Förlovning / Giftermål

Här kan man ställa frågor om rättslära (Fiqh), Troslära (Aqida), och andlighet (Ihsan)

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 7
Blev medlem: tis jan 09, 2007 12:49
Ort: Norrköping

Förlovning / Giftermål

Inläggav Atmosphere » fre jan 12, 2007 12:52

As'salamu alaikom

Jag har en fråga gällande giftermål :!:

Känner en bror som är född i Sverige med arabisk bakgrund men killen har inte haft möjlighet att göra det i och med att han bor i en stad där det inte finns så många (!) muslimska systrar. Han är inte heller van vid att be om en tjejs hand eftersom han är mer van att se tjejen och lära känna henne innan man kan förlova sig. Vad jag vet känner han inte till många muslimska bröder från andra städer som kan hitta åt honom. Att hitta någon muslimsk tjej utifrån är det sista valet han tänkte göra i och med att han vill att hon ska vara som honom, vara född eller bor i Sverige och känna till kulturen här samtidigt som hon är muslim, varifrån hon kommer ifrån spelar inte så stor roll bara hon är en bra och Gudsfruktig muslimah.

Hur ska vår bror i Islam gå tillväga när det gäller att hitta en syster :?:

Vore tacksam för svar in'shallah
Jezzak Allahu kheer

Imam
Användarvisningsbild
Inlägg: 81
Blev medlem: mån apr 03, 2006 23:34
Ort: Bredäng

Inläggav ilyas » fre apr 11, 2008 23:36

Bismillahir-rahmanir-rahim
Wa 'alaykuma salaam wa rahmatullahi wa barakatuh

Tack för din fråga. Det här är tyvärr ett ganska vanligt problem bland unga muslimer i dagens samhälle. Speciellt i områden där det inte bor så många muslimer. Det viktigaste och det som man måste göra först innan man börjar leta efter en fru/man är att ha en god avsikt med giftermålet. Avsikter som man kan ha är bl.a. att göra Allah nöjd, att få rättrogna barn som kan göra du'a för en, följa Profetens sunnah och uppmaning att gifta sig, Guds frid och välsignelser vare över honom, skydd från viskningar osv.
Under hela perioden när man letar efter en fru/man så är det viktigt att man ofta gör du'a och ständigt vänder sig till Allah för vägledning och hjälp. Man kan t.ex. läsa versen "Herre! Låt våra hustrur och barn skänka oss glädje och gör oss till föredöme för de
gudsfruktiga!" (Al-furqan 74) رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَٱجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَاماً
Man kan också läsa "la hawla wa la quwwata illa billah" upprepade gånger.

Har man hittat en syster/bror som verkar bra så är det också viktigt att man ber salat al-istikhara. Den består av två raka’. Det är rekommenderat att läsa sura al-Kafirun i den första raka’ och al-Ikhlas i den andra och att läsa detta efter avslutad bön:
Allâhumma innî astakhîruka bi ’ilmika wa astaqdiruka bi qudratika wa as’aluka min fadlika ’l-’adhîm fa innaka taqdiru wa lâ aqdiru
wa ta’lamu wa lâ a’lamu wa Anta ’allâmu ’l-ghuyûb Allâhumma in kunta ta’lamu anna hâdha ’l-amra khayrun lî fî dîni wa ma’âshî wa
’âqibati amrî faqdirhu lî wa yassirhu lî thumma bârik lî fîhi wa in kunta ta’lamu anna hâdha ’l-amru sharrun lî fî dînî wa ma’âshi wa
’âqibati amrî fasrifhu ’anni wa ’srifnî ’anhu waqdur li ’l-khayra haythu kâna thumma raddinî bihi

Gud! Jag ber Dig om råd genom Din kunskap, jag ber dig om förmåga genom Din förmåga och jag ber Dig om Din enorma ynnest. Ty Du förmår, jag förmår inte, Du vet, jag vet inte, Du är den som känner det fördolda. Gud! Om Du vet att detta (Här nämner man det man vill be om) är bäst för min religion, mitt liv, och mitt slutliga mål, bestäm det då för mig, underlätta det för mig och välsigna mig i det. Om Du vet att detta (här nämner man det man vill be om) är dåligt för min religion, mitt liv och mitt slutliga mål, vänd det då bort från mig, vänd mig bort från det och bestäm det goda för mig var det än är och gör mig sedan nöjd med det.

Om man gör detta innan man gifter sig och är uppriktig så kommer Allah in sha Allah att acceptera det och ge honom efter hans avsikter samt att göra äktenskapet välsignat. Och all framgång och lycka kommer från Allah.

Wallahu a'lam
”Frukta Gud varhelst du är, låt en ond gärning följas av en god för att den onda ska utplånas och uppträd på bästa sätt inför andra människor.”
(Tirmidhi Hasan)

Återgå till Fråga imamen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster