fiqh vs lag

Här kan man ställa frågor om rättslära (Fiqh), Troslära (Aqida), och andlighet (Ihsan)

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 27
Blev medlem: sön apr 23, 2006 6:20
Ort: Malmö

fiqh vs lag

Inläggav Khadija Andrea » ons maj 17, 2006 12:43

ASsalamu’alaykum

Jag har ställt frågor tidigare på al-ghazali.

Som jag har förstått det, så har vi inga institutionella instanser som bärande regelverk för shari’an, samt ingen Qadi som kan avkunna islamiska rättsdomar, så vi lever under sekulär lag (det kan diskuteras om detta gäller hela världen, alltså även muslimska länder, eller bara här). Stämmer det?
Då undrar jag, om man får en dom i rätten och vill vara säkra på att lyda även under Guds Lag, så söker man sig till de tillgängliga lärda för att få den bestyrkt, inte sant? Då menar jag ”bestyrkt” inför Allah SwT, med stöd i fiqh, för sig själv alltså. Jag pratar inte om några dokument som ska ha validitet någonstans.
Oftast är det nog inga problem. MEN, vad händer om man inte hittar någon lärd som bestyrker domen? Det finns fortfarande ingen Qadi, så vad jag förstår, om ingen avkunnar islamisk dom, kan man inte agera enligt gällande fiqh (för den skolan man följer) utanvidare, inte om det gäller en fråga som skulle avgöras av en qadi –där det finns tvist t.ex- utan man måste ändå hålla sig till den sekulär-rättsliga domen, inte sant? Även om den motsäger fiqh alltså…? Eller betyder det att, för den berörde, så gäller varken rättsdomen eller någon annan dom, så att man hamnar på status quo?

Ex 1-(tvist mellan far och son):
Föräldrarna blev både gifta och skilda i Sverige.
Den numera 11 årige pojken vill bo kvar med sin mor, som han alltid bott med sedan föräldrarnas skilsmässa; så modern - som hade fått vårdnaden om barnen på tingsrätten - motsätter sig att fadern tar barnet med tvång med sig utomlands.
Frågan skulle behöva dömas av en qadi, eftersom pojken själv och mamman önskar något annorlunda än sin far, men qadin eller shari’a- tillämpningen finns inte institutionaliserad.
Ska status quo råda, så att barnet bor kvar hos mamman, oavsett bådas vårdnadsrätt i fiqh;
Ska mammans sekulär-rättsliga vårdnadsrätt gälla;
Ska pappans islamiska rätt att ta barnet gälla;
Eller ska en lärd bestyrka tingsrättsdomen med stöd i pojkens rätt att uttala sig i frågan?

Ex 2-(tvist mellan skilda föräldrar)
OM, däremot, pojken själv ville flytta med pappan, ska kvinnans vårdnadsrätt i svensk domstol gälla eller kan far och son strunta i den, med stöd i fiqh trots att ingen qadi avkunnar dom?


Wassalam
A-Kh
wassalam
Andrea Khadija

Abdulwahid

Inläggav Abdulwahid » ons maj 17, 2006 17:41

As-Salamu aleykum

Om det inte finns en qadi i ett område är det en plikt för muslimerna där att se till att det finns en grupp lärda som tar sig an frågor som berör samfundet.

Muslimer som har problem bör vända sig dit för att få vägledning.

و يجوز أن يحكم اثنين فأكثر في غير عقوبة الله تعالى أهلا للقضاء مطلقا أو غيرأهل له مع عدم القاضي
Det är under alla omständigheter tillåtet för två eller fler tvistande parter att utse en person, kvalificerad att döma [1], för att döma mellan dem (förutsatt att målet inte berör de straff som föreskrivits av Gud). Om en kvalificerad domare saknas kan de utse någon som egentligen inte är kvalificerad (men som har mycket kunskap). [Hashiyat al-Bajuri 2/349]

و لزم حكمه لكن إن رجع فيه أحدهما قبل أن يحكم امتنع الحكم
Det beslut som fattas av en skiljedomare är bindande, men om en av de tvistande parterna ångrar sig innan domaren hunnit fälla sin dom är det inte längre tillåtet att döma. [The Reliance of the Traveller s. 624-25]

[1] En sådan person finns nästan helt säkert inte i Sverige idag.

Återgå till Fråga imamen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst