Fråga om namn

Här kan man ställa frågor om rättslära (Fiqh), Troslära (Aqida), och andlighet (Ihsan)

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Abdulwahid

Fråga om namn

Inläggav Abdulwahid » tor jun 11, 2009 10:00

Bismillah

As-salamu 'alaykum
Jag har en fråga om att ändra namnet.

När jag var ny muslim kallade jag mig Muhammed Ahmed. När jag senare fick ett konvertitcertifikat (som bevis till bruk för äktenskap), sa imamen i moskén att folk skulle tro att min pappas namn är Ahmed. Jag har därför bara använt namnet Muhammed. Nu har jag märkt att många kända sunni shaykher har två eller flera namn, t.ex. Sh. Nuh Ha Mim Keller, Sh. Hamza Yusuf , Sh. Abdal-Hakim Murad, Imam Zaid Shakir, Sh. Abdul-Kareem Yahya, Sh. Mohammad Muslim Eneborg och du själv. :) Min fråga är nu om jag kan kalla mig Muhammed Ahmed?


Salamu aleykum wa rahmatullah
I vissa länder, t.ex. i Jemen, är det vanligt att ett namn som Muhammed Ahmed antas betyda Muhammed Ahmeds son. I sådana länder är det underförstått att ordet ”son” finns mellan dessa två namn, dvs. Muhammed [son till] Ahmed.


I andra länder, t.ex. Syrien, utgår man från att ”dubbelnamn” är sammansatta till ett enda ord, som t.ex. Hadramaut som egentligen består av två ord "hadara" och "maut", men som används som ett enda sammansatt ord. Detta påminner lite om det svenska bruket av sådana namn som Hans-Adam. ”Hans” och ”Adam” är från börjat två namn, men i vissa fall används de som ett enda sammansatt namn.


Det är med andra ord inte fel att använda "dubbelnamn", utom om man försöker förleda andra att tro att man har en far som heter Ahmed. Profeten, frid och välsignelser vare med honom, har nämligen sagt: ”Den som påstår att någon är hans far, trots att han vet att detta är fel, kommer inte till paradiset.” (Bukhari & Muslim)

Återgå till Fråga imamen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster