Räcker det med att vara en god människa?

Här kan man ställa frågor om rättslära (Fiqh), Troslära (Aqida), och andlighet (Ihsan)

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 184
Blev medlem: ons okt 25, 2006 21:27

Räcker det med att vara en god människa?

Inläggav b-saleh » lör okt 28, 2006 23:12

As salam aleykum
Jag undrar ifall det räcker med att vara en god människa som bidrar med mycket nytta och skadar inte den minsta myggan för att komma till paradiset?
Jag har frågat många religiösa (dock inte lärda på hög nivå), och alla har svarat att det inte räcker. En av de huvudsakliga kriterierna är att man bör tro att det inte finns någon Gud förutom Gud och då räcker det inte med hur snäll och god man är.

Nyligen läste jag denna Hadith:
A prostitute was forgiven by Allah, because, passing by a panting dog near a well and seeing that the dog was about to die of thirst, she took off her shoe, and tying it with her head-cover she drew out some water for it. So, Allah forgave her because of that.

Denna hadith motsäger det jag hade hört förrut, men och andra sidan så framgår det inte ifall kvinnan trodde på en Gud eller inte.

Så vad tror ni er skola, räcker det med att vara enbart god eller inte?

Abdulwahid

Inläggav Abdulwahid » sön okt 29, 2006 10:05

As-Salamu aleykum

Tack för din fråga. Kvinnan i hadithen var troende. Jag limmar in svar på liknande frågor från www.al-ghazali.org

Vad jag förstår så är paradiset endast till de troende, muslimer? Eller kan en icke muslim hamna i paradiset ?

I Paradiset finns bara muslimer. Men vi kan inte veta vilka som dött som muslimer och vilka som inte gjort det.
När en ”vanlig” svensk dör, begravs han inte på muslimernas begravningsplats och man ber inte salat al-janaza för honom. Vi tillämpar m.a.o. inga av Islams yttre regler på en sådan person, eftersom vi beordrats att döma i enlighet med det yttre och han till det yttre inte var muslim. Men ingen kan säga något om hur Allah kommer att behandla personen i fråga i det tillkommande livet, eftersom ingen människa vet i vilket tillstånd han dog eller om han ens nåtts av Islams budskap på ett riktigt sätt.

Vad man däremot kan säga är att, om budskapet kommit honom till del på ett riktigt sätt och han vägrat ta emot det och därefter dör i ett tillstånd av förnekelse, kommer han att hamna i Helvetet.


Jag undrar över goda gärningar som man gör i livet. En icke muslim som gör ngt bra i livet får han/hon ngn belöning för det sen när han/hon dör om denna person dör som icke muslim? Kan de få ngn belöning alls för det goda de gör i livet om de inte valt islam till deras väg eller är t.o.m. är helt icke troende?

Ett villkor för att handlingar ska tas emot av Allah, är att den som utför dem är muslim och att de görs för Allahs skull. En ickemuslim som gör något gott, kan belönas i detta liv men inte i det tillkommande.
Men vill någon hava något annat än Islam till religion, skall det aldrig mottagas från honom, och i det tillkommande livet skall han höra till de tillspillogivna. (Zetterstens översättning och numrering 3:79)


Vad händer med dem som inte nåtts av Islams budskap, straffas de eller kommer de till Paradiset?

I Tuhfat al-Murid s.29 nämns de villkor som måste uppfyllas för att någon ska kunna hållas ansvarig för sin tro:

(1) Puberteten måste ha inträtt,
(2) mental hälsa,
(3) ha nåtts av budskapet och
(4) kunna se eller höra.

Den korrekta åsikten är att ahl al-fatra – d.v.s. de personer som levde under tiden mellan två sändebud eller som levde samtidigt som ett Sändebud som inte var utsänt till dem – hör till de räddade, även om de förvanskat, ändrat eller dyrkat avgudar.

Om någon skulle fråga, ”Hur kan detta stämma när Profeten (salla Allahu aleyhi wa sallam) talat om att en del av ahl al-fatra befinner sig i Elden, såsom fallet är med Imri al-Qays, Hatim al-Ta’i och några av följeslagarnas fäder. När Profeten (salla Allahu aleyhi wa sallam) predikade frågade en av följeslagarna nämligen, ’Var är min far?’ och han svarade, ’I Elden’?”

Svaret på denna fråga är att de hadither som skildrar detta kommit oss till del genom khabar ahad [1] och att dessa inte kan bestrida det som otvetydigt kommit oss till del (qat’i) närmare bestämt Allahs ord:
Vi straffar inte ett folk förrän Vi sänt Vårt sändebud [till dem] (K: 17:15)
Och att det är möjligt att de straffas p.g.a. något som Allah den Upphöjde och Hans Sändebud känner till och som uteslutande rör dem [som straffas].

[1] Det finns två sorters hadîth - khabr mutawâtir och khabr wâhid. Khabr mutawâtir är den hadîth vars berättare (ruwât sing. râwî) i varje led är så många att sunda förnuftet säger att de omöjligen kan ha enats om att ljuga och khabr wâhid är den hadîth vars berättare inte är så många.

Referenser:
Muhammed Knut Bernströms tolkning av Koranens budskap. Stockholm: Proprius Förlag 1998.
Ibrahim ibn Muhammed al-Bajuri. Tuhfat al-Murid Sharh Jawharat al-Tawhid. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyya 1416/1999

Återgå till Fråga imamen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster