[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Svenskmuslim.nur.nu - Visa tråd - Kärlek till Profeten - repost

Kärlek till Profeten - repost

Här kan man posta koranverser, hadither och kommentarer till dem på svenska.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 165
Blev medlem: fre apr 06, 2007 21:50

Kärlek till Profeten - repost

Inläggav ch.rebel » ons jul 23, 2008 23:04

Det här är repost av ett underbar text som Meryem_25 skrev för nästan ett år sedan. Det fanns några stavfel och jag hoppas att jag har rättat till de flesta. Må Allah ta'ala belöna vår syster Meryem_25, och må Allah ta'ala stärka vår kärlek till Sajjidinaa Muhammad, Allahs fred och välsignelser vare över honom och hans familj och hans följeslagare och över awlija.


Assalamun Aleykum....
Innan jag börjar skriva, jag vill fråga dig några saker...
Vem älskar du mest av alla människor med hela ditt hjärta?
Vem önskar du att träffa mest?
Gör du som denna person gör?
Vad vet du om denna person som du älskar mest?



Den som svarade att de älskar Profeten Muhammad (salla Allahu alaihi wa sallam), mashaAllah, vad skönt att höra att ni älskar honom...
Men resten av frågorna?!
subhanAllah... många svarade "jag älskar mest min kompis", och en annan svarade "jag älskar mest en Mikael jackson", en annan säger "Nancy Ajram
" och fler och fler som är icke-muslimer, subhanAllah...
Det finns vissa subhanAllah som säger " Jag är stolt muslim, jag kan mycket om islam, jag älskar profeten " Men om du frågar honom/henne om profetens namn då säger de " Aaaa, han heter Muhammad ". Ok bra, men vad heter hans pappa? Och hans efternamn?! - "Hmm, aa nä, jo, Jag vet inte"
SubhanAllah... Skäms du inte när du vet inte ens vad din profet heter i efternamn?! Vad kommer du att göra på Domedagen när du är törstig och springer mot Profeten och vill dricka vatten från hans hand och du vet inte ens vad han heter?! Då stoppar änglarna dig och Muhammad säger "Lämna honom/henne! Han/Hon är från min nation" Då säger änglarna "O Profeten! Han/Hon låtsas att Han/Hon älskar dig, men han/hon känner inte dig och gjorde inte någonting av din sunna" Då säger profeten "Stick härifrån! Jag vill inte se ditt ansikte"
Vill du att han ska säga så till dig?
Fast det finns några av oss som vet vad Ronaldos namn är eller en annans, och vet allt om deras liv... men när det är om Profeten, då säger de "aja jag vill inte höra tråkiga historier"... SubhanAllah! är din Profet tråkig? Nej nej, jag vet att du är bättre än så.
Men inshaAllah vi alla kommer lära känna vår Kära Profet.
Ok då, vad heter han?!
Han heter: Muhammad Bin Abd Allah Bin Abd Almuttalib Bin Hashim Bin Abd Manaf Bin Qusai Bin Kilab Bin Murrah Bin Kaáb Bin Luái Bin Ghalib, Bin Fihr (Kallas också Quraish).
- Men det är långt namn Jag kan inte kunna allt detta utantill
- Ok inshaAllah vi kan ta en del av hans namn Det räcker om du skall kunna till Bin Hisham är det bra så? - Ja. - Vad bra.
Ok då, nu vet vi vad han heter, när föddes han då?!
Han föddes den 12 Rabií Al-Awwal och det var en Måndag... Och det var en som frågade profeten " O Profeten! Varför brukar du fasta varje måndag. Han svarade: För att jag föddes på måndag"
Hans mamma heter Amina Bintu Wahab.

Men älskar du profeten? Eller låtsas du bara?
Följer du efter honom? Lyssnar du på honom?
Det finns många som älskar att göra synder och blir stolta över detta, fast de är inte stolta över Profeten.
Det finns många som älskar sina kompisar mer än Profeten, och andra älskar sina pojkvänner och flickvänner fast deras relation är Haram (förbjuden)...
Hmm...
Men nu försöker vi älska profeten om vi älskar inte honom, eller om vi älskar honom, då älskar vi honom mer och mer...
Allah säger i koranen: " Säg: "Om era fäder och era söner och era bröder och era hustruar och er släkt och de ting som ni förvärvar och de varor för vilka ni oroar er att de skall förbli osålda och era ombonade hem [Om allt detta] står ett hjärta närmare än Gud och hans sändebud och kampen för Hans sak, vänta då till dess Gud ger sin vilja till känna; Gud vägleder sannerligen inte de som visar olydnad " (9:24).
Alltså tänk de här sakerna som står i versen är inte förbjudet att älska, men det handlar om vem älskar du mest?!
Denna person som du inte älskar skadade sig för ditt skull, han var näre döden för att du skulle föddas muslim...
Det är han som skall förbe till dig på Domedagen.
Denna profet som du inte älskar bad hela natten tills han fick ont i fötterna för att göra duá för dig... Han ber Allah att vara barmhärtig mot hans nation.. och du är en av hans nation, eller vill du inte vara det?! :S
Önskar att du skapar en bild av det som jag skall säga nu...
På Domedagen, när solen är mycket nära dig och du kommer att svettas väldigt mycket och du är rädd och säger "Varför Allah har inte kommit för att straffa oss?! Var är Han?! (När du orkar inte vänta längre då säger du) O Allah! Kom straffa mig! Även om jag skall hamna i helvetet, men jag vill inte stanna här. Då blir du törstig, väldigt mycket törstig, då undrar du till vem skall du vända dig för att Allah skall börja "Hisab" Då alla människor springer till profeten Adam för att förbe att Allah skall börja hisab, då säger han att han inte kan, då springer du till profeten Ibrahim, då säger han samma sak "jag kan inte", då springer du till profeten Musa, då säger han samma sak, att han kan inte, då springer du till profeten Isa, säger han tyvärr "jag kan inte", då springer ni till profeten Muhammad. Då säger han" Jag skall förbe Allah att han börjar Hisab"...
Då förber Muhammad Allah, sen börjar Allah, sen om du lyckas att kunna gå över denna väg, då har du ett problem kvar... Paradisets porter är stängda. Du knackar på dörren, men ingen öppnar till dig, men vem kan lösa denna problem? Det är ju Profeten, så öppnar han paradisets portar till dig ... Förtjänar inte han att du älskar honom?

Umar Bin Al-Khattab sa en gång till Profeten: " O Profeten! Wallahi, jag älskar dig!! "
Då frågade profeten: " Älskar du mig mer än dina barn?" Umar sa "Ja", profeten frågade: "mer än din fru?" då sa Umar "ja", då frågade profeten: "mer än dig själv?" Då sa Umar "nej". Men profeten sa: "O Umar! Din tro kommer inte att bli riktigt om du inte älskar mig mer än dig själv"
Sedan gick Umar och satt ensam och tänkte på vad profeten sa. Sen gick Umar tillbaka till profeten och sa "O Profeten! Nu älskar jag dig mer än mig själv"Då frågade Abdul Allah hans pappa "Men vad har du gjort för att älska profeten mer än dig själv?!", Då svarade Umar: "Jag satt och frågade mig själv, Vem behöver jag mer, Profeten eller mig själv?! Då fick jag veta att jag behöver profeten mer än mig själv. Jag skall inte kunna tillbe för mig själv på Domedagen, men profeten kan tillbe. Mina handlingar kan inte höja mig till högsta grader, men min kärlek till profeten höjer mig till högsta grader. Jag kunde inte ta mig själv från mörket till ljuset, men det gjorde profeten, därför älskar jag profeten mer än mig själv"

Det finns många olika typer av Sahabas kärlek till profeten, men jag vill inte att det blir mycket för dig...
Vet du att profeten älskar dig? -Älskar mig? -Ja, han älskar dig
Det var några sahaba som såg profeten gråtandet, då undrade de varför han gråter och frågade, till vilket Profeten svarade: "Jag längtar efter mina syskon", då frågade sahaba: "är inte vi dina bröder?!" Då sa profeten: "Nej, ni är mina sahaba(följeslagare), men mina syskon är en nation som kommer efter mig, de tror på mig utan att ha träffat mig."
Har du set??! Profeten älskar dig men du älskar inte honom La hawla wala qowata illa billah...

Nu vill jag avsluta med en sak.. Kanske ditt hjärta blir mjukare och du börjar älska honom...
När profeten var 63 år, då började han be sittande, han kunde inte stå för att be...
Sedan läste profeten sista versen som sändes ur Koranen: "Denna dag har jag fullbordat det religiösa regelverket för er och skänkt er min välsignelse i fullaste mått. Och jag har beslutat att underkastelse under Guds vilja skall vara er religion" (5:3)
Då började Abu Bakr att gråta för att han visste att profeten skulle dö när som helst... cirka 9 dagar efter att Profeten har återvänd hem till Medina efter Hajj blev han väldigt sjuk. På denna dag, var han hos Maymoona (Hans fru), då bad profeten sina fruar att han skulle få gå till Aishas hus, vilket de accepterade. Då han ville resa sig för att gå dit kunda han inte ens stå upp. Då kom Alfadl Bin Alabbas och Ali Bin Abi Talib för att hjälpa honom att ta sig dit...
När han gick in i Aishas rum, såg Aisha att profeten svettades väldigt mycket. Sedan sa profeten: "La ilaha illa Allah, det är svårt när själen lämnar kroppen " (Om profeten säger det, då hur kommer det bli med oss?)... När sahaba fick reda på att Profeten var väldigt sjuk samlades de i moskén, och när profeten fick reda på att sahaba samlades gick han till de för att tala med de, och det var den sista gången han talade med de.
Då sa Profeten: " O mitt folk! Mitt möte med er vid brunnen, jag ser brunnen nu. O mitt folk! Jag är inte rädd för er att ni ska gör shirk, men jag är rädd för era liv, att ni strider för livets luster som de som var före er. O mitt folk! Lämna inte bönen! Frukta Allah åt era fruar. O mitt folk! En tjänare (Han menar sig själv) fick välja mellan livet och vad som Allah har, då valde han vad som Allah har" . Då stod Abu Bakr och grät. Ingen av Sahaba förstod vem Profeten menade med denna tjänare, men Abu Bakr visste. Sen avbröt Abu Bakr profeten och sa:" Vi frälser dig på våra pengar, vi frälser dig på våra föräldrar, vi frälser dig på våra barn." Då blev Sahaba arga på Abu Bakr, hur kan Abu Bakr avbryta profeten?! Då sa profeten: " O Sahaba! lämna Abu Bakr. Sen började profeten göra duá till Sahaba. Hälsa till muslimer som tror på mig utan att ha träffat mig (Han menade dig)" Sen gick profeten till sitt rum. Och efter en stund kom Fatima (profetens dotter. Mär Fatima kom Profeten resa sig för att pussa hennes huvud, men han kunde inte göra det denna gång) Då började Fatima gråta, då sa han til l henne: "Kom till mig! " Sen sa han till henne i örat: "Jag skall dö idag", då exploderade hennes ögon med tårar, sen sa han till henne i örat igen, då sa han: "du skall vara den första person av min familj som skall följa efter mig ", då blev hon glad. Sen gick alla ut och Profeten var kvar med Aisha, då hörde Aisha Profeten säga: "Nej, till Min Herre, Nej, till Min Herre. " (Men vad hände??! Gabriel kom till profeten med Dödens ängel och sa: "O profeten! Dödens ängel kom att frågar dig om han ska ta ditt själ? Och han frågade inte denna fråga före dig och han kommer inte att fråga denna fråga efter dig ". Då sa Profeten: "O Gabriel! Låt Han komma. " Då sa Dödens ängel:" Assalam alaikom, Allah skickade mig för att fråga dig om du vill stanna i livet eller gå till Allah?" Då sa profeten: " Nej, till Min Herre, Nej, till Min Herre." Då dog Profeten. Och då sprang Aisha till moskén o skrek: "Profeten dog! , Profeten dog.! " Då exploderar alla som fanns i moskén. Några gråter, några skriker, några förvådna.
Uthman Bin Affaán var som ett barn, alla tar honom hit och dit, och Ali Bin Abi Tallib kunde inte stå upp, och Umar Bin Alkhattab sa: "den som säger att Muhammad dog då tar jag av hans hals, han gick bara för att träffa Allah så som Musa när han träffade Allah. " Men Fatima sa: "O min pappa! Allah accepterade din duá, O min pappa! Med Gabriel gick du, O min pappa! Al-Firdaus kommer vara din plats i paradiset. "
MEN Abu Bakr gick till profeten och sa: "O min vän! O min älskling! O min profet! Vad gullig du är när du lever och vad gullig du är när du dör ." Sedan pussade Abu Bakr profeten mellan hans ögon och gick fram till Sahaba och sa: "color=darkblue]Den som dyrkar Muhammad, då ska han veta att Muhammad dog och den som dyrkar Allah, då ska han veta att Allah lever, Han dör inte[/color] " Då visste alla att profeten dog. Sen gick Umar ut för att gömma sig på nåt ställe för att skrika och gråta.
Sahab tvättade profeten och begravade honom under Aishas säng. När Sahaba begravde honom sa Anas Bin Malik: " Profeten kom till Madina på måndag, då allting blev ljust, och dog profeten på måndag, då allting blev mörkt."
När det kom nästa salah (bön) och Bilal Bin Rabah började göra athan (Anropar till bönen) och när han kom till Ash-hadu anna Muhammadan rasoul Allah (jag vittnar att Muhammad är Allahs Sädebud), alla muslimer i Madina började gråta.

Här är profeten och hans död... Lägtar du inte efter honom?! Önskar du inte träffa honom?! Älskar du inte honom?! Är du inte ledsen för att du har inte följt profetens sunna?! Hur många gånger har profeten sagt till dig gör det och gör inte det och du lyssnar inte på honom?!
Hur många gånger har han sagt till dig att sänk din blik, att inte stirra på kvinnor/män?! Hur många gånger har han sagt ha slöjan på dig?! Hur många gånger ha han sagt frukta Allah?!
Vad skall du säga till honom när du träffar honom på Domedagen?! Vad skall du säga till honom när han frågar dig varför du lämnade hans sunna?!
Skall du säga till honom att jag känner inte dig när han vill krama dig?! Eller skall du säga till honom att du försökte följa efter hans sunna, fast du syndar ibland, men i alla fall du försökte?!
Hmmm... I alla fall jag önskar att du började älska profeten, jag önskar om du började älska honom nu, då kommer du älska honom för evigt, inte bara nu och sen glömma honom...
Jag vill avsluta med 4 saker, om du gör de, då hjälper de dig att älska Profeten...
1. Att säga ( Allahumma salli ala sajidinaa Muhammad ) Att säga ALLAHs frid och välsignelser vare över vår Mästare Muhammad
2. Att följa hans sunna och göra så som han gjorde.
3. Att besöka Al-Madina ( Saudia Arabien, om man kan)
4. Läsa Sira (Profetens liv)

Man kan inte säga "jag lovar att jag älskar profeten" med tungan bara... Men beviset är att du gör vad han brukade göra (Hans sunna)
Vill du veta om du älskar profeten?! Då läs denna vers! " TROENDE! Svara när Gud och [Hans] Sändebud kallar er till det som skall förnya ert liv! (Koranen 8:24)



Inlägg: 184
Blev medlem: ons okt 25, 2006 21:27

Inläggav b-saleh » tor jul 24, 2008 15:07


Inlägg: 45
Blev medlem: ons jan 10, 2007 18:50

gör inte samma misstag.

Inläggav Iriefaith » ons okt 08, 2008 19:38

När jag läser denna text känns det inte rätt inombords mig och blir rädd att folk ska glömma religionens grunder och göra stora misstag, (se på många av anhängarna av kristendom,sufism ect). Denna "sorts" kärlek som du talar om känns exempelvis väldigt likt den "sort" kärlek som det kristna talar om Jesus (as).

Jag håller med och tycker att vi ska lära mer om profeten Muhammad (pbuh) och följa hans exempel... Men vi ska akta oss för att göra stora misstag.

Många muslimer använder denna hadith (som du också gjort, (inte ordagrant)):
Muhammad (PBUH) said:” no one can be a true believer without loving me more than his fortune, his children and all people."

För mig känns det rätt inombords att älska budskapet som profeten kommer med, mer än något annat...inte hans mänskliga form - Och det är just det jag tror han menar i denna hadith. Men många muslimer tolkar det som att man ska älska profetens(pbuh) mänskliga form mer än något/någon annat.


För att svara på en av frågorna:
* Vem önskar du att träffa mest?
- Jag längtar mest över att träffa Allah Rabbi al 'Alamin

Användarvisningsbild
Inlägg: 1272
Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro

Re: gör inte samma misstag.

Inläggav Tahiri Faqeer » ons okt 08, 2008 22:39


Användarvisningsbild
Inlägg: 674
Blev medlem: sön apr 02, 2006 20:42

Inläggav Abbe » ons okt 08, 2008 22:52

Salamu aleikum

We were with the Prophet and he was holding the hand of 'Umar bin Al-Khattab. 'Umar said to Him, "O Allah's Apostle! You are dearer to me than everything except my own self." The Prophet said, "No, by Him in Whose Hand my soul is, (you will not have complete faith) till I am dearer to you than your own self." Then 'Umar said to him, "However, now, by Allah, you are dearer to me than my own self." The Prophet said, "Now, O 'Umar, (now you are a believer)."

Jämför din uppfattning med Umars radia Allahu anhu. Han sa inte "jag älskar ditt budskap". Han sa "Jag älskar dig".

Det stora misstaget är inte att älska honom för mycket. Det stora misstaget är att, som vissa moderna grupperingar gör, försöka beröva honom den höga ställningen Allah har givit honom.

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Inläggav b » tor okt 09, 2008 13:18


Inlägg: 45
Blev medlem: ons jan 10, 2007 18:50

Inläggav Iriefaith » fre okt 10, 2008 14:50

Jag menade inte att man inte skulle älska Muhammad (pbuh), det jag syftade på var att inte sätta honom upp på en högre ställning än Gud.

En av frågorna löd så här " Vem önskar du att träffa mest? " - och personen som skrev frågan "ville" att svaret skulle vara Muhammad (pbuh) efter man läst hans/hons text. Att svara Muhammad (pbuh) på den fråga, är det inte att sätta honom högre upp en Gud ? - en fråga jag ställer er....


Abbe : gränsen mellan att älska någon och dyrka någon är liten.

Användarvisningsbild
Inlägg: 318
Blev medlem: mån apr 03, 2006 11:54
Ort: Norsborg

Inläggav UmmAbdallah » fre okt 10, 2008 18:10

Guds Sändebud, må Guds frid och välsignelser vare med honom, sade: ”Paradiset är deras byte som samlas och minns Allah"

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Inläggav b » fre okt 10, 2008 18:16

Senast redigerad av b mån mar 23, 2009 14:05, redigerad totalt 1 gång.

Inlägg: 45
Blev medlem: ons jan 10, 2007 18:50

Inläggav Iriefaith » fre okt 10, 2008 20:17


Inlägg: 45
Blev medlem: ons jan 10, 2007 18:50

Inläggav Iriefaith » fre okt 10, 2008 20:20


Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Inläggav b » fre okt 10, 2008 20:56

Senast redigerad av b mån mar 23, 2009 14:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Inlägg: 674
Blev medlem: sön apr 02, 2006 20:42

Inläggav Abbe » fre okt 10, 2008 21:58


Inlägg: 45
Blev medlem: ons jan 10, 2007 18:50

Inläggav Iriefaith » lör okt 11, 2008 10:03

Senast redigerad av Iriefaith lör okt 11, 2008 10:23, redigerad totalt 1 gång.

Inlägg: 45
Blev medlem: ons jan 10, 2007 18:50

Inläggav Iriefaith » lör okt 11, 2008 10:10


Inlägg: 45
Blev medlem: ons jan 10, 2007 18:50

Inläggav Iriefaith » lör okt 11, 2008 10:41

Senast redigerad av Iriefaith lör okt 11, 2008 10:56, redigerad totalt 4 gånger.

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Inläggav b » lör okt 11, 2008 10:41

Senast redigerad av b mån mar 23, 2009 14:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Inlägg: 674
Blev medlem: sön apr 02, 2006 20:42

Inläggav Abbe » lör okt 11, 2008 11:21


Användarvisningsbild
Inlägg: 1272
Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro

Inläggav Tahiri Faqeer » lör okt 11, 2008 13:46

(bis)

Bild
An-Nisa 4:69
Subhan Allah!

Användarvisningsbild
Inlägg: 1272
Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro

Inläggav Tahiri Faqeer » lör okt 11, 2008 14:26


Inlägg: 45
Blev medlem: ons jan 10, 2007 18:50

Inläggav Iriefaith » lör okt 11, 2008 17:36


Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Inläggav b » lör okt 11, 2008 18:08

...
Senast redigerad av b fre apr 01, 2011 6:12, redigerad totalt 1 gång.

Inlägg: 45
Blev medlem: ons jan 10, 2007 18:50

Inläggav Iriefaith » lör okt 11, 2008 18:49

Senast redigerad av Iriefaith lör okt 11, 2008 18:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Inlägg: 901
Blev medlem: tis maj 30, 2006 17:25
Ort: Solna

Inläggav bouhamza » lör okt 11, 2008 18:54

"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi

Inlägg: 45
Blev medlem: ons jan 10, 2007 18:50

Inläggav Iriefaith » lör okt 11, 2008 18:59


Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Inläggav b » lör okt 11, 2008 19:12

Senast redigerad av b mån mar 23, 2009 11:51, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Inlägg: 326
Blev medlem: mån feb 05, 2007 0:20

Inläggav al-Fariq » lör okt 11, 2008 19:14

Narrated Abu Huraira: The Prophet said, "Allah said: "The son of Adam hurts Me by abusing time, for I am time; in My Hands are all things and I cause the revolution of night and day." (Sahih Bukhari)

Inlägg: 45
Blev medlem: ons jan 10, 2007 18:50

Inläggav Iriefaith » lör okt 11, 2008 19:23


Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Inläggav b » lör okt 11, 2008 19:33

Senast redigerad av b mån mar 23, 2009 14:27, redigerad totalt 1 gång.

Inlägg: 16
Blev medlem: sön mar 09, 2008 12:07

Inläggav tammy » lör okt 11, 2008 20:35

Salamo 'aleykom.

Killar, hur skulle du tolka denna hadith?:


I sahihalbukhari (The Book of Exegesis of the Quraan) No. 4149
- Narrated Abu Said bin Al-Mu'alla:

While I was praying in the Mosque, Allah's Apostle called me but I did not respond to him. Later I said, "O Allah's Apostle! I was praying." He said, "Didn't Allah say'--"Give your response to Allah (by obeying Him) and to His Apostle when he calls you." (8.24)

Wa 'aleykom assalam.

Användarvisningsbild
Inlägg: 674
Blev medlem: sön apr 02, 2006 20:42

Inläggav Abbe » lör okt 11, 2008 21:21


Inlägg: 45
Blev medlem: ons jan 10, 2007 18:50

Inläggav Iriefaith » sön okt 12, 2008 2:17


Inlägg: 16
Blev medlem: sön mar 09, 2008 12:07

Inläggav tammy » sön okt 12, 2008 5:03


Användarvisningsbild
Inlägg: 674
Blev medlem: sön apr 02, 2006 20:42

Inläggav Abbe » sön okt 12, 2008 8:38

Salamu aleikum
1, Ja
2, Ja (jag är i och för sig inte säker på att det är någon skillnad mellan fråga 1 och 2, men jag kanske missuppfattar fråga 2)

Läs Tammys inlägg och tidigare inlägg så förstår du varför jag och (alla andra muslimer) tror det.

Användarvisningsbild
Inlägg: 1272
Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro

Inläggav Tahiri Faqeer » sön okt 12, 2008 10:59

(bis)
wassalatu wassalamu allaika ya Rasool Allah salawat

(sl) Iriefaith:

Man zal lazi yashfa'u indahoo illa bi izni.

Surah Baqarah, verse 255 (2:255),
"Who is he that would intercede with Him save by His leave."

We can see here that Allah designates who can intercede and therefore we can deduce that Allah bestows extra abilities and attributes to a chosen few who are selected by Him.

Finally you may then ask again then is Our Beloved Final Prophet (SalAllaho Alahi WaAlehi Wasalam) one of these chosen few?
The 2 verses below should help answer this:

Bild
Surah Ale Imran, Aya 49 (3:49)
'O beloved! Say you, 'O people! If you love Allah, then follow me; Allah will love you and forgive your sins and Allah is Forgiving, Merciful.


and

Bild
Surah Ale Imran, Ayat 159 (3:159)
"Then, it is of the mercy of Allah that O beloved! You became gentle for them and if you had been hot headed, hard hearted, then they certainly would have dispersed from your circle, and consult them in the affairs; and when you have made up your mind for any thing, then put your trust in Allah. Undoubtedly the trustful are dear to Allah."


The verses above are reinforcing the status of Our Prophet (SalAllaho Alahi WaAlehi Wasalam). The first quoted verse first states the pre-condition (Love for Our Prophet (SalAllaho Alahi WaAlehi Wasalam)) for the expiation of your sins.

(w)

Inlägg: 45
Blev medlem: ons jan 10, 2007 18:50

Inläggav Iriefaith » sön okt 12, 2008 18:48


Användarvisningsbild
Inlägg: 674
Blev medlem: sön apr 02, 2006 20:42

Inläggav Abbe » sön okt 12, 2008 19:26

Salamu aleikum
Betyder det att du inte accepterar det som står i hadither?

Inlägg: 45
Blev medlem: ons jan 10, 2007 18:50

Inläggav Iriefaith » mån okt 13, 2008 20:16


Användarvisningsbild
Inlägg: 901
Blev medlem: tis maj 30, 2006 17:25
Ort: Solna

Inläggav bouhamza » mån okt 13, 2008 20:28

"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi

Inlägg: 45
Blev medlem: ons jan 10, 2007 18:50

Inläggav Iriefaith » tis okt 14, 2008 20:56


Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Inläggav b » tis okt 14, 2008 22:24

Senast redigerad av b ons okt 15, 2008 16:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Inlägg: 674
Blev medlem: sön apr 02, 2006 20:42

Inläggav Abbe » ons okt 15, 2008 4:48


Användarvisningsbild
Inlägg: 1272
Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro

Inläggav Tahiri Faqeer » ons okt 15, 2008 9:17

IrieFaith:

You were presented with numerous verses from Quran as well as Ahadith , don't say you were not!

Read post on sön okt 12, 2008 11:59.

However if you have already decided not to accept the intercession by Rasool Allah salawat, then it's very hard to convince you otherwise. And that's a pity.

More verses tonight insha Allah from Qadi Ayadh's As-Shifa Shareef. There's a whole chapter on this subject that is full with verses and saheeh ahadith on this subject.

wassalam

Användarvisningsbild
Inlägg: 165
Blev medlem: fre apr 06, 2007 21:50

Inläggav ch.rebel » ons okt 15, 2008 15:23

Assalam aleykum allihopa,

broder Iriefaith, hur gammal aer du? Har du studerat Islam tillrakligt lange? Det tror jag inte, da du avvisar hadith fran Bukhari sharif, vilket naa'udhu billah kan resultera i kufr. Broder jag ber dig att sluta gora egna tolkningar da du inte har tillhorighet till det.

Att saga att vi inte bor alska Profetens manskliga form mer an ngn eller ngt annat an Allah aer ocksa kufr da grund och bevis for detta finns i ahadith.
Du gar over gransen broder, du vet inte ens vad 2+2 aer och forsoker losa avancerade ekvationer vilket kommer att resultera i misslyckandet.

Ma Allah ta'ala hjalpa dig och oss alla att do med iman.

Wasalam
Freedom is not having freedom of speech, freedom is being free from the shackles and slavery of materialism, and directing your heart to Allah and not the duniya.

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

Inläggav N_N83 » ons okt 15, 2008 16:46

"When the student is ready,the teacher appears"

Användarvisningsbild
Inlägg: 165
Blev medlem: fre apr 06, 2007 21:50

Inläggav ch.rebel » ons okt 15, 2008 17:25

Freedom is not having freedom of speech, freedom is being free from the shackles and slavery of materialism, and directing your heart to Allah and not the duniya.

Inlägg: 45
Blev medlem: ons jan 10, 2007 18:50

Inläggav Iriefaith » ons okt 15, 2008 17:28

ch.rebel: Kommer man någonsin ha studerat Islam tillräckligt ?
Om jag nu har sagt så, varför citerar du inte det uttalandet då ?

Tahiri Faqeer: Nej jag har inte bestämt mig ännu, jag söker fortfarande efter svar.

Abbe: Förklar gärna varför vi inte kan klara oss utan Profetens medling, på Domedagen ?

Användarvisningsbild
Inlägg: 165
Blev medlem: fre apr 06, 2007 21:50

Inläggav ch.rebel » ons okt 15, 2008 17:41

Assalam aleykum

Broder Iriefaith , eftersom vi skriver bara haer aer det svart att uttrycka vilket ton man for. Hoppas att du inte uppfatat min ton som hetsk. Jag vill bara ditt basta in sha Allah.

Vad jag menade med 'tillrackligt' var att ha grundkunskap. Att ha grund kunskap inom tron (aqida) is farda'in (personal obligation).

Och som ngn sa tidigare i denna trad sa far du din information fran fel kalla. Om du vill ha detaljer varfor inte fraga imamen istallet?

Wasalam
Freedom is not having freedom of speech, freedom is being free from the shackles and slavery of materialism, and directing your heart to Allah and not the duniya.

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

Inläggav N_N83 » ons okt 15, 2008 17:46

"When the student is ready,the teacher appears"

Inlägg: 45
Blev medlem: ons jan 10, 2007 18:50

Inläggav Iriefaith » ons okt 15, 2008 17:55


Nästa

Återgå till Om Koranen, hadith och Sunna

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst