Döden och livet i graven

Här kan man posta koranverser, hadither och kommentarer till dem på svenska.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 23
Blev medlem: fre maj 28, 2010 14:46

Döden och livet i graven

Inläggav Um Nor » tis sep 21, 2010 11:54

Döden och livet i graven.

Värt att läsa,mkt intressant.

- Upplyft själ (rättfärdig person) -

Efter att själen separerats från kroppen kommer änglarna att placera den i en klädnad från Paradiset som doftar av den bästa mysk. Därefter kommer de att stiga upp till himlarna och änglarna som vaktar himlarna frågar änglarna som bär på själen: ”Vem är denna findoftande själ?”, och änglarna som bär på själen kommer att kalla själen med de finaste namnen, de namn som han tyckte bäst om att bli kallad med på jorden. Sedan öppnas alla dörrar åt själen tills de kommer till den sjunde himlen. I den sjunde himlen kommer Allah att säga, för upp Min tjänares bok i al-liyin (alltså paradiset), men låt själen gå tillbak till jorden till en viss tid, tills domedagen, sedan kommer hans kropp och själ att väckas till liv igen.

- Upplyft själ (orättfärdig person) -

Även de icke-troende kommer att få genomgå samma process, men det som händer är att änglarna lyfter upp honom till himlen, och vid den första dörren till himmel nummer 2 frågar änglavakterna: ”Vem är denna äckliga själ som ni har med er?” Änglarna kommer sedan att nämna personen med de namn som den tyckte värst om att bli kallad med på jordelivet. Änglarna som vakar himlarna kommer att förbanna honom och aldrig öppna dörren till nästa himmel. Själen slängs tillbaka in i graven tills Domedagen börjar.

- De 3 frågorna (rättfärdig person) -

Efter att man har blivit begraven och alla gått därifrån blir man lämnad ensam, i den mörka och tysta graven. Då dyker det upp två änglar, som låter den döde sitta (dvs det är själen som sitter) och han tillfrågas med 3 frågor. Om man kan svara dessa är man den lyckligaste i den stunden.

Den första frågan är: ”Vem är din Herre?” Om en person varit troende och förrättat sina böner, hjälpt de fattiga och gjort sina plikter på rätt sätt och behärskat sina lustar, kommer den personen att besvara detta genom att säga: ”Min Herre är Allah (Gud).”

Nästa fråga som ställs är, ”Vad är din religion?” Min religion är den sista religionen som alla profeter kommit med, Islam – Allah avslutade religionen med Islam.

Fråga tre lyder, ”Hur fick du reda på detta, vem sändes till er?” Genom profeten Muhammad (frid vare över honom), och det är han som har väglett oss till Allah. Sedan kommer ett rop från himlen, och Allah kommer säga: ”Min tjänare har sagt det som är sant.

Den här personen får styrkan från Allah för att kunna svara rätt.

- De två luckorna (rättfärdig person) -

När man svarat rätt kommer änglarna att be en att titta på den vänstra sidan. Där kommer det att öppnas en lucka, genom luckan ser man helvetet och en plats; änglarna kommer att säga: ”Detta var din plats men eftersom du har svara rätt så har Allah ersatt den platsen med en annan åt dig.” Sedan kommer en lucka att öppnas till höger om den personen och han kommer att se Edens Lustgård och en ledig plats, som änglarna nämner som hans plats. Han kommer därmed att få känna paradisets doft i graven. Så han kommer att säga: ”O Allah gör att domedagen börjar snart.” Den här personen vill vara där som hel, med kropp och själ. Han känner lycka i den stunden och vill att domedagen ska börja.

- De 3 frågorna (orättfärdig person) -

Medan för den icke troende personen är det så det går till: två änglar kommer och samma frågor ställs. Vem är din Herre? Jag vet inte, jag kommer inte ihåg säger han. De nämnde något, men jag kommer inte ihåg. Vad är din religion? Det var någon religion som människorna nämnde men jag kommer inte ihåg. Vem var det som kom till er? En man kom men jag kommer inte ihåg vad han hette.

Den icke-troendes grav kommer att krympa så att hans kroppsdelar trycks ihop och sedan kommer änglarna att slå honom hårt bakom hans huvud, hans nacke, och de kommer att säga: ”Du kommer aldrig att veta det heller.” Och då kommer han att skrika ett skrik som alla varelser kan höra, förutom människorna och djinn.

- De två luckorna (orättfärdig person) -

När den icke-troende inte kan svara på frågorna kommer änglarna att be honom titta på den högra sidan. Och han kommer att se en plats i paradiset, ”denna plats var din men Allah har ersatt den med denna” säger änglarna, och han kommer att titta på sin vänstra sida och de säger ”du kommer att äta från denna plats och plågas till domedagen börjar.” Då säger han, ”O Gud, snälla låt inte domedagen börja.”

- Styrkan kommer fån Allah -

Nu kanske man säger, men jag vet att min Herre är Allah och min religion är Islam osv. Det är klart vi kan detta, men den styrkan får man inte i graven om man bl.a. inte bett Allah att vägleda en på den rätta vägen minst 17 ggr per dag, dvs förrättat sina fem dagliga böner. Bönen är det första man blir tillfrågat om på Domedagen, så en person som bara följt sina lustar kommer inte att kunna svara rätt i graven.

Att Allah stärker oss med orden i graven nämns i Koranen: ”Gud stärker de troende med det ord vars sanning står fast i denna värld och i evigheten; men de orättfärdiga låter Han gå vilse.” [Koranen 14:27]

Källa: Sammanfattning från olika föreläsningar på www.bilal-se - [Svenskmuslim tar inte ansvar för att innehållet i denna sida är pålitligt]
Profeten Muhammad (saw)sade:
"Gud den Allsmäktige har sagt: Adams son, om så dina synder nådde ända upp till molnen på himlen och du bad Mig om förlåtelse så skulle Jag förlåta dig."

Återgå till Om Koranen, hadith och Sunna

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst