Berättelser Från Mitt Hemland

Avdelning för att diskutera litteratur, poesi och muslimska sånger.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 9
Blev medlem: tis aug 29, 2006 16:51

Berättelser Från Mitt Hemland

Inläggav Idriz » sön jun 14, 2009 16:39

Selam Alekum

Jag tänkte dela med mig lite berrätelser/sagor som jag har hört från mitt hemland, de finns säkert lite överallt men jag har lärt mig dom i mitt hemland.

fyller på med mera allteftersom,


Det var 3 tjuvar som hade stulit väldigt länge och levt ett liv som tjuvar, efter en viss tid bestämmde de här 3 vännerna sig för att sluta med sina liv som tjuvar och gå Guds väg.
Alla 3 svor i Guds namn(pendim) och lovade Gud samt varandra att dom aldrig mer skulle stjäla och de bestämmde dagen när det skulle åka Hadj(pilgrimsfärden).

Dessa 3 vänner lovade att möta varandra vid busshållsplatsen 1timma innan bussen åker.

När en utav dessa vänner går mot mötesplatsen ser han ett gammalt och ganska trasigt hus som det kommer väldigt mycket rök ur skorstenen väldigt svart rök. Han bestämmde sig då för att kolla vad som pågår i detta hus genom ett stort hål i väggen.

Han såg en äldre kvinna med några små barn, och dessa barn grät och var väldigt hungriga och bad sin moder att hon skulle göra mat åt dem.

Den äldre kvinnan kastade enbart sten(skräp) i elden och sade då åt barnen att dom skulle lägga sig och sova för att maten blir snart klar och det går snabbare ifall ni sover tills maten är klar.

Mannen såg detta och knackade på och började prata med kvinnan då sade han, varför lurar du dessa barn och inte ger dom mat så som de ber dig om, varpå kvinnan svarade:
Kära du jag har inte minsta lilla mat att ge till dem och de har varit hungriga väldigt länge nu, så ifall dom sover märker dom förhopningsvis inte hungern, och en ny dag från Gud InshAllah att vi har nått att äta på morgondagen.

Mannen blev väldigt upprörd och gick ut ur huset eftersom han blev väldigt känslig, Men när han såg huset brevid då såg han kvinnans grannar som bodde i ett mycket fint hus sedan såg han dem slänga en massa matrester och blev ännu mer upprörd.

Han funderade ett tag och sade till sig själv:
Nu fasen tänker jag göra inbrott i detta hus och stjäla all deras mat och ge till denna familj. Sade han för sig själv då han blev väldigt upprörd, sedan tänkte han djupare: Men jag har ju lovat minna vänner att åka med dom till hadj och aldrig mer stjäla plus att jag har lovat Allah. Sedan tänkte han igen:
Fasen jag har stulit i hela mitt liv för dumma saker och för mig själv.
Mina vänner får klara sig utan mig och jag får ta mina konsekvenser. Han gjorde då inbrott i grannens hus och snodde nästan all mat och gav det till den äldre kvinnan med de hungriga barnen, och begav sig hemåt och stannade hemma.

Men han snodde inget mer efter denna händelse.

När hans vänner kom tillbaka från Hadj gick han och mötte dem
och de började prata
han sade till sina vänner:

Jag ber om ursäkt mina vänner att jag inte höll mitt ord och inte följde med er till Hadj, det värsta är att jag bröt mitt löfte till ALLAH(swt)

då hans vänner svarade sluta skoja med oss nu din skojare du kanske inte följde med oss i samma buss men vi såg ju dig där Du stod ju längst fram i kön vi såg ditt ansikte längst fram i kön och undrade tillochmed hur du kom längst fram.


Ber om ursäkt för språket men jag översatte detta lite si så där sedan kanske det är nått stavfel här och där

Salam
THE ONE WHO KNEELS TO ALLAH(SWT)
CAN STAND UP TO EVERYTHING

Återgå till Litteratur, poesi och muslimska sånger

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster