[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Svenskmuslim.nur.nu - Visa tråd - Älskar du profeten Muhammed SAV?

Älskar du profeten Muhammed SAV?

Här kan man posta koranverser, hadither och kommentarer till dem på svenska.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 29
Blev medlem: lör jan 27, 2007 1:48

Älskar du profeten Muhammed SAV?

Inläggav Meryem_25 » ons jan 31, 2007 3:42

Esselamun Aleykum....
Innan jag börjar skriva, jag vill fråga dig några saker...
Vem älskar du mest av människor av hela ditt hjärta?
Vem änskar du träffa?
Gör du som denna person gör?
Vad vet du om denna person som du älskar mest?


Den som svarade att de älskar profeten Muhammad (salla Allahu alaihi wa sallam) mashaAllah, vad skönt att höra ni älskar honom...
Men resten av frågorna?!
Men subhanAllah... många svarade att jag älskar mest min kompis, och en annan svarade att jag älskar mest en Mikael jackson, en annan säger Nancy Ajram ( Ajram Allah i hennes ansikte :S ) och fler och fler som är icke-muslimer Allah Almostaán...
Det finns vissa subhanAllah som säger " Jag är stolt muslim, jag kan mycket om islam, jag älskar profeten " Men om du frågar honom/henne om profetens namn då säger de " Aaaa, han heter Muhammad " ok bra, men vad heter hans pappa ! och hans efter namn?!"Hmm, aa nä, jo, Jag vet inte"
SubhanAllah... Skäms du inte när du vet inte vad heter din profet i efternamn?! Vad kommer du att göra på Domedagen när du är tostig och springer mot profeten och vill dricka vatten från hans hand och du vet inte vad han heter?! Då stoppar änglarna dig och Muhammad säger "Lämna honom/henne! Han/Hon från min nation" Då säger änglarna "O profeten! Han/Hon låtsas att Han/Hon älskar dig, men han/hon känner inte dig och gjorde inte någonting av din sunna" Då säger profeten "Stick härifrån! Jag vill inte se ditt ansikte"
Tycker du att han säger så till dig?
Fast det finns några av oss vet vad är Ronaldos namn eller en annan, och vet allt om deras liv... men när det är om profeten, då säger de aja jag vill inte höra tråkiga historier... SubhanAllah är din profet tråkig? Nej nej, jag vet att du är snällare än så
Men inshaAllah! vi alla kommer lära känna vår älskade profet
Ok då vad heter han?!
Han heter: Muhammad Bin Abd Allah Bin Abd Almuttalib Bin Hashim Bin Abd Manaf Bin Qusai Bin Kilab Bin Murrah Bin Kaáb Bin Luái Bin Ghalib, Bin Fihr (Kallas också Quraish).
- Men det är långt namn Jag kan inte kunna allt detta utantill
- Ok inshaAllah vi kan ta en del av hans namn Det räcker om du skall kunna till Bin Hisham är det bra så? - Ja. - Va bra
Ok då, nu vet vi vad heter han, då när föddes han?!
Han föddes den 12 Rabií Al-Awwal och det var en Måndag... Och det var en so! m frågades profeten " o Profeten! Varför brukar du fasta varje måndag. Han svarade: För att jag föddes på måndag"
Hans mamma heter Amena Bintu Wahab.

