Om förtjänsten i att söka kunskap

Här kan man posta koranverser, hadither och kommentarer till dem på svenska.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 674
Blev medlem: sön apr 02, 2006 20:42

Om förtjänsten i att söka kunskap

Inläggav Abbe » fre jun 16, 2006 17:54

Säg: ”Kan de som vet jämställas med dem som inte vet?” 39: 9

Allah upphöjer dem bland er som är sant troende och dem som har fått kunskap, till en högre rang
58: 11

Ingen av Hans tjänare utom de som har [en djup inre] kunskap fruktar Allah [så som Han bör fruktas]
35: 28

Allahs Sändebud sade:
”Den Allah vill väl, ger Han religiös insikt.”
Bukhari, Muslim

Allahs Sändebud sade:
”Den vägledning och den kunskap som Allah sänt mig med är som ett rikligt regn som faller till jorden. En del av det faller i god jord som tar emot vattnet och alstrar bete samt rikligt med gräs. En annan del av regnet faller i ofruktsam jord, men som håller kvar vattnet och genom detta gagnar Allah människorna; de dricker det och vattnar och odlar med det. Ännu en del faller på slät mark som varken behåller vattnet eller alstrar bete.
Detta är en liknelse om den som förvärvar religiös kunskap och som drar nytta av det Allah sänt mig med. Han förstår och undervisar andra. Detta är också en liknelse om den som är högmodig och inte tar emot den vägledning Allah sänt mig med.”
Bukhari, Muslim

Allahs sändebud sade till ’Ali:
”Jag svär vid Allah, att om Allah vägleder en enda man genom dig, är det bättre för dig än röda kameler!”
Bukhari, Muslim

Allahs Sändebud sade:
”…och den som slår in på en väg för att söka kunskap, kommer Allah att föra till en väg som leder till Paradiset.”
Muslim

Muslim

Inläggav Muslim » fre jun 16, 2006 19:44

MashaAllah.

Må Allah belöna dig för hadith översättningarna.

Vi behöver verkligen fler som söker kunskap. Vi behöver speciellt fler fuqaha här i väst.

Må Allah göra den här generationen mer benägen att studera religionen än den som varit.

Återgå till Om Koranen, hadith och Sunna

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst