avstånd, antal av manniskör och Fredagsbön Fardh?
Moderatorer: Admin, Admin Basha
5 inlägg
• Sida 1 av 1
- Tahiri Faqeer
- Inlägg: 1272
- Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
- Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro
avstånd, antal av manniskör och Fredagsbön Fardh?
Assalamoeallaikum!
Om vi är 4/5 och ibland 6/7 stycken som vill göra fredagsbön, snälla rekommendera om följande:
a) Mosken ligger ungefar 40 km från vara stad, är det fardh på oss att lämna vara jobb/skola och sen åka för Salat ul Jummah?
b) Kan vi, bara 4-5 stycken ofta, samla i någon's hus/lokal i vara stad och göra fredasbön istället i vart stad?
c) Samma fråga gäller för Taraweehsbön också, du är snäll!
d) Finns det nån skillnad på detta i hanafi och shafaee skola?
Jazzak ALLAH khair kaseeran!! och Ramadan Kareem insha ALLAH!
ma'ssalam
//Rauf
Om vi är 4/5 och ibland 6/7 stycken som vill göra fredagsbön, snälla rekommendera om följande:
a) Mosken ligger ungefar 40 km från vara stad, är det fardh på oss att lämna vara jobb/skola och sen åka för Salat ul Jummah?
b) Kan vi, bara 4-5 stycken ofta, samla i någon's hus/lokal i vara stad och göra fredasbön istället i vart stad?
c) Samma fråga gäller för Taraweehsbön också, du är snäll!
d) Finns det nån skillnad på detta i hanafi och shafaee skola?
Jazzak ALLAH khair kaseeran!! och Ramadan Kareem insha ALLAH!
ma'ssalam
//Rauf
- Tahiri Faqeer
- Inlägg: 1272
- Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
- Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro
wa allaikumussalam och jag tackar Er för svar och tid!
Ramadhan Karim!
Jag inte säker men praktiserande muslimer är inte mer fler 5-7. Det finns nästan 100 familjer som är muslimer men ....Jag känner att de är räd av nånting att kallas som muslimer!!
De andra (inte mycket som jag sa) ber i denna andra moske, men inte alla ber! Wallah hu aalam.
Naa'm andra mosken ligger i annan stad 40-45 km från vara stad och de är ghair-moqalad. (Ahl e Hadith) också.
jazzak ALLAH sheikh!
wassalam,
Rauf
Ramadhan Karim!
Jag inte säker men praktiserande muslimer är inte mer fler 5-7. Det finns nästan 100 familjer som är muslimer men ....Jag känner att de är räd av nånting att kallas som muslimer!!
De andra (inte mycket som jag sa) ber i denna andra moske, men inte alla ber! Wallah hu aalam.
Naa'm andra mosken ligger i annan stad 40-45 km från vara stad och de är ghair-moqalad. (Ahl e Hadith) också.
jazzak ALLAH sheikh!
wassalam,
Rauf
- Abdulwahid
As-Salamu aleykum
Den dominerande åsikten i shafi'i-skolan är att det måste vara minst fyrtio bofasta män som lyssnar på khutban och ber för att fredagsbönen ska vara giltig. Om det närvarar mindre än fyrtio bofasta män ber man Dhur istället. Det är inte obligatoriskt att åka till någon stad i närheten för att be jumu'a.
Imam ash-Shafi'i, må Gud vara nöjd med honom, har också sagt att det räcker med fyra bofasta män och det är tillåtet att följa denna åsikt.
Sök efter hanafiskolans åsikt på www.sunnipath.com
Följande villkor måste uppfyllas för att khutban ska vara giltig enligt shafi’i-skolan:
Två predikningar (khutbatân) är ett av villkoren för att fredagsbönen ska vara giltig. Predikningarnas grundelement är:
1. att prisa Allah (t.ex. al-hamdu lillah)
2. att sända välsignelser över Profeten, frid och välsignelser vare med honom
3. att uppmana till gudsfruktan
4. att i någon av predikningarna läsa en vers ur Koranen
5. att be för muslimerna i den andra predikan.
1-5 ovan måste vara på arabiska, men resten av khutban kan vara på vilket språk som helst.
Det är obligatoriskt för predikanten:
1. att predika stående
2. att vara i ett tillstånd av rituell renhet
3. att täcka sin ’awra
4. att sätta sig ned mellan de två predikningarna och att då sitta under längre tid än tu’manîna (Tu’manîna innebär att vara stilla under minst så lång tid som det tar att säga ”subhana Allah”)
5. att se till att det inte går för lång tid mellan de två predikningarna eller mellan den andra predikan och bönen. [ar-Risalat al-Jami'a]
Den dominerande åsikten i shafi'i-skolan är att det måste vara minst fyrtio bofasta män som lyssnar på khutban och ber för att fredagsbönen ska vara giltig. Om det närvarar mindre än fyrtio bofasta män ber man Dhur istället. Det är inte obligatoriskt att åka till någon stad i närheten för att be jumu'a.
Imam ash-Shafi'i, må Gud vara nöjd med honom, har också sagt att det räcker med fyra bofasta män och det är tillåtet att följa denna åsikt.
Sök efter hanafiskolans åsikt på www.sunnipath.com
Följande villkor måste uppfyllas för att khutban ska vara giltig enligt shafi’i-skolan:
Två predikningar (khutbatân) är ett av villkoren för att fredagsbönen ska vara giltig. Predikningarnas grundelement är:
1. att prisa Allah (t.ex. al-hamdu lillah)
2. att sända välsignelser över Profeten, frid och välsignelser vare med honom
3. att uppmana till gudsfruktan
4. att i någon av predikningarna läsa en vers ur Koranen
5. att be för muslimerna i den andra predikan.
1-5 ovan måste vara på arabiska, men resten av khutban kan vara på vilket språk som helst.
Det är obligatoriskt för predikanten:
1. att predika stående
2. att vara i ett tillstånd av rituell renhet
3. att täcka sin ’awra
4. att sätta sig ned mellan de två predikningarna och att då sitta under längre tid än tu’manîna (Tu’manîna innebär att vara stilla under minst så lång tid som det tar att säga ”subhana Allah”)
5. att se till att det inte går för lång tid mellan de två predikningarna eller mellan den andra predikan och bönen. [ar-Risalat al-Jami'a]
Senast redigerad av Abdulwahid ons sep 27, 2006 13:24, redigerad totalt 2 gånger.
- Tahiri Faqeer
- Inlägg: 1272
- Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
- Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 81 gäster