Men älskar du profeten? Eller låtsas du?
Följer du efter honom? Lyssnar du på honom?
Det finns många som älskar att göra synder och blir stolta över detta fast de gör inte det med profeten
Det finns många som älskar sina kompisar mer än profeten, och andra älskar sina pojkvänner och flickvänner fast deras relation är Haram...
Hmm...
Men nu försöker vi älska profeten om vi älskar inte honom, eller om vi älskar honom, då älskar vi honom mer och mer...
Allah säger i koranen: " Säg: "Om era fäder och era söner och era bröder och era hustruar och er släkt och de ting som ni förvärvar och de varor för vilka ni oroar er att de skall förbli osålda och era ombonade hem [Om allt detta] står ett hjärta närmare än Gud och hans sändebud och kampen för Hans sak, vänta då till dess Gud ger sin vilja ti! ll känna; Gud vägleder sannerligen inte de som visar trots och! olydnad " (9:24).
Alltså tänk de här sakerna som står i versen är inte förbjudet att älska, men den handlar om vem älskar du mest?!
Denna person som du inte älskar skadade sig för din skull, han var näre döden för att du skall föddas muslim...
Det är han som skall förbe till dig på Domedagen.
Denna profet som du inte älskar bad hela natten tills han fick ont i fötterna för att göra duá till dig... Han ber Allah att vara barmhätig med hans nation.. och du är en av hans nation, eller vill du inte vara det?! :S
Önskar att du skapar en bild av de som jag skall säga nu...
På Domedagen, när solen är mycket nära dig och du kommer att svettas väldigt mycket och du är rädd och säger "Varför Allah har inte kommit för att straffa oss?! Var är Han?! (När du orkar inte vänta längre då säger du) O Allah! Kom straffa mig! Även om jag skall hamna på helvetet men vill inte stanna här. Då blir du törstig, väldigt mycket törstig, då undrar du till vem skall du vända dig för a! tt Allah skall börja "Hisab" Då alla människor springer till profeten Adam för att förbe att Allah skall börja hisab, då säger han att jag kan inte, då springer du till profeten Ibrahim, då säger han samma sak jag kan inte, då springer du till profeten Musa, då säger han samma sak kan inte, då springer du till profeten Isa, säger han tyvärr jag kan inte, då springer ni till profeten Muhammad. Då säger han jag skall förbe Allah att han börjar Hisab...
Då förber Muhammad Allah, sen börjar Allah, sen om du lyckas att kunna gå över denna väg, då har du ett problem kvar... Paradisets porter är stängda Du knackar på dörren, men ingen öppnar till dig, men vet kan lösa denna problem? Det är ju profeten, så öppnar han paradisets portar till dig ... Förtjänar inte han att du älskar honom?

Umar Bin Al-Khattab sa no! gån gång till profeten: " O profeten! Wallahi jag älskar dig!! "
D å frågade profeten: " Älskar du mig mer än dina barn? Ummar sa Ja, profeten frågade: mer än din fru? då sa Umar ja, då frågade profeten: mer än dig själv? Då sa Umar nej. Men profeten sa: O Umar! Din tro kommer inte att bli riktigt om du inte älskar mig mer än dig själv"
Sedan gick Umar gick och satt ensam och tänkte på vad profeten sa. Sen gick Umar tillbaka till profeten och sa "o profeten! Nu älskar jag dig mer än mig själv" Då frågade Abdul Allah hans pappa "Men vadd har du gjort för att älska profeten mer än dig själv?!, Då svarade Umar: Jag satt och frågade mig själv, Vem behöver jag mer, Profeten eller mig själv?! Då fick jag veta att jag behöver profeten mer än mig själv. Jag skall inte kunna tillbe för mig själv på Domedagen, men profeten kan tillbe. Mina handlingar kan inte höja mig till högsta grader, men min kärlek till profeten höjer mig till högsta grader. Jag kunde inte ta mig själv från mörket till ljuset, men det gjorde profeten, därför älskar jag p! rofeten mer än mig själv"

Det finns många olika typer av Sahabas kärlek till profeten, men jag vill inte att det blir mycket för dig...
Vet du att profeten älskar dig? -Älskar mig? -Ja, han älskar dig
Det var några sahaba såg profeten gråter, då undrade de varför han gråter, då sa han: Jag ängtar efter mina syskon, då frågade sahaba: är vi inte dina bröder?! Då sa profeten: Nej, ni är mina vänner, men mina syskon är en nation som kommer efter mig, de tror på mig utan att träffa mig.
Har du set??! Profeten älskar dig men du älskar inte honom La hawla wala qowata illa billah...

Nu vill jag avsluta med en sak.. Kanske ditt hjärta blir mjukare och du börjar älska honom...
När profeten var 63 år, då började han be sittande, han kunde inte stå för att be...
Sedan läste profeten sista versen sändes ur Koranen: "Denna dag har jag fullbordat det religiösa regelverket f! ör er och skänkt er min välsignelse i fullastemått. Och jag ha! r beslut at att underkastelse under Guds viljaskall vara er religion" (5:3)
Då började Abu Bakr att gråta för att han visste att profeten kommer att dö så snart som möjligt... Efter Hajj, tillbakade åkte profeten hem... och ca. efter 9 dagar blev han mycket sjuk. På denna dag, var han hos Maymoona (Hans fru), då bad profeten sina fruar att han går till Aishas hus, då accepterade de. Då vill han stå upp för att gå dit, men han kunde inte stå. Då kom Alfadl Bin Alabbas och Ali Bin Abi Talib för att ta honom dit...
När han gick in i Aishas rum, såg Aisha att profeten svettas väldigt mycket. Sedan sa profeten: La ilaha illa Allah, det är svårt när själen går ut ur kroppen (Om profeten säger det, då hur kommer det bli med oss? :S)... När sahaba visste att profeten var mycket sjuk, då samlades de i moskén och när profeten visste att sahaba samlades, då gick han till de och prata med de, och det var den sista gången han pratar med de.
Då sa profeten: "O mitt folk! Mitt möte me! d er vid brunnen, jag ser brunnen nu. O mitt folk! Jag är inte rädd för er att ni göra shirk, men jag är rädd för er ert liv, att ni strider mot livets luster som de som var före er. O mitt folk! Lämna inte bönen! Frukta Allah åt era fruar. o mitt folk! En tjänare (Han menar sig själv) fick välja mellan livet och vad som Allah har, då valde han vad som Allah har, Då stod Abu Bakr och grät. Ingen av Sahaba visste förstod vem var denna tjänare, men Abu Bakr visste. Sen avbröt Abu Bakr profeten och säger: Vi frälser dig på våra pengar, vi frälser dig på våra föräldrar, vi frälser dig på våra barn. Då blev Sahaba arga på Abu Bakr, hur kan Abu Bakr avbryta profeten?! Då sa profeten: O Sahaba! lämna Abu Bakr. Sen började profeten göra duá till Sahaba. Hälsa till muslimer som tror på mig utan att de träffar mig (Han menade dig) Sen går profeten till sitt rum. Och efter en stund kom Fatima (profetens dotter. Profeten brukar när Fatima kommer, då står han för att pussa hennes huvud,! men han kunde inte denna gång) Då började Fatima gråta, då sa! han til l henne: Kom till mig! Sen sa han till henne i örat: Jag skall dö idag, då exploderade hennes ögon med tårar, sen sa han till henne i örat igen, då sa han: du skall vara den första person av min familj som skall följa efter mig, då blev hon glad. Sen alla gick ut förutom profeten och Aisha, då hörde Aisha profeten säger: Nej, till Min Herre, Nej, till Min Herre. (Men vad hände??! Gabriel kom till profeten med Dödens ängel och sa: O profeten! Dödens ängel kom frågar dig om han kommer att ta din själ? Och han frågade inte denna fråga före dig och han skall inte fråga denna fråga efter dig. Då sa profeten: O Gabriel! Låt Han komma. Då sa Dödens ängel: Assalam alaikom, Allah skickade mig för att fråga dig om du vill stanna i livet eller gå till Allah? Då sa profeten: Nej, till Min Herre, Nej, till Min Herre. Och det var sista gången Gabriel kommer till jorden och lämnar vår älskade profet livet. Dör profeten och ramlar hans hand. Då sprang Aisha till moskén o skrek: Profeten dog! , Profeten dog. Då exploderar alla som finns i moskén. Några gråter, några skriker, några förvådna.
Uthman Bin Affaán var som ett barn, alla tar honom hit och dit, och Ali Bin Abi Tallib kunde inte stå, och Umar Bin Alkhattab sa: den som säger att Muhammad dog då tar jag av hans hals, men han gick bara för att träffa Allah samma som Musa när han träffade Allah. Men Fatima sa: O min pappa! Allah accepterade hans duá, O min pappa! Med Gabriel gick du, O min pappa! Al-Firdaus kommer vara din plats i paradiset.
MEN Abu Bakr gick till profeten och sa: "O min vän! O min älskling! O min profet! Vad gullig du är när du lever och vad gullig du är när du dör. Sedan pussade Abu Bakr profeten mellan hans ögon och gick fram till Sahaba och säger: " Den som dyrkar Muhammad, då Muhammad dog och den som dyrkar Allah, då Allah lever, Han dör inte" Då visste alla att profeten dog. Sen gick Umar ut för att gömma sig på nåt ställe för att skrika och gråta.
Tvättade Sahaba profet! en och begravade de honom under Aishas säng. När Sahaba begrav! ade hono m, då sa Anas Bin Malik: " Profeten kom till Madina på måndag, då allting blev ljust, och dog profeten på måndag, då allting blev mörkt."
När det kom nästa salah (bön) och började Bilal Bin Rabah göra adhan (Anropar till bönen) och säga (Ash-hadu anna Muhammadan rasoul Allah), alla muslimer i Madina började gråta.

Här är profeten och hans död... Har du inte längtat efter honom?! Önskar du inte träffa honom?! Älskar du inte honom?! Är du inte ledsen för att du har inte följt profetens sunna?! Hur många ggr sa profeten till dig gör det och gör inte det och du lyssnar inte på honom?!
Hur många ggr sa han till dig sänk din blik?! Hur många ggr sa han ha slöjan på dig?! Hur många ggr sa han frukta Allah?!
Vad skall du säga till honom när du träffar honom på Domedagen?! Vad skall du säga till honom när han frågar dig varför lämnade du hans sunna?!
Skall du säga till honom att jag känner inte dig när han vill krama dig?! Eller skall du säga till honom att ! du försökte följa efter hans sunna, fast du syndar ibland, men i alla fall du försökte?!
Hmmm... I alla fall jag önskar att du började älska profeten, jag önskar om du började älska honom nu, då kommer du älska honom för evigt, inte bara nu och sen glömma honom...
Jag vill av sluta med 4 saker, om du gör de, då hjälper de dig att älska du profeten...
1. Att säga ( Allahumma salli ala Muhammad ) Att säga ALLAHs frid och välsignelser vare med honom
2. Att följa efter hans sunna och göra som han gör.
3. Att besöka Al-Madina ( Saudia Arabien, om man kan)
4. Läsa Sira (Profetens liv)

Man kan inte säga att jag lovar att jag älskar profeten med tungan bara... Men beviset att du gör vad han brukar göra (Hans sunna)
Vill du veta om du älskar profeten?! Då läs denna vers! " TROENDE! Svara när Gud ovh [Hans] Sändebud kallar er till det som skall förnya ert liv! (8:24)
Om din Gud (Allah C.c) hade varit skapad, Vem skapade den skapade?

Användarvisningsbild
Inlägg: 29
Blev medlem: lör jan 27, 2007 1:48

Inläggav Meryem_25 » ons jan 31, 2007 3:43

det blev lite för långt men är ett bra inslag hoppas det inte är nån fara INSALLAH :?
Om din Gud (Allah C.c) hade varit skapad, Vem skapade den skapade?

Användarvisningsbild
Inlägg: 1272
Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro

Inläggav Tahiri Faqeer » ons jan 31, 2007 11:58

Masha ALLAH det var bra!

Tack!
Rauf

Användarvisningsbild
Inlägg: 693
Blev medlem: mån okt 30, 2006 18:59
Ort: Västerås

Inläggav Fredsagent » ons jan 31, 2007 16:55

Salammo alaykom!

MashaAllah syster, må Allah belöna dig för det! Det var så BRA! :D
Om din man är höst, så bli du vår

Inlägg: 203
Blev medlem: tor okt 12, 2006 19:35
Ort: kista

Inläggav Maturidi » ons jan 31, 2007 19:24

'' Tar DU 1 steg närmare Allah ( c.c), tar Allah (c.c) 10 steg närmare dig '' - Pr. Muhammed (S.a.w)

Inlägg: 31
Blev medlem: fre jul 20, 2007 17:33
Ort: Halmstad

Inläggav Sofiaa » mån jul 30, 2007 19:21


Återgå till Om Koranen, hadith och Sunna

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst