[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Svenskmuslim.nur.nu - Visa tråd - Khutbah: Godhet gentemot föräldrar! Läs!!

Khutbah: Godhet gentemot föräldrar! Läs!!

Här kan man posta koranverser, hadither och kommentarer till dem på svenska.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Sandzak

Khutbah: Godhet gentemot föräldrar! Läs!!

Inläggav Sandzak » lör dec 29, 2007 9:50

“As-salámu 'alaikum wa rahmatul láhi wa barakátuh!”

“A-úthu billáhi minash shaytánir rajeem. Bismilláhir rahmánir raheem.

Al hamdu lillahi nahmaduhu wanasta’eenahu, wanastagh-firuhu, wanatoobu ilayhi, wana’oothu Billaahi min shuroori an-fusinaa,
wamin sayyi aati a’maalinaa. May- Yahdillahu fa huwal muhtad, wa
may- yudlill falan tajidaa lahu waliyan murshida. Wa ash-hadu an Laa ilaaha ill-Alláh, wahdahoo laa shareeka lah, wa ash-hadu anna Muhammadan ‘abduhoo warasooluh”

Alhamdu lillahi Rabbil ‘Aalameen. Was-salaatu was-salaamu alaa Khairil mursaleen. Muhammadin-nabeey-yil Ummiy-yee, wa-‘alaa aalihi, wasahbihi, aj-ma’een.

Ammaa ba’ad:

Bismillahir Rahmanir Raheem! Ya Ay-yuhal-latheena ‘aamanut taqul-laaha, haqqa tuqaatihee wala tamu tunna, il-la wa antum Muslimoon.”
Å ni troende, - Frukta Allah, som han borde fruktas, och dö inte förutom som Muslimer.



Idag skall jag inshaAllah ta’ala tala om oss och våra föräldrar, det vill säga vårt beteende gentemot dem. Jag tror att den som lyssnar på denna khutbahn och lyder verser från koranen och hadither från Allahs sändebud, med exempel från första generation och från vår verklighet verkligen tar budskapet från allt detta,

Vi hoppas att han ska bestämma sig starkt att han inte ska vara olydig gentemot sina föräldrar inshaAllah! Vi hoppas att vi inte ska vända oss tillbaka i denna stora synd som är en synd av sin tyngd efter shirk, att tillskriva Allah en partner,

Efter att profeten blev tillfrågad om vilka de mest förtjusande handlingar är för Allah,
Svarade han: bönen i dess tid, sedan, lydnad gentemot föräldrarna och sedan, jihad på Allahs väg,
Som vi ser ur denna hadith att hos Allah är godhet gentemot föräldrar bättre och mer värdefullt hos Honom än jihad på Hans väg,

En man från yemen gjorde tawaf runt kab’ah, han bar sin mamma på sin rygg, han bar sin gamla mamma på sin rygg och han gjorde tawaf runt kaba’ah med henne,

Vem av oss har gjort det?
Vem har ens tänkt tanken på att göra det?

Han bar sin mamma på sin rygg och gjrode tawaf runt kaba’ah!
Har vi kommit till denna nivå av goda gärningar gentemot våra föräldrar?

Har vi kommit till denna nivå av kärlek gentemot dem?

Denna man såg Abdullah Ibn Umar radiAllahu t’ala anhu och frågade honom:
O Umars son, O Umars son, har jag med denna gärning betalat tillbaka min mamma för allt hon har gjort mig?

Vad säger Ibn Umar? Ibn Umar radiAllahu t’ala anhu säger: Nej, du har inte ens betalat tillbaka för ett enda andetag som hon tog medans hon födde dig, du har inte ens betalat tillbaka för ett enda andetag som hon tog medans hon födde dig,

Vad än vi än gör, kära bröder, så kan vi inte uppfylla alla goda gärningar som de har sin rättighet till från oss!

Lyssna kära bröder på denna historien och jag ber er att ta till er detta med era hjärtan och lyssnar noga och tänker om ni också är samma som denna man:

Denna historien berättade en juvelerare;
att inför bajram eid, kom en man in i min affär med sin fru och bakom honom kom en gammal kvinna som höll ett litet barn i sin famn, troligen denne mannens. Denna mannen valde guld och smycken, ringar och halsband till sig och sin fru och när han hade valt allt han hade, sade han åt mig att jag skulle räkna ut vad allt hade kostat. Jag räknade ut allt och sa åt honom att allt kostade 20.000 och 100 riyaler, Mannen blev förvånad och frågade: varifrån kom dessa 100 riyaler. Varifrån dessa 100 riyaler, vi räknade ut och fick det till 20.000 riyaler. Varifrån dessa 100 riyaler: Denna guldjuveleraren svarade: din gamla mamma som är bakom dig tog en ring som kostade 100 riyaler, Denne mannen vände sig om och tog ringen från sin mammas gamla hand, som hon redan hade tagit på sig den hand som har matat honom och tagit hand om honom, burit honom och han slängde den till juveleraren.

Han sade till honom: Al adjai zuleiyh salahone dahhab, guld är inte för gamla, guld är inte för en gamling,

när den gamla mamman hörde det gick hon ut ur guldaffären gråtandes, Hennes svägerska gick efter henne och sade till henne: ta allt, ta alla ringar allt! Ta allt som din son köpt till mig

Vad säger den gamla mamman?;
jag vet att guld inte är för gamla, att guld inte är för gamla och jag vill inte ha ringen eller guld eller något annat
Men jag ville bara bli glad på eid, jag ville bara bli glad på eid som alla andra människor.

Yakunul Ullah tabaraka wa ta’ala fi kitabi al-karim _ Waqada rabbuka alla taAAbudoo illa iyyahu wabialwalidayni ihsana imma yablughanna AAindaka alkibara ahaduhuma aw kilahuma fala taqul lahuma offin wala tanharhuma waqul lahuma qawlan kareema
Waikhfid lahuma janaha alththulli mina alrrahmati waqul rabbi irhamhuma kama rabbayanee sagheeran


I översättningen på svenska står det:
Er Herre har befallt, att ni inte skall dyrka någon annan än Honom. Och [Han har anbefallt er] att visa godhet mot [era] föräldrar. Om en av dem eller båda uppnår hög ålder i din vård, var då inte otålig eller sträng mot dem, tillrättavisa dem inte, och tala alltid hövligt och vänligt till dem.
Och sänk ödmukt [ömhetens] vinge över dem och be: ”Herre! När jag var liten vårdade och fostrade de mig [med kärlek]; förbarma Dig [nu] i Din nåd över dem!”[al-Isra 17:23-24]

En man frågade Zaid ibn museiba, rahmetullahu ta’ala aleyhi, en av de mest lärda från tabbien, han sade till honom att han förstod denna ayah förutom den del av ayahn som säger: och tala alltid hövligt och vänligt till dem.
Han frågade honom: men vad menar Allah med det? Han svarade honom: det menas att man ska vända sig till dom med ord så som man vänder sig med till sin Herre. Allahu Akhbar!!!


Hur mycket män finns det inte som ger mer rättighet och kärlek till sina fruar än till sina mammor! De kommer hem med presenter och mamman kollar och hoppas de är till henne, hon frågar honom vem dem är till och han svarar: till min fru,
Till mamma finns inget!

En son kommer med mat och det luktar gott, mamma frågar om det finns något till henne, till mamma finns inget, sonen går in i sitt rum och stänger dörren och mamman ser på det.

Mamman går in i sitt rum och bryter det gamla brödet från några dagar sen och dopar det i sina tårar som rinner nerför hennes tårar,

Var är mammans rättigheter? Har du glömt din mamma?

Du köper till din fru dyra kläder, dyra möbler, guld och halsband men var är mamma?

Har du glömt henne?

Hur länge har du känt din fru? hur länge har hon varit dig till lags? sprungit runt dig och varit god mot dig? vi får inte glömma! vi får inte glömma mina bröder att våra mammor allt våra mammor har gjort oss! Till och med innan vi kom på dunya!

Har vi glömt dem, sedan vi har gift oss, hur många män går inte på resor med sina fruar!
Med sina familjer, de går på uflykter ute i naturen, men de glömmer sina mammor, de frågar inte dem: åh kära mamma, älskade mamma vill du följa med oss? Vill du åka med oss?

NEJ ALDRIG, utan de säger: mamma stör oss bara, hon är tråkig, jag kan inte ta det lugnt med min fru när hon är med,

Ibn abbas säger att; jag vet ingen handling som gör att man närmar sig Allah så mycket än godhet gentemot föräldrar, jag vet ingen handling som gör att man närmar sig Allah än godhet gentemot föräldrar,

Det finns inte kära bröder något bättre än det!

Hur många är dem inte idag, bröder i islam, de håller alla saker i islam och följer allt och praktiserar till och med de minsta sakerna i islam! De gör sin relation bättre med sina grannar, till och med de som inte är islam, kom grannen min låt oss göra det, låt oss titta på fotboll, han hade gett honom allting! Men när hans mamma kommer, lyssna hur han är mot sin mamma och ni ska förstå hur mycket han följer islam egentligen!

Hans mamma frågar honom: min son kan du gå med mig till mina vänninor, han svarar henne: var du tvungen och komma nu, finns det ingen annan som kan gå med dig, måste du verkligen gå nu?
Men om någon av hans bröder i islam eller grannar hade kallat på honom hade han svarat dem med hjärtat.

Allahs tjänare, lyssna på denna olydnad gentemot föräldrar och fråga er om det finns såna här människor,

om det inte varit för att denna historia spridits i media och inte hade spridits, hade vi aldrig vetat om den:

En broder berättar att han åkte till havet med sin familj,

De valde ett fint ställe, mysigt ställe precis brevid havet. De tittade sig omkring för att se om de såg någon. Och han såg en gammal mamma, en gammal mamma som satt djuptänkades intill havet. Vi gick ut och åt och sedan när vi skulle hem, såg vi den gamla mamman,

hon satt där ensam och ingen närmade sig henne. Jag gick till henne och sa till henne: Khayr inshaAllah, gamla mamma, du sitter här ensam, hon sade: min son tog mig hit och sa att han hade ett arbete, han sa han skulle gå och göra det och sen komma tillbaka för att hämta mig.

Jag sade: kära mamma, det är sent kom med oss det är sent. Hon sa: nej, jag ska vänta här på min son och även om han kommer försent ska jag vänta. Men mamma det är sent här finns ingen. Hon sade: han kommer, om han kommer försent så komer han. Han gav mig ett papper som jag skulle ta hand om tills han kommer.
Vilket papper vad står på det? Den gamla mamman kunde inte läsa, brodern tog pappret och läste detta pappret, vet ni kära bröder vad det stod på det?

Hennes son skrev på pappret:
Jag hoppas jag hoppas att den som läser detta papper ska ta denna gamla kvinnan till pensionärshemmet, jag hoppas att den som läser detta ska ta denna gamla kvinnan till pensionärshemmet, la illaha illAllah,

Är det så Allahs tjänare, är det så Allahs tjänare du behandlar din mamma?
hon som födde dig tog hand om dig, din muslimska mamma? hennes hälsa fick bära dig!! Gör du så mot din muslimska mamma?

Lyssna kära broder hur de islamiska mammorna tog hand om sina barn, hur de visade dem kärlek och hur de vördade om dem och tänk sedan hur våra mammor har varit mot oss, la illaha illallah hur respektlösa äe vi egentligen inte mot våra mammor!

En känd sångare berättar i sin qasida om en ung kille, som dess största oro var för dunya! Han fann tillfredställelse i samlandet av rikedomar, hur han kom till rikedomar bryde han sig inte, han överträde alla gränser,

En dag lovade en sjuk rik man honom att han skulle ge honom mycket pengar om han dödar sin mamma och tar med hennes hjärta. La illaha IllAllah, blind för kärleken för dunya bestämmer han för att göra det,

han dödade sin mamma tog ut hennes hjärta och lindade in det och skyndade mot denna rika mannen, denna shaytan för att hämta sina pengar! Han såg inget i sina ögon än pengar och snubblade på trottoaren,

han föll och mammans hjärta gick ur hans händer och föll på marken, han gick upp och tog bort smutset från sina kläder.

Men från mammans hjärta hördes mammans röst:
Min son, min älskade, Min själ, har du slagit dig, har du skadat dig,

Den unge går upp och han förstår vad han gjort, pengarna försvann från hans syn och mamman finns inte mer, och mammans ord upprepas för honom i huvudet hela tiden;

Min son, min älskade, Min själ, har du slagit dig, har du skadat dig,

Den unge mannen drar ut kniven från hans bälte och bestämmer sig för att döda sig själv, han kunde inte leva med den synden att han dödade sin mamma,

Men från mammas hjärta hör man igen mammans röst:

Min son, min älskade, Min själ, döda inte dig själv när du redan dödat mig, döda mig inte två gånger! döda inte dig själv när du redan döttat mig, döda mig inte två gånger! LA ILLAHA ILLALLAH

Är detta den kärlek vi ska visa våra föräldrar? att glömma dem? att skicka dem till pensionärshem eller till och med döda dem? La illaha illAllah




Sub' hanallahi wal hamdu lillah, wala hawla wala quwwata illah billahi il ali alathem.

Kära bröder, jag hoppas att ni förstår allvaret med detta, av hela mitt hjärta talar jag till er,

Har ni ens tänkt kära bröder, att gå till era mammor innan dem somnar att pussa dem på pannan och be dem att göra dua för er att be dem göra dua till Allah att förlåta er? Vet ni inte att dua från föräldrar accepteras av Allah!


Har ni någonsin tänkt på att gå till era pappor innan de lägger sig och pussa dem på pannan och be dem förlåta er för allt ni gjort mot dem,

Har ni någongång ens gjort dua för era föräldrar? Dua som Allah Azza wa Djall har lärt oss;
”Herre! När jag var liten vårdade och fostrade de mig [med kärlek]; förbarma Dig [nu] i Din nåd över dem!”[al-Isra 17:23-24]

Har vi någonsin tänkt vad som kommer hända med oss om vi kommer på domedagen inför vår Herre med denna synd?

Han som är olydig mot sina föräldrar, han som är olydig mot sina föräldrar kommer inte att komma in i jannah, det kvittar om han till och med dog som shahid!!!

Hur ska vi vara mot våra föräldrar?

Låt oss kolla på salaf, de tre bästa generationerna efter profeten SallAllahu Wa Aleyhi WaSallam, hur de betedde sig mot sina föräldrar!

Abu Hurayra radiAllahu ta’ala anh, träffade en ung kille med en gammal man, och frågade han vem det var, den unge killen sa: detta är min pappa, han råde denna unga killen: kalla inte honom efter hans namn, utan kalla han pappa, baba, gå aldrig framför honom utan aldrig bakom honom, och sitt aldrig bland vänner framför honom utan sitt alltid bakom honom.

En annan han ville aldrig vara på en våning ovanför sin mamma, i fruktan av att han skulle vara ovanför henne.

En annan åt aldrig mat från en samma tallrik som sin mamma, i fruktan att han skulle ta hennes mat som kanske hon ville äta!

La illaha illAllah tänk er vilken ahlaq,
vilket beteende gentemot sina föräldrar de hade! Borde vi inte vara sådana?

Och i slutet är det en hadith som gäller:

Allahs Sändebud [frid och välsignelser vare över honom] sade: Ska jag inte varna er för dem största av dem stora synderna? Vi sa: Ja, Allahs Sändebud! Han sa: Att sätta en partner vid Allahs sida och att vara olydig mot sina föräldrar!
Återberättad hos Bukhari

[dua]
Senast redigerad av Sandzak sön dec 30, 2007 1:46, redigerad totalt 1 gång.

Inlägg: 17
Blev medlem: mån dec 03, 2007 3:52

Inläggav salahaddin » lör dec 29, 2007 16:40

BarakALLAHfeekum broder!!

MashALLAH -- Alhamdulillah det är alltid bra att bli påmind om Birr´ul Walidayn - Föräldrarnas rättigheter.

SubhanALLAH jag brukar köra taxi på helger i Stockholm och då brukar jag köra många äldre människor som ska lite varstans. Vi kommer alltid in på alla olika slags intressanta diskussioner. Och MashALLAH svenskar lever väldigt länge är väldigt aktiva och mår i princip utmärkt trots att de har barn barns barn - SubhanALLAH.

Tyvärr så bor dessa äldre människor helt ensamma på äldreboende, där tvn är deras bästa vän och en kopp kaffe är deras tröst. Barnen och barnbarnen brukar besöka de väldigt sällan. Vissa besöker de inte alls. Man blir ledsen av att höra att de spenderar dag in och dag ut helt ensamma och många av de här äldre går bort och personalen är helt ovetande. Många livnär sig på kattmat och vissa dör liggande i sin egen avföring. SubhanALLAH SubhanALLAH SubhanALLAH.

Vi människor har en plikt att ta hand om våra föräldrar att älska de och ta hand om dem när de blir äldre precis som de tog hand om oss när vi va små. Vi muslimer bör ´föregå med ett gott exempel. Jag ber ALLAH azza wa djall att ge våra föräldrar ett långt och gott liv med en mycket god hälsa, och den dagen då deras hälsa svajar ber jag ALLAH att ge oss styrka och tålamod att ta hand om dem och respektera dem oavsett deras ålder. Framförallt att vi inte gör en likadan horribla sak som mannen i texten ovan gjorde "att lämna sin mor ute ensam med en lapp i handen: ta henne till ett äldreboende". Ameen

Återigen broder tack för "påminnelsen". Denna påminnelse borde alla människor ta åt sig och praktisera på bästa tänkbara sätt.

Sandzak

Inläggav Sandzak » lör dec 29, 2007 16:52

Må Allah belöna dig min bror salahudeen inshaAllah ajmain i jannah!!!!!:D

jag har precis börjat hålla khutbahs här i vår moskee i eslöv, i fredags höll jag den första och alhamdulillah det går bra hittils

Användarvisningsbild
Inlägg: 231
Blev medlem: sön apr 02, 2006 11:58
Ort: Göteborg/ Bredäng

Inläggav Umm Salim » lör dec 29, 2007 22:54

”En person [förenas] med dem han älskar.”
(Bukhâri)

Återgå till Om Koranen, hadith och Sunna

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster