hälsa och ohälsa i islam

Här kan man ställa frågor om rättslära (Fiqh), Troslära (Aqida), och andlighet (Ihsan)

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 1
Blev medlem: tis apr 18, 2006 20:04

hälsa och ohälsa i islam

Inläggav zarin » tis maj 23, 2006 0:02

Asalam alykum warahmatulahi wabarakatu
jag skulle veta hur man ser på hälsa och ohälsa i islam och hur en muslim kan ta hand om en sjuk person?

Abdulwahid

Inläggav Abdulwahid » tis maj 23, 2006 21:43

wa aleykum salam wa rahmatullahi wa barakatuh.

Jag är inte säker på att jag förstått din fråga rätt. Om du känner att du vill ha svar på något annat kan du skriva igen.

Vi tror inte att någonting sker slumpmässigt eller utan anledning. En sjukdom kan vara en prövning, ett straff eller ett tecken på barmhärtighet, men en utomstående kan för det mesta inte veta varför någon annan insjuknat. Vi kan därför inte peka finger, ha bestämda åsikter om varför någon insjuknat eller anse att den sjuke har sig själv att skylla.

Det är rekommenderat att besöka de sjuka. Profeten, frid och välsignelser vare med honom, sade:
En muslim har fem skyldigheter gentemot en annan muslim: att besvara hans hälsning, att tacka ja till hans inbjudan, att närvara vid hans begravning, att besöka honom när han insjuknar och att, om han nyser och säger: ’Lov och pris tillkommer Gud’, säga: ’Må Gud visa dig barmhärtighet’. (Ibn Majah)

På domedagen säger Allah, den Upphöjde:
’Adams son! Jag insjuknade, men du besökte Mig inte’ Mannen svarar: ’Hur skulle jag kunna besöka Dig, Du som är alla världars Herre?’ Allah svarar: ’Visste du inte att Min tjänare, den och den, insjuknat? Och du besökte honom inte. Visste du inte att om du hade besökt honom, skulle du ha funnit Mig där, hos honom.” (Muslim)

När man besöker en sjuk person är det starkt orekommenderat att stanna länge, utom om den sjuke önskar det. Om besökaren hyser hopp om att den sjuke ska tillfriskna bör han säga: ”O Gud, människornas Herre, låt smärtan försvinna och bota [honom] – Du är den som botar. Det finns inget botemedel utom det som kommer från Dig – en bot som varken efterlämnar sjukdom eller smärta.” Om besökaren inte tror att den sjuke kommer att tillfriskna bör han istället ingjuta hopp hos honom, uppmana honom att skriva sitt testamente och att ångra sina synder. [Bushra al-Karim 384-86]

Återgå till Fråga imamen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst