Vill ha tips på läsning

Här kan man posta koranverser, hadither och kommentarer till dem på svenska.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 3
Blev medlem: ons okt 20, 2010 20:01

Vill ha tips på läsning

Inläggav saffiyah » tor nov 18, 2010 15:23

Assalaamu alaikum.
Jag har varit muslim i ca fem år alhamdulillah och fått all min kunskap från salafi-systrar.

Nu känner jag att jag vill lära mig mer om islam från andra synvinklar. Har ingen aning om var jag ska börja. Kan inget om lärda eller så utanför salafi och undrar om någon kan tipsa mig om bra hemsidor och böcker på svenska och engelska inshaAllah där jag kan ta kunskap om sunni-islam som inte är salafi.

Barak Allahu fikom.
Och bevara Mig i minnet, så skall Jag minnas er; var Mig tacksam och förneka Mig inte! [2:152]

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Vill ha tips på läsning

Inläggav b » tor nov 18, 2010 15:51

Wa aleikum asslaam kära syster, välkommen i sällskapet.
Mw Allah ge dig tawfiq och leda dig till den kunskap som gagnar på vägen till Honom.

--- Var man ska börja beror lite på vilken typ av läsning man dras till. Det finns många områden som är helt "blanka" om man kommer frwn en"salafi"-miljö, t.ex. mycktet som gäller PRofeten Muhammads (välsignelser och fred vare med honom) ställning och vad vi är skyndliga honom. Om engelska iunte är ett hinder för dig, skulle jag därför vilja rekommendera boken "al-Shifa" av Qadi 'Iyad, särskilt första delen som handlar om hans (s) egenskaper. Boekn är mycket stringent skriven, med ständiga källhänvisningar.

--- Ett annat område som är eftersatt inom "salafiyya" är historieperspektivet. Bara en sådan sak som att känna till när olika islamiksa personligheter levde - man kan t.ex. börja med att botanisera bland "Våra förebilder" på detta forum.

--- Den stora kärnfrågan gäller förstås 'aqidan. Man kan få en grundläggande uppfattning om sunni 'aqdia genom att läsa och begrunda en text som heter "al´Aqida al-Tahawiyya". Du finner den i denna länksamling som hör hemma på http://damas.st under "Textkit > Aqida":
http://privat.bahnhof.se/wb042294//Text ... _flik.html
Ännu bättre är om man kan gå igenom denna text med någon som studerat den med en lärare av Ahl al-Sunna wal Jama´a.

Hoppas dessa tips är till nytta - annars finns de säkert andra här som kan bidra.

Användarvisningsbild
Inlägg: 3
Blev medlem: ons okt 20, 2010 20:01

Re: Vill ha tips på läsning

Inläggav saffiyah » tor nov 18, 2010 17:43

Barak Allahu fiki!
Och bevara Mig i minnet, så skall Jag minnas er; var Mig tacksam och förneka Mig inte! [2:152]

Återgå till Om Koranen, hadith och Sunna

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster