Bönematta
Moderatorer: Admin, Admin Basha
2 inlägg
• Sida 1 av 1
- Abdulwahid
As-Salamu aleykum
Bönen kan i regel utföras på alla rena platser. Profeten, frid och välsignelser vare med honom, sade:
”… och jorden har för mig gjorts god och ren, och till en plats där bönen kan förrättas.” [Bukhari & Muslim]
Det är starkt orekommenderat (makruh) att be på följande platser: Där sopor kastas, där man slaktar, på en väg, i en kyrka, i en synagoga, på en begravningsplats och i ett badhus (hammam). [Bushra al-Karim s. 225-26].
Många muslimer använder bönemattan för att försäkra sig om att de ber på en ren* plats. Mattan bör vara enfärgad utan mönster. Det är starkt orekommenderat att be på en mönstrad bönematta, eftersom detta kan distrahera den bedjande. Mattans material måste givetvis vara rent, och för män är det inte tillåtet att be på mattor tillverkade av siden.
* Med ”ren” avses inte damm, jord och dyl. I shafi’i-skolan anses följande vara orent:
a) urin
b) exkrement
c) blod
d) var
e) sådant som kräkts upp
f) vin
g) alla berusande vätskor. I Shâfici-skolan är allting som innehåller berusande alkohol orent, till och med parfym och kosmetika.
h) hund, gris och deras avkomma
i) wadiyy och madhiyy. Wadiyy är en tjock, grumlig, vit vätska som ibland utsöndras efter urinering eller när man burit något tungt. Madhiyy är en tunn, klibbig, vit vätska som inte medför njutning då den utsöndras, men som orsakas av sexuell stimulering
j) slaktade djur som är förbjudna för muslimer att äta
k) döda djur som inte slaktats i enlighet med de religiösa föreskrifterna, utom djur som lever uteslutande i vatten samt gräshoppor och människor, som alla är rena även sedan de dött. Amfibiska djur anses dock inte höra till de djur som lever i vatten och räknas därför som orena sedan de dött
l) mjölk från djur som inte får ätas med undantag av mjölk från människa
m) hår från djur som dödats på ett otillbörligt sätt och hår från självdöda djur
n) och hår som avlägsnats från djur som inte får ätas [utom människan], vare sig håret avlägsnats medan djuret lever eller sedan det dött. Innan håret avlägsnats från djuret betraktas håret som djuret självt och alla levande djur är rena utom gris och hund.
Bönen kan i regel utföras på alla rena platser. Profeten, frid och välsignelser vare med honom, sade:
”… och jorden har för mig gjorts god och ren, och till en plats där bönen kan förrättas.” [Bukhari & Muslim]
Det är starkt orekommenderat (makruh) att be på följande platser: Där sopor kastas, där man slaktar, på en väg, i en kyrka, i en synagoga, på en begravningsplats och i ett badhus (hammam). [Bushra al-Karim s. 225-26].
Många muslimer använder bönemattan för att försäkra sig om att de ber på en ren* plats. Mattan bör vara enfärgad utan mönster. Det är starkt orekommenderat att be på en mönstrad bönematta, eftersom detta kan distrahera den bedjande. Mattans material måste givetvis vara rent, och för män är det inte tillåtet att be på mattor tillverkade av siden.
* Med ”ren” avses inte damm, jord och dyl. I shafi’i-skolan anses följande vara orent:
a) urin
b) exkrement
c) blod
d) var
e) sådant som kräkts upp
f) vin
g) alla berusande vätskor. I Shâfici-skolan är allting som innehåller berusande alkohol orent, till och med parfym och kosmetika.
h) hund, gris och deras avkomma
i) wadiyy och madhiyy. Wadiyy är en tjock, grumlig, vit vätska som ibland utsöndras efter urinering eller när man burit något tungt. Madhiyy är en tunn, klibbig, vit vätska som inte medför njutning då den utsöndras, men som orsakas av sexuell stimulering
j) slaktade djur som är förbjudna för muslimer att äta
k) döda djur som inte slaktats i enlighet med de religiösa föreskrifterna, utom djur som lever uteslutande i vatten samt gräshoppor och människor, som alla är rena även sedan de dött. Amfibiska djur anses dock inte höra till de djur som lever i vatten och räknas därför som orena sedan de dött
l) mjölk från djur som inte får ätas med undantag av mjölk från människa
m) hår från djur som dödats på ett otillbörligt sätt och hår från självdöda djur
n) och hår som avlägsnats från djur som inte får ätas [utom människan], vare sig håret avlägsnats medan djuret lever eller sedan det dött. Innan håret avlägsnats från djuret betraktas håret som djuret självt och alla levande djur är rena utom gris och hund.
2 inlägg
• Sida 1 av 1
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 71 gäster