örhängen

Här kan man ställa frågor om rättslära (Fiqh), Troslära (Aqida), och andlighet (Ihsan)

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 53
Blev medlem: tor nov 15, 2007 12:24
Ort: Malmö

örhängen

Inläggav ahmatoo » tis apr 29, 2008 23:05

Sala, alikom!
Är örhängen för killen haram eller makroh?
en vän till mig säger att det inte står något tydligt om det kan ingen säga att det är haram utan makroh :roll: :oops:
Www.Kuran.se <<<-Din Kuran på nätet
www.Swepales.se <<<- Fredens Hopp i Svenska Palestiniers Hjärta

Imam
Användarvisningsbild
Inlägg: 81
Blev medlem: mån apr 03, 2006 23:34
Ort: Bredäng

Inläggav ilyas » lör maj 10, 2008 1:14

Bismillahir-rahmanir-rahim
Wa 'alaykuma salaam wa rahmatullahi wa barakatuh


Klistrar in en liknande fråga med svar från Al Ghazali-institutets hemsida (http://www.al-ghazali.org)

Jag undrar om du har någon hadith där det framgår att det är förbjudet för män att bära örhänge?

Jag känner inte till någon hadith som specifikt förbjuder män från att använda örhängen. Men de lärda har härlett förbudet från denna och liknande hadither:


عن ابن عباس رضي الله عنهما قال لعن رسول الله صل الله عليه و سلم المتشبهين من الرجال بالنساء و المتشبهات من النساء بالرجال

Ibn ’Abbas (må Allah vara nöjd med dem) sade att Allahs Sändebud (salla Allahu aleyhi wa sallam) förbannade män som imiterar kvinnor och kvinnor som imiterar män. (Bukhari)


I al-Majmu’ (4/331) skriver Imam al-Nawawi:


قال أصحابنا يجوز للرجل خاتم الفضة بالإجماع و أما ما سواه من حلي الفضة كالسوار و المدملج و الطوق و نحوها فقطع الجمهور بتحريمها

"Våra följeslagare har sagt: ’De lärda är enhälligt överens om att det är tillåtet för en man att använda en silverring. Majoriteten av de lärda har förbjudit alla andra silversmycken såsom, armband, armbindlar, halsband och liknande’".



Referenser:

Abu Zakariyya Muhyi ’d-Din ibn Sharaf al-Nawawi. Kitab al-Majmu’ Sharh al-Muhadhdhab lil Shirazi. 23 vol. Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabiy 1415/1995

Wallahu a'lam
”Frukta Gud varhelst du är, låt en ond gärning följas av en god för att den onda ska utplånas och uppträd på bästa sätt inför andra människor.”
(Tirmidhi Hasan)

Återgå till Fråga imamen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst