Svarta stenen

Här kan man ställa frågor om rättslära (Fiqh), Troslära (Aqida), och andlighet (Ihsan)

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 693
Blev medlem: mån okt 30, 2006 18:59
Ort: Västerås

Svarta stenen

Inläggav Fredsagent » ons nov 14, 2007 20:30

Salaamo alaykom wr wb!

Jag hade en fråga om den svarta stenen som finns i (vid) ka´ba. Min gamla religions lärare sa att stenen är från paradiset och var vit från början, men den ändrade färg till svart p.g.a. människors synder (eller p.g.a. att människor rört den, som en del kanske säger).

Min fråga är, hur hamnade denna sten på jorden? Finns det något svar på den frågan?

Sedan undrar jag också, är det tillåtet att ha en bild på släkt och nära i ett rum? Fick nämligen höra idag att man inte skall be i ett rum där det finns bilder (vare sig det är på folk man känner eller inte, men så länge det finns ögon med på bilden). Jag fick förklaringen att änglarna blir rädda.

Är detta verkligen trovärdigt? :roll:

Tack på förhand!
Om din man är höst, så bli du vår

Abdulwahid

Inläggav Abdulwahid » fre nov 23, 2007 20:52

Wa aleykum salam wa rahmatullah wa barakatuh

Profeten, frid och välsignelser vare med honom, har sagt: ”Den svarta stenen [kommer] från paradiset. Den var vitare än snö, ända tills polyteisternas synder fick den att bli svart.” (Ahmed)

De lärda har haft olika åsikter när det gäller om hadithen ska tolkas bokstavligt eller bildligt. Al-Munawi citerar al-Qadi som nämner att hadithen kan tolkas bildligt, men att det varken finns religiösa texter eller rationella skäl som förhindrar en bokstavlig tolkning. Al-Munawi skriver att en annan möjligt tolkning skulle kunna vara att den svarta stenen kommer att vara i paradiset efter jordens undergång. (Fayd al-Qadir 522-523/3)

Jag känner inte till hur den kom till jorden, men i en hadith, med svag berättarkedja, berättas att en ängel kom ned från himlen med den svarta stenen. (al-Azraqi)


Fotografier är en relativt ny företeelse och samtida lärda har olika åsikter om dem. En del av dem, såsom Muhammed Bakhit Muti’i, anser att fotografering inte är detsamma som att avbilda utan bara ”bevarandet av ett föremåls skugga” och därför tillåtet, medan andra inte godtar ett sådant resonemang. Då de lärda har olika åsikter i denna fråga, är det inte tillåtet att förebrå muslimer som har fotografier… (översatt ur The Reliance of the Traveller s.963 med några mindre ändringar)

Mina sheykher i Tarim anser inte att fotografier och bilder är likvärdiga, och enligt dem är det därför tillåtet att ha fotografier på människor och djur uppsatta på väggarna hemma.

I Sahih Muslim skriver al-Nawawi att de lärda har sagt att änglarna inte går in i ett hus där det finns bilder, eftersom [framställningen] av bilder anses vara en svår synd. I vår skola finns det som du har läst ovan två åsikter gällande fotografier. Detta gäller även frågan om änglarna går in i ett hus där det finns tillåtna bilder. Al-Khattabi, al-Qadi och al-Shihab al-Ramli anser att de gör det, medan al-Nawawi och ibn Hajar anser att de inte gör det.
Det är inte fel att be i ett rum där det finns fotografier, förutsatt att man följer åsikten att det inte är fel med fotografier.

Användarvisningsbild
Inlägg: 693
Blev medlem: mån okt 30, 2006 18:59
Ort: Västerås

Inläggav Fredsagent » lör nov 24, 2007 0:53

Baraka Allahu fik imam! Tack för svaret!
Om din man är höst, så bli du vår

Återgå till Fråga imamen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst