Fråga om hajj

Här kan man ställa frågor om rättslära (Fiqh), Troslära (Aqida), och andlighet (Ihsan)

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Abdulwahid

Fråga om hajj

Inläggav Abdulwahid » sön nov 05, 2006 21:51

Asalamu aleykom wr Allah wb.

Jag har en fråga angående om hajj.
jag har hört från olika systrar att det är tillåtet att gå på hajj utan muhram ( om man inte har) enligt shaa¨fii skolan..

Men när jag frågade en Mu¨aalim sa han att alla de fyra skolorna sa att man inte får gå till hajj utan muhram. och om man inte hade behövde man inte gå

Jag skulle bli väldigt tacksam om du kunde förklara för mig enligt shaa¨fii skolan om man FÅR gå på hajj utan muhram.

Baraka Allahu feek


Om du har möjlighet att resa tillsammans med minst två pålitliga kvinnor måste du resa för att utföra pilgrimsfärden. Om detta inte är möjligt är det tillåtet för dig att åka, förutsatt att du inte utsätter dig för fara.

En kvinna får i allmänhet inte resa utan mahram eller sin make, men den dominerande åsikten i vår skola är att alla muslimer någon gång måste utföra hajj och ’umra, om de har råd och förmåga. Denna plikt gäller även den kvinna som inte har utfört hajj och/eller umra och som av någon anledning inte har möjlighet att resa med en mahram eller sin make, förutsatt att hon har sällskap av minst två pålitliga kvinnor.

Det är också tillåtet, men inte obligatoriskt, för henne att resa ensam för att utför hajj eller 'umra, förutsatt att hon är säker på att hon kan resa tryggt. Observera att detta bara gäller om man inte tidigare utfört ’umra och/eller hajj. Har man uppfyllt dessa plikter är det inte längre tillåtet att resa utan mahram eller make. [I’anat at-talibin s. 442-43]

Återgå till Fråga imamen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst