Bröllopsgåva (följdfråga)

Här kan man ställa frågor om rättslära (Fiqh), Troslära (Aqida), och andlighet (Ihsan)

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 62
Blev medlem: tis apr 04, 2006 17:28
Ort: Halmstad

Bröllopsgåva (följdfråga)

Inläggav Edis-Yusuf » ons aug 30, 2006 13:50

Selamu Aleykum

Ok nu vet jag hur det ligger till, tror jag. Men enligt andra imamer så är det inte fint att ändra mahr och enligt vissa otillåtet efter det att man har kommit överens.

Det andra som inte låter logiskt för mig är. Om Hon kräver att jag tar hene på Hadj någon gång i framtiden. Och om jag låvar henne det Men det händer något att jag inte kan upfylla det under hela min livstid, som t.ex att jag plötsligt dör eller att vi blir fattiga, vad som. Är mitt äktenskap då godkännd eftersom jag har låvat något och inte uppfyllt det?För att äktenskapet ska vara giltlig har jag för mig att man måste ge bruden hennes Mehr, åtminstonne någon gång under i livet.
Hur blir det i detta fallet?

Salaam Aleykum
"Lyd Gud och Sändebudet - kanske erfar ni Hans barhärtighet" (Koranen 3:132)

Abdulwahid

Inläggav Abdulwahid » sön sep 03, 2006 18:43

As-Salamu aleykum

Om du lovar att betala hennes resa till hajj, är de rekommenderat för dig att stå vid ditt löfte, men det är inte obligatoriskt.

Om resan till hajj å andra sidan är en del av mahr, är det bindande för dig att betala. Dör du innan du har betalt ska brudgåvan betalas med de pengar du lämnar efter dig och detta ska ske innan arvet delas upp. Om du av någon anledning skulle dö före betalningen av brudgåvan anses äktenskapet ändå vara giltigt. [Umdat al-Salik]

Återgå till Fråga imamen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster