[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Svenskmuslim.nur.nu - Visa tråd - Sufi?

Sufi?

Här kan icke-muslimer diskutera och ställa frågor om allt som rör Islam.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Um Amin

Sufi?

Inläggav Um Amin » tis mar 06, 2007 17:47


Användarvisningsbild
Inlägg: 771
Blev medlem: ons apr 05, 2006 11:43

Re: Sufi?

Inläggav Khadimu » tis mar 06, 2007 19:02


Um Amin

Inläggav Um Amin » tis mar 06, 2007 20:04


Användarvisningsbild
Inlägg: 771
Blev medlem: ons apr 05, 2006 11:43

Inläggav Khadimu » tis mar 06, 2007 21:35


Användarvisningsbild
Inlägg: 901
Blev medlem: tis maj 30, 2006 17:25
Ort: Solna

Inläggav bouhamza » tis mar 06, 2007 23:05

"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi

Um Amin

Inläggav Um Amin » ons mar 07, 2007 8:03

Senast redigerad av Um Amin ons mar 07, 2007 8:03, redigerad totalt 1 gång.

Um Amin

Inläggav Um Amin » ons mar 07, 2007 8:03


Användarvisningsbild
Inlägg: 901
Blev medlem: tis maj 30, 2006 17:25
Ort: Solna

Inläggav bouhamza » ons mar 07, 2007 21:57

"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi

Um Amin

Inläggav Um Amin » fre mar 16, 2007 13:48


Användarvisningsbild
Inlägg: 901
Blev medlem: tis maj 30, 2006 17:25
Ort: Solna

Inläggav bouhamza » fre mar 16, 2007 23:24

"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi

Um Amin

Inläggav Um Amin » lör mar 17, 2007 2:03


Inlägg: 61
Blev medlem: fre apr 28, 2006 0:39

Re: Sufi?

Inläggav Saylaci » lör mar 17, 2007 22:43

De som tror och lever ett rättskaffens liv och förrättar bönen och hjälper de behövande skall helt visst få sin lön av sin Herre och de skall inte känna fruktan och ingen sorg skall tynga dem. (Koranen, 2:277)

Inlägg: 24
Blev medlem: mån jan 07, 2008 11:31
Ort: Eskilstuna

Inläggav OumHiba » lör jan 12, 2008 23:09


Användarvisningsbild
Inlägg: 901
Blev medlem: tis maj 30, 2006 17:25
Ort: Solna

Inläggav bouhamza » lör jan 12, 2008 23:52

"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi

Inlägg: 203
Blev medlem: tor okt 12, 2006 19:35
Ort: kista

Inläggav Maturidi » sön jan 13, 2008 11:17

'' Tar DU 1 steg närmare Allah ( c.c), tar Allah (c.c) 10 steg närmare dig '' - Pr. Muhammed (S.a.w)

Inlägg: 76
Blev medlem: lör sep 01, 2007 1:04

Inläggav Wonderboy » sön mar 16, 2008 18:57

Jag skickade några länkar hit om sufism. Men de försvann. Det är i vart fall en typ av sufism som personer med anknytning till tidskriften Minaret verkar ansluta sig till. Jag vet att poeten Mohammed Omar och religionsforskaren Ashk Dahlen skrivit en del om sufisk riktning kallad philosophia perennis.

Användarvisningsbild
Inlägg: 674
Blev medlem: sön apr 02, 2006 20:42

Inläggav Abbe » mån mar 17, 2008 13:07

Jag tror inte att det här forumet är rätt plats för den som vill veta mer om philosophia perennis, eftersom denna filosofi inte har något att göra med traditionell islam.

Inlägg: 76
Blev medlem: lör sep 01, 2007 1:04

Inläggav Wonderboy » mån mar 17, 2008 22:43


Inlägg: 27
Blev medlem: tis dec 19, 2006 10:49

Inläggav Ua_83 » ons mar 19, 2008 12:36


Inlägg: 27
Blev medlem: tis dec 19, 2006 10:49

Re: Sufi?

Inläggav Ua_83 » ons mar 19, 2008 12:43


Användarvisningsbild
Inlägg: 1272
Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro

Inläggav Tahiri Faqeer » ons mar 19, 2008 13:10


Inlägg: 34
Blev medlem: lör apr 28, 2007 16:36
Ort: Odense

Inläggav Jasmine. » ons mar 19, 2008 13:44

Asalamu Aleikom,

Jag kan dessvärre inte öppna länken du skickade, eller jag kommer fram till sidan men det går inte att lyssna på föredraget! Kan man hitta den någon annan stans? Jazak Allahu kheiran =)

Användarvisningsbild
Inlägg: 1272
Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro

Inläggav Tahiri Faqeer » ons mar 19, 2008 14:24

wa allaikumussalam wr wb,

Det är direkt länk ...skulle fungera..

http://www.bahnhof.se/wb042294/40hadith ... wawi02.mp3
Senast redigerad av Tahiri Faqeer sön jun 22, 2008 9:56, redigerad totalt 1 gång.

Inlägg: 34
Blev medlem: lör apr 28, 2007 16:36
Ort: Odense

Inläggav Jasmine. » ons mar 19, 2008 16:29

Jazak Allahu kheiran, det fungerar nu!

umselma

Inläggav umselma » sön nov 02, 2008 23:23

Senast redigerad av umselma sön nov 02, 2008 23:25, redigerad totalt 1 gång.

umselma

Inläggav umselma » sön nov 02, 2008 23:24

Min man och alla jag känner varnar mig för sufi, och säger att det är en sekt som ägnar sig åt bida... Och vad jag kan förstå så är många medlemamr här sufi, eller?

Användarvisningsbild
Inlägg: 901
Blev medlem: tis maj 30, 2006 17:25
Ort: Solna

Inläggav bouhamza » sön nov 02, 2008 23:43

"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi

umselma

Inläggav umselma » sön nov 02, 2008 23:48


Användarvisningsbild
Inlägg: 901
Blev medlem: tis maj 30, 2006 17:25
Ort: Solna

Inläggav bouhamza » mån nov 03, 2008 0:01

"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi

Inlägg: 94
Blev medlem: tor jul 10, 2008 19:24

Inläggav sara12 » mån nov 03, 2008 20:17

Vi fick religionen av våran profeten Mohamad salalahu alihi uasalam. Allting som han själv gjord och närmaste sahaba gjort är Islam. Allt annat som har kommit till Islam är Bida, har ingenting att göra med Islam. Sufisim fanns inte när profeten var i livet.

En dag 3 sahaba bestämde sig att göra så här:
1- Den första sa att han skulle fasta hela sitt liv.
2- Andra sa att han skulle aldrig sova och alltid göra bön på nätterna.
3- Tredje sa att han skulle inte längre sova med sin fru och göra ibadat bara.

När profeten hörde det så sa han till dem. Jag sover och gör Qiam al - lail (alltså att göra bön på sent nätter när folk sover), och jag har dagar som jag fastar och andra som jag inte fastar, och jag lämnar inte familjen. Det är min Sunna (Suna betyder : vad profeten vill att muslimer ska göra). Han sa sen den som inte gör som jag gör, är inte en av muslimer...

Sufisim, det är en grupp som försöker göra ibadat på ett sätt som inte profeten hade sagt. Plus att de tror på hemliga energi som kan komma eller mirakel som kan komma från döda shejkh (Imam). De tror att en Shejkh vet framtiden. En shejsk kan hjälpa folk, bota sjuka ..osv. De kallar shejkhen även om han var död.. De frågar shejkhen om hjälp... Vi skulle aldrig fråga en annan än Allah (Läs Surat Alhamid)

Människorna som Allah skapade behöver inte att någon ska vara i mellanhand. En annan människa som ska be för dig till Gud..
Allah säger i kuranen (De frågar dig (profeten) om mig, Säg att jag är nära, Jag svarar frågor av min tjänare som frågar mig. De får lyssna och lyda mina plikter.

Det finns nu tyvärr många muslimer som går till en begravning och frågar den döda personen att hjälpa honom... eller henne. De har glömt den hadisin som profeten hade sagt till oss:
När man dör så slutar man göra ibadat (dyrka) för utom 3 sakar: 1-En gåva som försätter ges till fattiga även när han dör.
2-En kunskap som folk utnyttjar och behöver
3-Ett barn som gör dua för sina föräldrar...

De har glömt också hadisin som profeten säger:
När man dör så är det domdagens för den personen har börjat

Vi vet också att i domdagen ingen vågar säga någonting. Det finns en stor hadis där alla profeter säger mig själv, mig själv och vågar inte fråga Allah att domen startas efter långtids vänta .. bara våran profeten går och be Allah om det ..

Må allah leda oss till rätta vägen. Allah älskar sina tjänare och för att be Allah behöver man inte "mellanhand".
Allah vet bättre än oss

Användarvisningsbild
Inlägg: 1272
Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro

Inläggav Tahiri Faqeer » mån nov 03, 2008 21:39


Användarvisningsbild
Inlägg: 901
Blev medlem: tis maj 30, 2006 17:25
Ort: Solna

Inläggav bouhamza » mån nov 03, 2008 21:59

"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi

umselma

Inläggav umselma » tis nov 04, 2008 1:24


umselma

Inläggav umselma » tis nov 04, 2008 1:44


umselma

Inläggav umselma » tis nov 04, 2008 1:52

Angående att man ber till döda människor eller påstår att sheikh skulle veta vad som kommer i framtiden, när läste ni koranen sist?

Säg: "Ingen i himlarna eller på jorden har kunskap om det som är dolt för människor - [ingen har denna kunskap] utom Gud." Inte heller vet de när de skall uppväckas till nytt liv
[27:65]
An-Naml (Myrorna)

umselma

Inläggav umselma » tis nov 04, 2008 1:55

[7:188] Säg: "Jag kan inte uppnå förmåner för mig själv eller avvärja ett ont [som hotar mig] - ingenting [händer mig] utom det som Gud vill. Men om jag hade haft full kännedom om det som är dolt för människor, skulle jag helt säkert ha kunnat uppnå mycket av detta livets goda och jag skulle ha undgått allt ont. Jag är bara en varnare och förkunnare av hoppets budskap till människor som vill tro."

detta är ett ganska starkt bevis på att människor inte kan påverka sitt öde, eller se i framtiden för att tex handla annorlunda och på så sätt vinna något annat.....

Användarvisningsbild
Inlägg: 901
Blev medlem: tis maj 30, 2006 17:25
Ort: Solna

Inläggav bouhamza » tis nov 04, 2008 6:39

Umm Selma>>>

Assalamu Alaykum.

Jag stallde nagra fragor som du inte svarade pa:

1. fornekar du de mirakel (karamat) som kommer fran awliya?
2. menar du att muslimer inte far gora du'a for varandra?
3. Menar du att vi inte far del av de goda garningar som gors i varat namn?
4. menar du att det ar forbjudet att be en muslim om du'a nar denne lever och nar denne ar dod, eller bara nar denne ar dod?
5. Vilken sura kallas for al hamid?
6. Tillbakavisar du att soka barakah i saker?

Svara garna pa dessa fragor sa diskussionen kan fortsatta!
"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi

umselma

Inläggav umselma » tis nov 04, 2008 16:33

1. fornekar du de mirakel (karamat) som kommer fran awliya?
2. menar du att muslimer inte far gora du'a for varandra?
3. Menar du att vi inte far del av de goda garningar som gors i varat namn?
4. menar du att det ar forbjudet att be en muslim om du'a nar denne lever och nar denne ar dod, eller bara nar denne ar dod?
5. Vilken sura kallas for al hamid?
6. Tillbakavisar du att soka barakah i saker?

Svar:
1. Awliya (en person) kan inte utföra mirakel, endast profeter har kunnat det, med Allahs vilja, och endast Allah kan bestämma om något ska ske...

2. Det är klart att man kan göra du`a för varandra, du går ifrån ämnet nu....

3. Jag förstår inte riktigt vad du syftar på här.....

4. Det är haram att be en död person om något, eller har du kanske en hadith gömd någonstans där Profeten Mohammed, saws, har bett en död person göra du`a åt honom, eller åt sahaba eller även åt de 4 skolorna?

5. Det får du fråga den som skrev det om, jag är inte synsk.....

6. Det beror på i vad du söker, som tex shia gör shirk när de ber och lägger en sten med tex ali eller fatimas namn på, och på så sätt hoppas vinna baraka från dem....

Ni har innan anklagat sheikh ben baz och al-albani för att vara kontroversiella, och ni påstår att de 4 lagskolorna har "träffat" sufier och talar varmt om dessa, vilken bok har ni läst det i? kan du ge källor?

Användarvisningsbild
Inlägg: 674
Blev medlem: sön apr 02, 2006 20:42

Inläggav Abbe » tis nov 04, 2008 17:19


Inlägg: 94
Blev medlem: tor jul 10, 2008 19:24

Inläggav sara12 » tis nov 04, 2008 20:13

Jag stallde nagra fragor som du inte svarade pa:

1. fornekar du de mirakel (karamat) som kommer fran awliya?
2. menar du att muslimer inte far gora du'a for varandra?
3. Menar du att vi inte far del av de goda garningar som gors i varat namn?
4. menar du att det ar forbjudet att be en muslim om du'a nar denne lever och nar denne ar dod, eller bara nar denne ar dod?
5. Vilken sura kallas for al hamid?
6. Tillbakavisar du att soka barakah i saker?


Tyvärr, jag hade inte hunnit svara på dina frågor igår .. jag ska börja förklara för dig.
Först vill jag säga att jag känner många som är sofier har levat med dem. Jag var mycket nära till dem.

Vi måste förstå vad Bida betyder. Bida handlar om att göra en Ibadat på ett sätt där Kuranen eller Profeten hade inte sagt det.
Imamarna Shafi, Hanafi, Hanbali , Maliki har inte ändrat någonting som profeten eller Kuranen hade sagt tydlig. Deras arbete var för att förklara saker som Allah lämnade öppen för muslimiska imamer och Olama att göra Ijtihad.

Profeten sallalahu alihi ua salam säger i en hadis (Allah har skickat/förklarat för oss visa regler, och lämnat annat ).
Att samla Kuranen i en bok efter profeten kan inte räknas som ibadat, för att på profetens tid fanns också kuran skriven på papper. Att skriva med bokstäver som har punkter .. det är inget ibada i för sig .. utan det underlättar våran läsning av kuranan.
Jag menar man måste skilja mellan vad är ibadat som Allah och profeten har förklarat för oss, inga ändringar i det är acceptabel.

Man läser Sorat Al - Fatiha varje dag många gångar när man gör bön. Vad säger man? Man tackar Allah, Man på minner sig att Allah har skapat oss . Vi säger när vi läser Al-Fatiha "Vi dyrkar bara dig Allah och Vi frågar bara dig Allah om stöd" Alltså vi ber Allah, bara Allah.

2 Sagor som handlar om ämnet.

Den första : Quraish , icke troende araber i Mekka under profetens tid hade bett gudarna om saker. De sa att de inte bad gudarna i för sig utan de är mellanhand till Allah.. (Det står i Kuranen).

Den andra kan jämföras med sofism, början av problemet är samma:
Profeten Noah, Han var sändare av Allah till ett folk som dyrkade gudar. De gudarna var 4 stycken.
Namnet av gudarna i sig var namn av 4 riktiga muslimer (dagens namn för de kan vara shejkh) som var mycket nära Allah. När de dog så blev dem en symbol för troende. Folk började gå till deras begravningarna och bad dem om att be Allah för deras behov då. Generation efter generation ändrades det till Gudar. (Läs Noahs saga i Kuranen).
Alltså från riktiga muslimer blev deras begravning och namn till gudar.

Det är det som vi vill säga till folk. Allah behöver ingen mellanhand. Det är samma väg som Noahs folk tog när de började gå till begravningarna .. till slut skapade de gudar för sig själva.

Dina frågor:
1- Nej, mirakel kan inte någon människa säga att han kan det .. Profeten har hadis att Mujiza, mirakel är slut. Han var sista profeten och vanliga människor kan ej göra det.. Islam råder oss till att vi ska kämpa för att göra våran liv med mycket arbete och inte vänta för att en mirakel ska hända ..

2-Muslimer kan och måste göra dua för varandra, men så länge man är levande och lever .. när man dör så är det helt annat. Varför tror du att en shjesks dua accepteras av Allah och inte din eller hans eller hennes? Har du inte läst Kuranen? Vad säger Allah i Kuranen? Säger Kuranen att Allah accepterar dua från Awlia och shejsk och inte från andra???? hur kan man tänka så? Det är emot Kuranen.

3- Den frågan förstår jag inte faktiskt vad du menar
4-Jag har svarat den frågan.. Man kan göra dua och frågar systrar/bröder om dua, det är önskad. Men man frågar levande och inte döda.. Hur vet du att de döda hör vad du säger när dem är döda? Vad har du för bevis att de hör dig? Vilken hadis säger att döda hör vad man säger när man är på begravningsplatsen?

5- Ursäkta mig jag menade Sorat Al-Fatiha ..
6- Vad menar du med baraka? Vad är baraka .. jag förstår ordet, och jag vet vad det betyder. Men vad du menar vet inte ..

Jag ber allah att vägleda oss till rätta vägen. Jag ber er att öppna hjärtat och fundera lite på saken. Jag har allt respekt för olama och shejsk. Men det är inte deras fel när folk går till deras begravningarna.
Om någon säger be mig istället för Allah , levande eller när han dör, kan man veta direkt att han är ingen muslim.. Han gör shirk.


Att skriva ned koranen
Att skriva koranen med vokalisering
Att skriva fiqh-manualer
Att studera usul al-fiqh
Att studera arabisk grammatik
att klassifiera ahadith
att studera kalam
att bygga religiosa skolor


Allt det här är inget ibada. Det har är vad vi gör i detta liv. Allah har lämnat sånt här saker till oss själva. BIDA är någon änrning i ibadat där profeten hade sagt eller inte sagt att man ska göra. Dessa är någonting som underlättar våran liv.. ingenting mer..


att ha tva adhan till fredagsbonen
För den har frågan kan jag inte svara på .. Jag är inte mycket kunnig. Jag tror att det skiljer mellan olika imammer (Hanafi, shafii , maliki och hanbali). Som jag har sagt det är inget tydlig hadis på det därför finns Ijtihad och imamerna har pratat om det.


hoppas du kan arabiska annars vi kan översätta den arabiska delen. Allt som du har skrivit i din post är bara "myths" ingenting annat. Alla av mina kompisar som har någon Sheikh är INTE som du har skrivit för en sufi och de gör ibadah på vanligt sätt som du gör kanske. Läs gärna på länk ovan.

MEN det är svart att förklara - Hur kan du förklara för någon vad honung är? Tills han eller hon har smakat det!


Jag har skirivt att jag var mycket nära folk som är sofi. Jag vet vad de gör. Jag vet mycket. Jag vet hur dem beter sig.. Jag har inet sagt att de är ovanliga.. vanlig och ovanlig är lite konstig ord att använda här .. vad menar du ..

det är en punkt vi vill på peka här. Visa sakar som sofi gör är fel. Islam accepterar inte det. Det stor tydlig regel som förbjuder det.
Jag säger bara ett exemplar till dig . Du får själv svara på min fråga . Jag känner en bekant som en gång sa framför mig . Shjesken ....namn som jag inte vill skriva.. vet allting som händer på jorden. De är så kunniga... De vet allting som händer ..
Vad säger du om det här? Är det ok att säger så? Är det ok att säger en shjesk vet vad det händer i framtiden??????

Är det rätt att folk lämna tyg eller sten på en begravning av en shejsk och sedan efter ett tag ( veckor eller dagar) hämtar de tillbaka och använder de för att få bort sjukdom., får sin önskemål .. osv Är det rätt?


Ett annat exempel: En vän till min man, han sa att han skulle fråga sin shejsk var han skulle bo när han skulle åka till baka till sitt hemland. Att göra bön var han skulle bo, ( shjesken är från ett annat land som inte vet så mycket om manen).


För att inte blir missförstånd, jag är ingen wahabi, eller slafi, eller ...osv men jag tror på Kuranen och sunna.

Användarvisningsbild
Inlägg: 901
Blev medlem: tis maj 30, 2006 17:25
Ort: Solna

Inläggav bouhamza » ons nov 05, 2008 0:22

"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi

umselma

Inläggav umselma » ons nov 05, 2008 13:54

Angående dina referenser till att de 4 lagskolorna skulle ha träffat och talat varmt om sufi, vilken bok har du läst? Bara namn ger mig ingenting....

Angående den påstådda hadithen som Abbe gav mig om att en sahaba hade bett profeten mohammed, saws, göra du`a från sin grav, vet ni ens vad en hadith är? En hadith är INTE vad sahaba gjorde efter att profeten mohammed, saws, dött, utan en hadith är VAD profeten Mohammed, saws, gjorde och sa när han levde..... Denna så kallade hadithen ni kör med, är inget annat än påhittat och vilseledande, och det bekräftar bara att ni inte håller er till Islam....

Profeten Mohammed var den sistaatt utföra mirakel, i form av bla Koranen, och Allah säger klart och tydligt i Koranen följande:
[29:50] Och de säger: "Varför har hans Herre inte gett honom ett tecken?" Säg: "Gud ensam råder över tecken och under; jag är ingenting mer än en varnare, som varnar klart och entydigt.

karama som du pratar om är något helt annat,
Följaktligen säger vi att vad vissa gör när de slaktar vid gravar som tillhör personer som de kallar för awliyā’ är en månggudadyrkan som tar en dem utanför religionen. (Muhammad bin Sālih al-'Uthaymīn ), läs om ibada på www.ibadah.com.

”Människor! Minns Guds välhandlingar mot er! Finns det en annan skapare än Gud, som förser er [med det] i himlen och på jorden som ni behöver för er försörjning? Nej, det finns ingen gud utom Han; hur förvirrade är inte era begrepp?” [Koranen 35:3]

umselma

Inläggav umselma » ons nov 05, 2008 14:01

Om du har läst koranen så borde du veta att ingen sheikh kan veta något om framtiden överhuvudtaget, Allah har sagt i Koranen :
[27:65] Säg: "Ingen i himlarna eller på jorden har kunskap om det som är dolt för människor - [ingen har denna kunskap] utom Gud." Inte heller vet de när de skall uppväckas till nytt liv.


[7:188] Säg: "Jag kan inte uppnå förmåner för mig själv eller avvärja ett ont [som hotar mig] - ingenting [händer mig] utom det som Gud vill. Men om jag hade haft full kännedom om det som är dolt för människor, skulle jag helt säkert ha kunnat uppnå mycket av detta livets goda och jag skulle ha undgått allt ont. Jag är bara en varnare och förkunnare av hoppets budskap till människor som vill tro."


[59:23] Han är Gud; ingen gudom finns utom Han, Konungen, den Helige, Han [som skänker] fred, Han som [väcker och vidmakthåller] tron, Han som vakar [över uppenbarelsen], den Mäktige, Han som betvingar och återupprättar, Han vars storhet [ingen kan fatta]! Stor är Gud i Sin härlighet, fjärran från allt som [människor] vill sätta vid Hans sida!

umselma

Inläggav umselma » ons nov 05, 2008 14:10

[46:4] Säg: "Har ni övervägt vad det är ni anropar i Guds ställe? Visa Mig vad dessa [väsen eller makter] har skapat på jorden! Eller hade de del i himlarnas [skapelse]? Visa upp en Skrift som uppenbarats före denna eller vad som kan ha bevarats av [äldre släktens] kunskap [och som ni stöder er på], om ni talar sanning!"

Om att gå till gravar och be till dem, säger Allah klart i Koranen:

46:5] Och vem begår ett större misstag än den som i Guds ställe anropar dem, som inte kan svara honom förrän på Uppståndelsens dag och som inte ens är medvetna om att de anropas?

Varför behöver man be en sheikh att be för en, när Allah är närmare dig än vad denna sheikh kan vara....

[2:186] NÄR MINA tjänare frågar dig om Mig då Jag är nära; Jag besvarar den bedjandes bön, när han ber till Mig. Och uppmana dem att svara när Jag kallar och att tro på Mig - kanske skall de ledas på rätt väg.


Inte ens profeten Mohammed, saws, eller Profeten Abraham kan hjälpa en person, läs koranen,
9:113] DET ANSTÅR inte Profeten och inte heller de troende att be om syndernas förlåtelse för avgudadyrkare, även om de hörde till deras nära anförvanter, sedan det klargjorts för dem att Elden är sådana [människors] arvedel.

[9:114] Och Abrahams bön att hans fader skulle förlåtas var ingenting annat än uppfyllelsen av ett löfte till denne, men när det blev klart för honom att fadern var en fiende till Gud, tog han avstånd från honom. Abraham var en ömsint och fördragsam [människa].

umselma

Inläggav umselma » ons nov 05, 2008 14:31

Angående att det är haram att be en död person göra du`a för en:

Syftet med tillåtna besök vid gravplatser är att lära sig en läxa; att bli påmind om döden och beakta den, inte att få välsignelser från den avlidne. När man går in på en gravplats bör de som har gått bort saluteras på följande sätt: ”as-Salamu Alaikum, människor vid denna plats, troende och Muslimer, och vi kommer – om Allāh vill – att följa er. Vi ber Allāh om säkerhet för oss själva och för er.” [Muslim 975]

Det går även att läsa annan åkallan som profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har rekommenderat till de avlidnas fördel. Man skall inte be de avlidna om att de uppfyller ens önskningar eller hjälper en med något.

Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 1. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 66 s.

När profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – begravde en avliden, då brukade han stå upp vid dennes grav och säga:

”Be Allāh om förlåtelse för er broder, och be Honom att ge honom ett klart svar, för just nu blir han utfrågad.” [Abū Dawūd 3221, al-Hakim 1:370 och al-Bayhaqi 4:56]

detta är ett klart bevis till att man inte kan be en död person göra du`a, då han själv blir dömd.

[10:62] Helt visst skall de som är nära Gud aldrig känna fruktan och ingen sorg skall tynga dem,

10:63] de som tror och ständigt har Honom för ögonen.


[46:5] Och vem begår ett större misstag än den som i Guds ställe anropar dem, som inte kan svara honom förrän på Uppståndelsens dag och som inte ens är medvetna om att de anropas

[46:6] När människorna samlas [inför Domen] skall de bli [sina tillbedjares] fiender och ta avstånd från deras dyrkan.

umselma

Inläggav umselma » ons nov 05, 2008 14:38

De awliyā’ som finns kan delas i två kategorier: De som är den Nåderikes awliyā’ och de som är djävulens awliyā’. I Skriften och i profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah har Allāh den Upphöjde klargjort att han har awliyā’ bland människorna och att även djävularna har awliyā’. Han förklarar att det finns en skillnad mellan Hans awliyā’ och djävulens awliyā’ när Han säger: ”Helt visst skall de som är nära Gud aldrig känna fruktan och ingen sorg skall tynga dem, de som tror och ständigt har Honom för ögonen. Till dem är budskapet [om lycka] i detta liv och evig salighet riktat. Ingenting kan rubba Guda löfte. Detta är den stora, den lysande segern.” [Koranen 10:62-64]

al-Ladjnah ad-Dā’imah (Den Permanenta Fatwa-kommittén)

Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 1. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 337 s.

umselma

Inläggav umselma » ons nov 05, 2008 14:40

Sufier var först asketer som endast bar fårull för att visa deras självförnekelse. Senare fördjupade de sig i innovationer; dans, extatiska trancer och onaturliga relationer med minderåriga. De tror blint på deras shayker från vilka de har fått deras tro på panteism [att Gud och skapelsen är ett]. Därför är det inte rätt att be bakom deras ledare, till skillnad mot sufierna överlag.

Ibn 'Abdur-Rahman al-Jibrīn

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Inläggav b » ons nov 05, 2008 16:16

...
Senast redigerad av b fre apr 01, 2011 6:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Inlägg: 674
Blev medlem: sön apr 02, 2006 20:42

Inläggav Abbe » ons nov 05, 2008 16:48


umselma

Inläggav umselma » ons nov 05, 2008 17:06

En hadith är INTE vad folk gjort efter Profeten Mohammed, saws, dog, Om du är muslim så vet du att en hadith är ENDAST saker som Profeten Mohammed, saws, SA eller GJORDE. Så vad denna "sahaba" gjorde, är ingen hadith..... Det kan dock vara ett PÅSTÅENDE, men absolut ingen hadith........

En Hadith är en berättelse om vad profeten sade, vad han gjorde och vad han gillade. Vi vet att profeten gillade och gjorde bra saker. Han var snäll och vänlig mot andra. Han pratade inte illa om andra personer. Han hjälpte fattiga människor och han sade aldrig fula ord.

källa: http://www.barnskolan.com/vadhadith.shtml

Väldigt enkelt att förstå..... T.o.m barn vet detta....

[33:21] I GUDS Sändebud har ni ett gott föredöme för alla som [med bävan och hopp] ser fram mot [mötet med] Gud och den Yttersta dagen och som ständigt har Gud för ögonen.

[5:3] FÖRBJUDET för er är kött av självdöda djur och blod och svinkött och sådant [kött] som har slaktats i ett annat namn än Guds; [vidare kött av] djur som strypts eller kvävts eller dödats genom ett hårt slag eller [som] fallit utför ett stup eller stångats ihjäl eller rivits av ett rovdjur - om ni inte har slaktat djuret på föreskrivet sätt [medan det var vid liv] - och djur som slaktats på hedniska offeraltare. [Förbjudet är även] att genom teckentydning försöka utforska vad framtiden bär i sitt sköte; detta är ett ogudaktigt företag. Förnekarna av sanningen har nu misströstat om [att kunna göra slut på] er tro. Oroa er därför inte för dem - frukta Mig! Denna dag har Jag fullbordat det religiösa regelverket för er och skänkt er Min välsignelse i fullaste mått. Jag har beslutat att underkastelse under Guds vilja skall vara er religion. Om någon drivs [att bryta mot förbuden ovan] av hunger, inte av lust att överträda dem, [skall han finna] Gud ständigt förlåtande, barmhärtig


Här står klart och tydligt att försöka tyda framtiden, som sufi påstår att deras sheikh vet allt om,


Denna dag har Jag fullbordat det religiösa regelverket för er och skänkt er Min välsignelse i fullaste mått. Jag har beslutat att underkastelse under Guds vilja skall vara er religion

Ifrån samma surah hittas denna text, som är ett bevis på att man inte ska tas in nåt nytt i religionen, allt vi behöver finns nu....
Så det behövs ingen bida, ingen förnyelse och absolut inga påhittade saker....

Som muslim bör vi även komma ihåg följande:
[5:8] TROENDE! Stå fasta på Guds sida som vittnen för rätt och rättvisa och låt inte avoghet mot människor förmå er att avvika från rättvisans väg. Gör rätt - det ligger gudsfruktan närmast; Gud är väl underrättad om vad ni gör.


Sen vill jag veta var i ibn kattir det står om hadithen ni innan har sagt.... Vilken bok har ni läst om de 4 lagskolorna att de träffat sufier och talat bra om dem, ge mig bokens namn, eller länken till en internetsida....

Nästa

Återgå till Nyfiken på Islam?

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst