FÅr kvinnor visa bara fötter?!

Här kan man ställa frågor om rättslära (Fiqh), Troslära (Aqida), och andlighet (Ihsan)

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 6
Blev medlem: lör jan 06, 2007 17:12

FÅr kvinnor visa bara fötter?!

Inläggav Anam » lör jul 19, 2008 9:02

Assalamo aleikum
Jag har en liten fråga bara att ...vad säger islam till en kvinna om att täcka sin kropp, är det då att även fötter ska täckas alltid eller är det okej att visa bara fötter ?

Jag skulle mycket tacksam för svar för att jag har en vän som har länge funderat på det här och jag tänkte om jag kunde hjälpa hene lite via er
:D

Inlägg: 4
Blev medlem: sön dec 30, 2007 6:48

Inläggav Isa Husayn » fre jul 25, 2008 1:03

Bismillah
As-salaamu 'alaikum,

wassalam,

Bara Imamen kan hjälpa här.

ma'assalam-

Wa's-salaam

Imam
Användarvisningsbild
Inlägg: 81
Blev medlem: mån apr 03, 2006 23:34
Ort: Bredäng

Inläggav ilyas » sön jul 27, 2008 14:41

Bismillahir-rahmanir-rahim
Wa 'alaykumas-salaam wa rahmatullahi wa barakatuh


Enligt Shafi´i skolan så är kvinnans awrah (det som måste täckas) i bönen och framför män som inte är mahram hela kroppen utom ansiktet och händerna. Fötterna måste därför täckas i dessa situationer. Är man däremot med bara kvinnor eller med mahram så är det tillåtet att visa bl.a. fötterna.

Enligt Hanafi skolan så finns det en åsikt som säger att fötterna upp till anklarna inte är awrah och att man kan visa dem, det är dock bättre att täcka dem eftersom det finns starka åsikter att fötterna är awrah.

Wallahu a´lam
”Frukta Gud varhelst du är, låt en ond gärning följas av en god för att den onda ska utplånas och uppträd på bästa sätt inför andra människor.”
(Tirmidhi Hasan)

Återgå till Fråga imamen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster