Tankar

Här kan man ställa frågor om rättslära (Fiqh), Troslära (Aqida), och andlighet (Ihsan)

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 5
Blev medlem: lör dec 16, 2006 20:41

Tankar

Inläggav zahra » lör jan 13, 2007 22:42

Asalamu alikum
jag undrar om änglarna som skriver ner allt du gör och säger, skriver dom upp de du tänker också elr? te.x om du tänker någåt dåligt får du synder ?

Abdulwahid

Inläggav Abdulwahid » sön jan 14, 2007 12:40

Wa aleykum salam

Änglarna nedtecknar våra handlingar, de yttre såväl som de inre. Profeten, frid och välsignelser vare med honom, sade:

”Änglarna, frid vare med dem, säger: ’Herre Din tjänare ämnar utföra en ond gärning (och Gud vet bäst vad tjänaren ämnar göra)’ Gud svarar: ’Ge akt på honom, och om han utför den ska ni nedteckna den som en ond gärning, men om han avstår från den ska ni nedteckna den som en god gärning. Han avstod bara för Min skull.’” (Muslim)

Tankar som leder till handling är av olika slag. Nedan följer en sammanfattning av vad Imam Ghazali, må Gud vara nöjd med honom, har skrivit om tankar.

1 En tanke uppkommer att det t.ex. står en kvinna bakom dig, och att du skulle kunna se henne om du vände dig om
2 Begäret väcks att vända dig om för att se på henne
3 Du bedömer att du bör vända dig om för att betrakta henne
4 Du beslutar dig för att vända dig om.

Du hålls inte ansvarig för de två första, eftersom du inte kan påverka dem.
Den tredje kan vara frivillig eller ofrivillig. Om bedömningen görs frivilligt hålls du ansvarig, inte annars.
För den fjärde gäller följande:
När någon beslutar sig för att göra något kan han bara befinna sig i en av tre situationer. [1] Man fattar ett beslut och handlar. [2] Man fattar ett beslut, men handlar inte, även om man kan. Sättet att bedöma dessa två situationer kan utläsas klart av det som Ibn ´Abbâs, må Gud vara nöjd med honom och hans far, har vidarebefordrat från Guds Sändebud, må Guds frid och välsignelser vara med honom:

”Gud har upptecknat de goda och de onda handlingarna och gjort dem otvetydiga. Den som avser att göra en god handling, men inte gör den, får den upptecknad av Gud som en god handling, och om man avser att göra den och sedan gör den, skriver Gud upp den som tio till sju hundra eller ännu fler, goda handlingar. Om man avser att göra en dålig handling, men avstår från att göra den [för Guds skull*], får man den upptecknad av Gud som en hel god handling; om man avser att göra den och sedan utför den, tecknar Gud upp den som en ond handling.”

[3] Man beslutar något som man för närvarande inte kan utföra och säger: ’Om jag kunde, skulle jag göra så och så.’ Den som tänker så återgäldas på samma sätt som om han skulle ha utfört handlingen, antingen detta är för eller emot honom.

* Om du å andra sidan avstår från att vända dig om av rädsla för att andra ska se dig syndar du, eftersom din avsikt då inte varit att tjäna Gud.

Återgå till Fråga imamen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster