re: Varför är musik haram?
Jag skrev vad som gäller enlig Hanafi fiqh med länkar på Hanafi-avdelningen - hoppas det ger svar på din fråga.
viewtopic.php?f=48&t=4015&p=22290#p22290
.
viewtopic.php?f=48&t=4015&p=22290#p22290
.
Senast redigerad av b ons mar 30, 2011 21:32, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Varför är musik haram?
"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi
-Al Qubrusi
Re: Varför är musik haram?
"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi
-Al Qubrusi
- Nadirun_Mubin
Re: Varför är musik haram?
yngre muslimer borde sysselsätta sig med Quran och memorisera den, och lära sig sahaba.
Dem vet mer om glitterlivet och popstjärnor än vad dem vet om Islam och sahaba.
Om du läser början av en låt kan dem avsluta det, men om du läser början av en aya är dem ett stort frågetecken.
Sahaba kallade sång o musik för sheytans quran eller ruqiya sheytan.
yngre muslimer i sverige eller andra delar av världen, blir vilseledda genom denna sak.
disco,khumr,zina, vad sa Profeten ? Folk kommer göra dessa tre saker halal.
och det kommer vara utspritt.
Revival of the umma - amin
Dem vet mer om glitterlivet och popstjärnor än vad dem vet om Islam och sahaba.
Om du läser början av en låt kan dem avsluta det, men om du läser början av en aya är dem ett stort frågetecken.
Sahaba kallade sång o musik för sheytans quran eller ruqiya sheytan.
yngre muslimer i sverige eller andra delar av världen, blir vilseledda genom denna sak.
disco,khumr,zina, vad sa Profeten ? Folk kommer göra dessa tre saker halal.
och det kommer vara utspritt.
Revival of the umma - amin
- Krankillen
Re: Varför är musik haram?
Anledningen till att yngre muslimer inte kan så mycket om sin tro är att deras föräldrar inte tog deras ansvar i tid eller i över huvud taget. Ett bra sätt att radera Islam helt ifrån deras hjärtan är att säga att dom inte får lyssna på musik. Föräldrar och blivande föräldrar som är svaga i sin kunskap om Islam som jag, vet i alla fall vad dom bör undvika och vad dom bör göra för att deras barn en dag inte ska vakna med 15 års bakläxa i böner, fasta och zakat.
Re: Varför är musik haram?
Det är olyckligt att det uppstår så mycket polemik i frågor där det inte råder konsensus.
Min erfarenhet är att det är tillräckligt svårt att upprätthålla ens det som utan tvivel är obligatoriskt och att undvika det som utan tvivel är förbjudet, det som det finns otvetydiga bevis kring. Muslimer tar mycket tid och energi till att tvista i frågor där det inte råder enighet och självfallet så får andra saker stå tillbaka då. Man bör nog fråga sig om det är värt priset. För tiden är som vi alla vet knapp.
Re: Varför är musik haram?
...
Senast redigerad av b ons mar 30, 2011 21:33, redigerad totalt 1 gång.
Re: Varför är musik haram?
"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi
-Al Qubrusi
- SysterAdilah
- Inlägg: 46
- Blev medlem: tor okt 14, 2010 20:10
Re: Varför är musik haram?
Från Yusuf Islams hemsida:
Didn’t He Say Music is Forbidden?
Never did I ever state that I believed music was objected to by God; or that I had given it up forever.
Interestingly, the word ‘music’ is not to be found anywhere in the Qur’an and there is no such word ever used by the Prophet in his authentic sayings. [1] However, there are many different opinions, and valid ones at that, about music which indicates that it is not to be taken as a hard and fast question of faith, but is simply a matter of fiqh (juristic interpretations regarding rules of life) – over which scholars may legitimately differ. [2]
When I embraced Islam on 23rd December, 1977, I was still making records. After informing the chief Imam at London’s Central Mosque of my work in music, he encouraged me to continue composing and recording.
Nevertheless, it didn’t take long to realise that apart from the creative side, there were many other aspects about the music industry which infringed negatively on the Islamic way of life so I simply decided to give up the music business. As a new Muslim this allowed me to concentrate fully on learning and practising Islam, getting married starting a family and returning back to look after my parents.
In the first interview I ever gave to a Muslim magazine back in 1980, I was asked about my thoughts on music, I said in reply:
“I have suspended my activities in music for fear that they may divert me from the true path, but I will not be dogmatic in saying that I will never make music again. You can’t say that without adding, ‘Insha Allah’ (if God Wishes).” [3]
There were many Muslims offering me advice and telling me their opinions about all sorts of issues, some where very convincing. Nevertheless, legitimate variant opinions exist on all sides dealing with the subject of music. When closely studying the details of Prophetic evidences, there are many which point to the possibility of wide-ranging conclusions. Now, after having studied the subject for more than a quarter of a century, I can say that it is certainly not as black and white as some have tried to make it out to be.
In Islam, as with religion and life generally, there always will be room for cultural and artistic expression. Some of the most beautiful works of art in human history have been lovingly dedicated in praise of the Divine. Their enjoyments are part of the gifts given to mankind by the Creator. As we read in the Qur’an itself:
“Say: Who has forbidden the beauteous (gifts) of God, which He has produced for His worshippers, and the pure and clean provisions? Say: They are, in the life of this world, for those who believe, and purely for them on the Day of Judgement. Thus do We explain the Signs in detail for those who understand.” [4]
Music is part of God’s universe. We need all sorts of nourishment and music fulfils and satisfies the hunger we all experience and the need for harmony and aesthetic beauty to decorate our daily lives, particularly when times are hard.
Sometimes songs are vital in keeping people’s spirits high in times of trial and hardship. This understanding was brought home to me when I listened to the inspiring cassettes coming out of Bosnia and Herzegovina in the early 1990’s after the onslaught of the genocide against Muslims; a turning point in my understanding of the need for music in certain conditions and times.
[1] There are some references to musical instruments in certain reported sayings, but the definition is not clear as to exactly what instruments the word, ‘ma’azif’ (the word quoted in the Hadith) refers to in the most authentic source, Al-Bukhari. It is well known that the Prophet (peace be upon him) allowed the drum and even the flute to be played in his presence without ordering them to be broken or destroyed, so it leaves a question open. The Hadith referenced here also mentions ‘silk’ as being amongst other prohibited articles, however, every scholar knows that silk is not completely forbidden and there are allowances for ladies to use it freely as well as for medical reasons; buying and selling silk and using certain amounts for ornament and decoration are also allowed.
[2] Fatwas are usually made and issued by scholars in cases like these where such issues are not clear cut and are ambiguous.
[3] The Muslim, May – June, 1980
[4] The Qur’an: The Heights (7), verse 32
Re: Varför är musik haram?
...
Senast redigerad av b ons mar 30, 2011 21:45, redigerad totalt 1 gång.
Re: Varför är musik haram?
Allah fyra fiqh skolor är eniga om att musikinstrumenter är haram för men, men de har gjort vissa undantag för kvinnor. Och de som har tillåtit att använda musikinstrumenter (som t.ex. al-Ghazali, Ibn al-Arabi, Ibn Tahir ) har inte tillåtit det som nu Sami Yusuf gör...
81 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 50 gäster