Islam och modern vetenskap

Här kan man diskutera Islams civilisation så som Islamiska vetenskaper, Islams historia, och allt annat som har med Islams civilisation att göra.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 3
Blev medlem: mån jan 25, 2010 20:34

Islam och modern vetenskap

Inläggav EmirBiH » tis feb 21, 2012 21:24

(sl)

Kära bröder och systrar. Islam har alltid varit känd som en av få religioner som uppmuntrar sina följeslagare att söka efter kunskap. Detta budskap har gjort att vetenskapsmän som al-Khwarizmi, Al Zahrawi och Abbas ibn Firnas kan fritt studera och göra stora framsteg för mänskligheten. Detta är en historia att vara stolt över.
Men det är just det som bekymrar mig, att det bara är historia. Muslimer världen över berättar om hur islam en gång var. Men varför är det inte så längre? Vad hände med våra vetenskapsmän under slutet 1500-talet?
Vad är det för faktorer som bidrog till att det bara finns 1 muslimsk nobel-pristagare, att bara 1% av alla vetenskapliga framsteg görs av muslimer även om vi är ca 20% av världens befolkning? Vad var det som bidrog till att ett litet land som Spanien gör fler vetenskapliga framsteg än vad hela den muslimska världen gör?

Detta är några frågor som jag har länge sökt ett godtagbart svar till, därför vänder jag mig till er kära bröder och systrar.

Användarvisningsbild
Inlägg: 318
Blev medlem: mån apr 03, 2006 11:54
Ort: Norsborg

Re: Islam och modern vetenskap

Inläggav UmmAbdallah » lör feb 25, 2012 14:23

Assalaamu aleykum

Jag minns att jag hört Dr. Umar Faruq Abdallah tala om detta ämne. Om jag minns rätt så var hans analys att det delvis hade att göra med att makthavarna i den muslimska världen generellt blev mindre intresserade av starka utbildningsinstitutioner. I den moderna historien finns ju en helt annan problematik med kolonisering etc. Det går säkert att hitta mer djupgående förklaringar för den som vill gå djupare i de muslimska ländernas historia.
Guds Sändebud, må Guds frid och välsignelser vare med honom, sade: ”Paradiset är deras byte som samlas och minns Allah"

Återgå till Islams civilisation

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst