När det blir dilemma
Moderatorer: Admin, Admin Basha
5 inlägg
• Sida 1 av 1
När det blir dilemma
Hej vänner
De som har följt trådar där jag meverkat i vet vem jag är. För de andra vill jag säga att jag är en muslim som är "klassad" som koranist. Jag har fått "ok" att skriva här eftersom jag inte är här för att propagera, utan för att lära mej om er. Jag är trött på att vi hela tiden koncentrerar oss på skillnader, inte likheter.
Iallafall har jag en fråga. Om jag har lagt denna tråd i fel forum ber jag admin flytta på den.
Fråga 1
Boende i ett sekulärt samhälle som Sverige, hur ställer ni er när den juridiska lagen inte stämmer överens med den religösa? Ett exempel kan vara skilsmässa där den religösa lagen säger att en man behöver endast uttala sig tre gånger att han vill skiljas och sen är det färdigt (nu vet jag inte om detta stämmer till 100%, men det är den uppfattningen dom ortodoxa muslimer jag pratat med har).
Om en ortodox muslim vill skilja sig och uttalar sig tre gånger skulle han fortfarande vara gift enligt svensk lag.
Hur ställer ni er till sådana situationer?
Jonas
De som har följt trådar där jag meverkat i vet vem jag är. För de andra vill jag säga att jag är en muslim som är "klassad" som koranist. Jag har fått "ok" att skriva här eftersom jag inte är här för att propagera, utan för att lära mej om er. Jag är trött på att vi hela tiden koncentrerar oss på skillnader, inte likheter.
Iallafall har jag en fråga. Om jag har lagt denna tråd i fel forum ber jag admin flytta på den.
Fråga 1
Boende i ett sekulärt samhälle som Sverige, hur ställer ni er när den juridiska lagen inte stämmer överens med den religösa? Ett exempel kan vara skilsmässa där den religösa lagen säger att en man behöver endast uttala sig tre gånger att han vill skiljas och sen är det färdigt (nu vet jag inte om detta stämmer till 100%, men det är den uppfattningen dom ortodoxa muslimer jag pratat med har).
Om en ortodox muslim vill skilja sig och uttalar sig tre gånger skulle han fortfarande vara gift enligt svensk lag.
Hur ställer ni er till sådana situationer?
Jonas
Re: När det blir dilemma
"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi
-Al Qubrusi
Re: När det blir dilemma
Hej Bouhamza
Om man tar skilsmässa som exempel. Ett par gifter (Nikkah) sig i Sverige (registrerat äktenskap hos skatteverket). Efter ett tag vill mannen skilja sig, han använder sig av de regler föreskrivna, "jag vill skiljas" x 3. Nu borde paret var skilt, men det är dom inte. Dom är fortfarande gifta hos skatteverket eftersom den svenska lagen inte godkänner att paret kan skiljas genom att mannen säger det tre gånger.
Som sagt, det är bara ett exempel. Min fråga var mer generell och inte riktat mot bara skilsmässa, det finns väl andra ex. där lagen i landet går emot den religösa. Jag undrar bara hur ni ställer er mot ett sådant dilemma (inte problem).
Bouhamza, jag blir nästan chockad av du skriver. Menar du verkligen att man kan gifta sig i Sverige utan att bli registrerad? Av en imam i en moské? Är inte det olagligt? Kan inte det medföra oehörda komplikationer? Om jag inte har missuppfattat helt så finns det ingen islamistisk domstol i Sverige. Vad händer om giftermålet inte alls går bra och det blir en massa elände, vårdnad av barn och dylikt? Vad händer med arvet om en av parterna dör?
Bouhamza, jag försöker inte utmana till någon diskussion eller liknande och inte på något sätt alls peka med fingret och säga "fel!", men jag blir faktiskt helt uppriktigt förvånad.
J.
Om man tar skilsmässa som exempel. Ett par gifter (Nikkah) sig i Sverige (registrerat äktenskap hos skatteverket). Efter ett tag vill mannen skilja sig, han använder sig av de regler föreskrivna, "jag vill skiljas" x 3. Nu borde paret var skilt, men det är dom inte. Dom är fortfarande gifta hos skatteverket eftersom den svenska lagen inte godkänner att paret kan skiljas genom att mannen säger det tre gånger.
Som sagt, det är bara ett exempel. Min fråga var mer generell och inte riktat mot bara skilsmässa, det finns väl andra ex. där lagen i landet går emot den religösa. Jag undrar bara hur ni ställer er mot ett sådant dilemma (inte problem).
Bouhamza, jag blir nästan chockad av du skriver. Menar du verkligen att man kan gifta sig i Sverige utan att bli registrerad? Av en imam i en moské? Är inte det olagligt? Kan inte det medföra oehörda komplikationer? Om jag inte har missuppfattat helt så finns det ingen islamistisk domstol i Sverige. Vad händer om giftermålet inte alls går bra och det blir en massa elände, vårdnad av barn och dylikt? Vad händer med arvet om en av parterna dör?
Bouhamza, jag försöker inte utmana till någon diskussion eller liknande och inte på något sätt alls peka med fingret och säga "fel!", men jag blir faktiskt helt uppriktigt förvånad.
J.
Re: När det blir dilemma
Salaam!
Du verkar vara väldigt övertygad om att det finns en motsättning. Det är bra att du frågar.
För sekulära människor är det inga problem att leva i förhållanden som ibland är registrerade äktenskap och ibland inte. Varför skulle det plötsligt bli ett problem om ett sådant förhållande fick religiös välsignelse?
Du verkar vara väldigt övertygad om att det finns en motsättning. Det är bra att du frågar.
För sekulära människor är det inga problem att leva i förhållanden som ibland är registrerade äktenskap och ibland inte. Varför skulle det plötsligt bli ett problem om ett sådant förhållande fick religiös välsignelse?
Re: När det blir dilemma
Salaam A.N.
Trevligt att du svarade.
För att inte blanda ihop två delar vill jag att vi är överens om att det vi nu diskturerar inte är en följd av min initiala fråga, den kvarstår att bli besvarad. Är det ok med dej? Jag vill också poängtera att det jag följande skriver inte är baserad på min "koranistiska" syn, utan mer ur en generell samhällsyn.
Angående äktenskap och min förvåning över att en Nikkah inte behöver registreras:
Är ni inte kloka?
Jag trodde aldrig att jag skulle vara den konservativa av oss båda eller så är det att jag är mer pessimistisk än vad du är.
En Nikkah är ett avtal mellan en man och kvinna. Den innefattar rättigheter och skyldigheter för individen samt för relationen i sig. För att få detta avtal juridiskt bindande måste det registreras enligt den praxis som råder i det land du råkar bo i. Det räcker inte med att man har en religös välsignelse över förhållandet, det måste skrivas ner svart på vitt och föras in i systemet.
Inser du att en kvinna som gifter sig i Sverige med Nikkah utan registrering har mindre rättigheter (ur ett juridiskt perspektiv) än en kvinna som gifter sig i ett land där lagen baseras på Sharia?
Jag tycker du låter lite naiv. Ditt argument fungerar mycket väl i en perfekt värld där alla följer Allah's lag, och jag önskar att det var så. Tyvärr ser inte verkligheten ut så.
Jonas
Trevligt att du svarade.
För att inte blanda ihop två delar vill jag att vi är överens om att det vi nu diskturerar inte är en följd av min initiala fråga, den kvarstår att bli besvarad. Är det ok med dej? Jag vill också poängtera att det jag följande skriver inte är baserad på min "koranistiska" syn, utan mer ur en generell samhällsyn.
Angående äktenskap och min förvåning över att en Nikkah inte behöver registreras:
Är ni inte kloka?
Jag trodde aldrig att jag skulle vara den konservativa av oss båda eller så är det att jag är mer pessimistisk än vad du är.
En Nikkah är ett avtal mellan en man och kvinna. Den innefattar rättigheter och skyldigheter för individen samt för relationen i sig. För att få detta avtal juridiskt bindande måste det registreras enligt den praxis som råder i det land du råkar bo i. Det räcker inte med att man har en religös välsignelse över förhållandet, det måste skrivas ner svart på vitt och föras in i systemet.
Inser du att en kvinna som gifter sig i Sverige med Nikkah utan registrering har mindre rättigheter (ur ett juridiskt perspektiv) än en kvinna som gifter sig i ett land där lagen baseras på Sharia?
Jag tycker du låter lite naiv. Ditt argument fungerar mycket väl i en perfekt värld där alla följer Allah's lag, och jag önskar att det var så. Tyvärr ser inte verkligheten ut så.
Jonas
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Återgå till Om Koranen, hadith och Sunna
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 93 gäster