Äktenskapet förutbestämt

Här kan man ställa frågor om rättslära (Fiqh), Troslära (Aqida), och andlighet (Ihsan)

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 12
Blev medlem: sön jul 16, 2006 23:48

Äktenskapet förutbestämt

Inläggav mooma » mån aug 07, 2006 17:24

As salaam o aleikom

Jag har hört att det är förutbestämt med vem man ska gifta sig....

Stämmer det....? Att det ska vara detta tillsammans med en till sak (som jag ej minns) som är de två¨ ting som förutbestämda sedan födseln. Är ni bekant med vad jag talar om?

wa salaam o aleikom

Abdulwahid

Inläggav Abdulwahid » ons aug 09, 2006 15:35

As-Salamu aleykum

Allt är i själva verket förutbestämt. I en hadith säger Profeten, frid och välsignelser vare med honom:

”Var och en av er har skapats i era mödrars liv. Under fyrtio dagar likt en droppe, därefter, under lika lång tid, som en grodd som sätter sig fast och sedan som en köttklump under lika lång tid. Därefter sänds ängeln ned och blåser in livets ande och får befallning att nedteckna dessa fyra: livsuppehälle, livslängd, gärningar och om barnet i det tillkommande livet kommer att höra till de lyckliga eller de olyckliga. Vid Gud! Somliga bland er kommer att handla som om ni hörde till paradisets folk tills det bara är en armslängd mellan dem och Paradiset. Då kommer det som redan har skrivits att ta överhanden och de kommer att handla som helvetets folk och hamna där. Andra kommer att bete sig som dem som kommer till Helvetet tills det bara är en armslängd mellan dem och Helvetet. Då kommer det som redan har skrivits att ta överhanden och de kommer att bete sig som dem som kommer till Paradiset och hamna där.” [Bukhari, Muslim]

Återgå till Fråga imamen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst