[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 379: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Svenskmuslim.nur.nu - Visa tråd - Länkar angående kvinnor...

Länkar angående kvinnor...

Här diskuterar vi allt som publiceras om Islam i media, och hur man ska reagera på ett inteligent sätt i överensstämmelse med Profetens (frid vare med honom) moraliska exempel.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 46
Blev medlem: tor okt 14, 2010 20:10

Länkar angående kvinnor...

Inläggav SysterAdilah » lör nov 13, 2010 14:49

....
Senast redigerad av SysterAdilah fre dec 10, 2010 10:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav A.N » lör nov 13, 2010 16:25

Wa aleykum salaam!
Vad bra att den här viktiga frågan kom upp! Lite tankar från mig:
Jag tycker att det är väldigt viktigt att kvinnor har möjlighet att delta i den religiösa församlingen. Att vi söker religiös kunskap och samlas vid högtider och till vardags för Gudsdyrkan och gemenskap. Detta är lika viktigt för både kvinnor och män. Däremot tycker jag att det är bra om kvinnor och män har olika men likvärdiga avdelningar för att man just i moskén ska kunna fokusera på andlighet och i just den miljön befrias från distraktionen som kan komma när man är tillsammans med personer av motsatt kön. Speciellt här i väst kan annars moskén förvandlas till en slags äktenskapsmarknad. Då har man förlorat fokus. Drömmen är moskéer som planerar för aktiva kvinnor som kan delta samtidigt som både män och kvinnor kan känna sig helt avslappnade och bekväma.

Gardinen behöver inte tolkas som ovälkomnande eller kvinnoförnedrande utan som ett uttryck för en insikt om att människors attraktion av varandra kan vara så stark att man kan behöva göra något för att kunna koppla bort den och fokusera på annat. Det gäller både för män och kvinnor.

Hur mycket man ska blanda sig med varandra utanför moskén tycker jag beror på vilka man är, var man är och vad syftet är. Jag håller med systern i klippet om att kvinnor måste kunna hålla ett tal eller dela med sig av sin kunskap om de vill det utan att vara bakom ett skynke....

Inlägg: 63
Blev medlem: ons okt 13, 2010 11:40

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav Koranist » sön nov 14, 2010 10:14

Kära A.N.

Så attraktionen till det motsatta könet är starkare än attraktionen till Gud, är det det du säger?

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav A.N » sön nov 14, 2010 13:21

Nej. Men allt världsligt kan minska koncentrationen många av de andra yttre handlingarna omkring bönen har med det att göra.

Inlägg: 63
Blev medlem: ons okt 13, 2010 11:40

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav Koranist » sön nov 14, 2010 14:31

Kära A.N.

Jag håller med dej, distraktion vid bön bör undvikas. Det borde inte spelas hög musik, barn borde inte springa runt och leka, etc. etc.

Men kan du inte hålla med om att vad som är störande är en högst personlig och världslig åsikt? Jag stör mej på att inte få be bredvid kvinnan jag älskar. Vi är familj, vi gör allting tillsammans, varför får vi inte be tillsammans? För att andra män tappar koncentrationen för att min fru är så vacker? Låter lite konstigt.... Om man är så "svag" att köttsligt lust går före Gud borde man inte ta en titt på sitt inre själv och försöka bli en bättre människa istället för att dölja "problemet" bakom ett skynke?

[24:30] SÄG till de troende männen att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet; det leder till större renhet i deras liv. Gud är underrättad om vad de gör.
[24:31] Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav A.N » sön nov 14, 2010 15:20

Moskén är till för alla även de med starka köttsliga lustar. Det är heller inte trevligt att utsättas för frierier eller närgånget beteende när man går till moskén jag vet många exempel på personer som undviker vissa moskéer av den anledningen.Jag tror att fördelarna med åtskillnad är stora för många och det vägs absolut inte upp av att en familj som älskar att be tillsammans får nöja sig med att göra det i hemmet :)

Inlägg: 63
Blev medlem: ons okt 13, 2010 11:40

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav Koranist » sön nov 14, 2010 16:13

Kära A.N.

Hur vet du att det är bara en familj? Det är lite motstridigt av dej att först säga att moskén är till för alla, men de familjer som vill be tillsammans får nöja sig med att be hemma.

Varför straffa det rätta? Varför anpassa sig efter de som har fel, och det kan du väl hålla med om, att det är fel att i moskén hålla på med frierier och flirt när man ska fokusera på Allah? Det är ju lite som att säga att det är flickans fel att hon blev våldtagen.
Varför inte säga till de som har misstagit moskén för en äktenskapsmarknad att dom får sluta upp med sånt beteende? Varför inte säga till dom att dom får nöja sig med att be i hemmet istället? De är välkomna tillbaka när dom kan följa 24:30 och 24:31.

Det är lite som att ta bort symptomen och sen låtsas att sjukdomen inte finns.

Användarvisningsbild
Inlägg: 901
Blev medlem: tis maj 30, 2006 17:25
Ort: Solna

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav bouhamza » sön nov 14, 2010 22:35

"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi

Inlägg: 63
Blev medlem: ons okt 13, 2010 11:40

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav Koranist » mån nov 15, 2010 8:59


Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav A.N » mån nov 15, 2010 10:04

(sl)
Må Allah välsigna den här dagen för oss och för alla våra syskon!
Jag vill bara inflika att jag tycker att det är lite fel att tala om sjukdom eftersom attraktionen mellan man och kvinna inte är sjuk. Tvärtom den starka dragningen är välsignad och leder till mycket gott om den hanteras på rätt sätt. Så länge den mänskliga naturen är densamma kommer vi alltså behöva förhålla oss till den, att sänka blicken är ett sätt och att ha separata gudstjänstlokaler är ett annat sätt. Jag tycker att du Jonas tolkar in för mycket förtryck i en oskyldig vilja att kunna fokusera på det andliga. Dessutom är det inte realistiskt att försöka skilja de som kan behärska sig från de som inte kan hur ska det gå till rent praktiskt? Det är inte bara män som lider av starka begär det finns kvinnor också....

Inlägg: 63
Blev medlem: ons okt 13, 2010 11:40

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav Koranist » mån nov 15, 2010 13:38

Kära A.N.

Du har rätt, attraktion är inte en sjukdom, men det är inte rätt att inte kunna lägga det vid sidan om för att koncentrera sig på det andliga, det är det jag menade med sjukdom.

Men du har fel att jag tolkar det som förtryck, jag ser det som förtryck. Det är förbjudet för en kvinna att be bredvid eller framför en man, hon är förpassad till bakom mannen eller till ett annat rum. Snälla förklara för mej hur det inte kan ses som förtryck.
Det ska finnas en valmöjlighet. Om du, kära A.N., inte vill blanda dej med männen så ska du inte behöva det, jag antar att du är kvinna? Min fru som vill stå bredvid mej ska få göra det.
Jag personligen ser ingen annan kvinna än min fru, hon är det vackraste jag vet och alla andra är grå i jämförelse. Min fru älskar mej också och har bara ögon för mej. Jag vet att vi inte är ensamma, det finns många trogna par därute...
Och det funkar i praktiken, det finns många platser av dyrkan där mix är tillåtet, finns inga rapporter om dåligt beteende därifrån, är vi muslimer så annorlunda i vår natur att vi måste segregeras? Så länge vi sätter upp barriärer kommer vi aldrig att lära oss.

Användarvisningsbild
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 21, 2009 11:08
Ort: Stockholm

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav Johannes » mån nov 15, 2010 23:19

Koranist:

Du får väl starta en egen moské?

Användarvisningsbild
Inlägg: 318
Blev medlem: mån apr 03, 2006 11:54
Ort: Norsborg

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav UmmAbdallah » mån nov 15, 2010 23:37

(sl)

Till att börja med så kan man ju konstatera att det finns många olika varianter på hur man löser denna fråga i världen, inte minst om man tittar på de heliga platserna.

Sedan vill jag bara påpeka att jag som muslimsk kvinna blir beklämd när "Koranist" försöker göra min rätt att be i fred till någon billig poäng om apartheid.

Bönen handlar om Gud, inte om andra människor. Försök inte göra det till något annat. Om du brinner för kvinnors rättigheter kan jag tala om för dig på vilka områden du kan göra nytta, men detta är definitivt inte ett av dem.
Guds Sändebud, må Guds frid och välsignelser vare med honom, sade: ”Paradiset är deras byte som samlas och minns Allah"

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav b » tis nov 16, 2010 5:54

...
Senast redigerad av b tor mar 31, 2011 22:29, redigerad totalt 1 gång.

Inlägg: 63
Blev medlem: ons okt 13, 2010 11:40

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav Koranist » tis nov 16, 2010 11:09


Användarvisningsbild
Inlägg: 1272
Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro

Women's Intelligence Hadith Again

Inläggav Tahiri Faqeer » tis nov 16, 2010 15:56


Inlägg: 63
Blev medlem: ons okt 13, 2010 11:40

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav Koranist » tis nov 16, 2010 17:28


Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav b » tis nov 16, 2010 17:52

...
Senast redigerad av b tor mar 31, 2011 22:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Inlägg: 1272
Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav Tahiri Faqeer » tis nov 16, 2010 22:50


Inlägg: 63
Blev medlem: ons okt 13, 2010 11:40

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav Koranist » ons nov 17, 2010 8:18

[quote="Tahiri Faqeer]Bror, Let's take one thing at a time - när vi är färdig med din hadith-kritik sedan kan vi ta varfor koranist/submitters/Rashid Khalifa osv är annorlunda från vanliga muslimer och Islam.[/quote]

Ni är ju för roliga....varför är ni så defensiva?

Denna tråd handlade om i början om kvinnan's rätt (eller orätt). Syster Adilah som öppnade denna tråd fågade forumet vad vi tycker om ämnet. Syster A.N. var den första som svarade och sade hennes mening. Jag tycker annorlunda än Syster A.N. därför svarade jag. Senare efter några fram och tillbaka var det Syster b som undrade hur jag kunde älska profeten Mohammed när jag går emot hans sunnah. Upp till denna punkt hade jag inte nämnt någonting om hadith, jag var glad att slippa eftersom jag vet att vi har olika syn på hadith. Iallafall, jag svarade att jag älskar honom så mycket att jag kan inte tro på att han skulle lära ut att kvinnor ska sitta bakom ett skynke i moskén. Jag gav ett exempel på en annan hadith som jag inte heller tror på kommer från profeten Mohammed eftersom den säger emot koranen.

Helt plötsligt följer jag inte islam enligt er, helt plötsligt vet jag inte vad jag pratar om enligt er. Låt mej då fråga er.... Vad är det för skillnad mellan mej och och till exempel Sr. Ruqaiyyah Waris Maqsood (en av länkarna som syster Adilah hade med i sin första tråd) som skriver så här om Hijab;

Let’s take the last question – should a Muslim woman be forced or coerced into wearing hijab clothing?

Absolutely not. If the wearing of this clothing is a response to a religious belief, one revealed by Allah in the Qur’an, then we should take as our key ruling the famous words of Surah 2.256: ‘There is no compulsion in religion. (But) True guidance has been made clearly distinct from error, and whoever (chooses it and) renounces the forces of Satan and believes in Allah has grasped the firm hand-hold that will never break. Allah, Whose hand-hold you have grasped, hears all and knows all.’


Uppenbarligen har Syster Maqsood inte samma syn som en "vanlig" ortodox muslim, det finns hadith där kvinnan ska bära hijab och mer därtill. Syster Maqsood verkar inte lägga alltför mycket vikt på de hadith....Är hon också en icke-muslim, vet inte hon heller vad islam är?

Och syster b, koranister tror också att det finns en sanning. Jag ber hemsk mycket om ursäkt i förväg när jag säger detta, men du har nog inte förstått vad en koranist är för nåt.

Kära Tahiri. Jag har inte någon hadith kritik, om jag har någon kritik mot hadith är det mot människor som använder hadith på ett sådant sätt att det går emot Koranen. Snälla berätta för mej varför koranister är så annorlunda från vanliga muslimer och islam. Öppna en ny tråd så vi kan debattera. Jag kan kanske lära dej någonting och du kan kanske lära mej någonting.

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav A.N » ons nov 17, 2010 11:36

Den senaste utvecklingen på den här tråden gör att jag känner att vi är tillbaka där vi började med dig Jonas. Frågan om dina avsikter med ditt medlemskap på forumet är aktuell igen.
Vi har på olika trevliga sätt förklarat för dig att vi inte är intresserade av en debatt om koranism och sunni islam. Flera har också förklarat varför vi inte tycker att det är meningsfullt. Om du är här för att lära dig eller utbyta tankar är du som sagt välkommen men en som vill lära sig ställer ödmjuka frågor. Det tycker jag inte att du gör utan jag tycker att du propagerar för dina åsikter utan att ta hänsyn till eller svara på andra medlemmars frågor till dig (utom när det passar dina syften att driva någon av dina teser)

Vi behöver inte veta något mer om koranister än det vi redan vet för att kunna avvisa ideologin. Den som smakat bara en droppe av kunskap från lärda som förvaltat och förmedlat och levt i enlighet med kunskapen Profeten frid vare med honom byter inte ut det mot slogans. Kanske du inte har träffat någon?

Vi behöver inte heller lära oss något om koranister för att tänka gott om dem och be för deras bästa, det gör vi redan.

Så stanna på forumet om du vill lära dig av oss men tänk över dina avsikter med det du postar här.

Användarvisningsbild
Inlägg: 46
Blev medlem: tor okt 14, 2010 20:10

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav SysterAdilah » ons nov 17, 2010 13:53

....
Senast redigerad av SysterAdilah fre dec 10, 2010 10:27, redigerad totalt 1 gång.

Inlägg: 63
Blev medlem: ons okt 13, 2010 11:40

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav Koranist » ons nov 17, 2010 15:20


Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav A.N » ons nov 17, 2010 16:54

(sl)
Syster Adilah:
Jag tycker att det är intressant att frågan kom upp även om jag tycker att tråden spårade ur och handlade om något helt annat. Visst kan man lösa kvinnofrågan på olika sätt utan att det är haram, när jag skrev skrev jag lite fördelar med åtskillnad eftersom systern i klippet hade tagit upp problem med åtskillnad, tillsammans tänkte jag mig att det skulle bli en balanserad helhetsbild, att man förstår de som vill separera men också ser faran i att skrämma iväg kvinnor helt. (Jag väntade mig inte att någon skulle börja debattera :roll: utan kanske helt fredligt uttrycka en annan åsikt.) Jag känner inte till sidan eller kvinnan du länkade till. Däremot är ju Shekh Hamza Yousuf en klar favorit. (ett tips till dig också Jonas om du vill lära dig mer om hur vi tänker i olika frågor)

Jonas:
Det är inte det första i tråden som jag tycker är opassande på vårat forum, en viss bufflighet är tillåten (men bäst för din egen relation med Allah om du undviker) även om det irriterande brukar vi inte censurera för hårt som du märker.
Det är när du postar en hadith tagen ur sitt sammanhang och presenterar din tolkning av den. Vår kärlek till och respekt för Profetens ord frid vare med honom gör att vi inte utan att studerat mycket länge kan tolka hadither, den kunskapen är ett hav och det är ett stort problem om man inte har del av den och tror att man kan dra egna slutsatser. Samma sak gäller koranen. Om du ska kunna diskutera med oss måste du respektera det som är heligt för oss. Jag har svårt att se något annat än att du vill provocera fram just det som kom fram. Ingen har angripit dig bara för att ditt användarnamn är koranist även om vi skulle ha ett och annat att säga om det tror jag inte på att religiös kunskap kan sökas genom att ha debatter eller ska vi säga pajkastning...

Om någon skriver att något är fel på det här forumet är referensen "enligt shekh X" tillräcklig och det är inte möjligt för oss att gå igenom allt från grunden (till en person som i alla fall inte har de grundläggande lika värderingar för att det ska bli meningsfullt)på ett forum utan om du verkligen vill lära dig grunderna rekommenderar jag dig att läsa eller diskutera med en kunnig muslim öga mot öga. En fråga kan ta lång tid att förstå och sätta sig in i.

Vi kan utbyta tankar och erfarenheter och med Allahs hjälp nå insikter och ökad förståelse. Men debatt och argumentation är inte rätt sätt att göra det.

Användarvisningsbild
Inlägg: 901
Blev medlem: tis maj 30, 2006 17:25
Ort: Solna

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav bouhamza » ons nov 17, 2010 17:25

Det intressanta med Ruqaya Waris Maqsud:s argument om påtvingad slöja är att det är exakt samma argument som används av Qasim Amin i tahrir al-mar'a (1899). Den stora skillnaden är att Amin (som var utbildad på al-Azhar samt lärjunge till Muhammed Abduh) talade om ansiktsslöjan (niqab) och inte hegab.

Vad de har gemensamt är själva angreppspunkten. En Muslimsk tradition harmoniserar inte med ett modernt paradigm, men om man vill vara både muslim och modern, hur skall man då angripa problemet?

Maqsud argumenterar då i en salafistisk (eller neo-mutazilitisk) tradition och menar att uppenbarelse måste kvalificeras av förnuft, i det här fallet genom idén om ett allmänt förbud mot tvång i religiösa spörsmål. Huruvida detta tvångsförbud gäller inter-religiösa spörsmåle eller inom-religiösa, tar hon alltså inte med i beräkningen. På så sätt har man undvikit den hårda frågan och lämnar allt upp till individen att själv värdera.

Nu tar jag inte ställning i själva sakfrågan, men jag tycker det kan vara värdefullt att känna till varifrån argumenten kommer för att diskussionen skall kunna vara fruktsam.
"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav b » ons nov 17, 2010 18:22

...
Senast redigerad av b tor mar 31, 2011 22:31, redigerad totalt 4 gånger.

Inlägg: 63
Blev medlem: ons okt 13, 2010 11:40

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav Koranist » ons nov 17, 2010 18:24

Kära A.N.

Tack, du har lärt mej någonting idag. Det är ju därför jag gick med här, att lära mej mer om tradionella muslimer. Jag har lärt mej idag att en traditionell muslim ser inte debatt och argumentation som något progressivt om man inte är godkänd som lärd eller har mycket insikt. Har jag rätt? Helt ärlig fråga, alltså...

Hadith togs upp av mej först efter någon annan tog upp hadith. Jag är ledsen att jag inte vill ändra mej på den ståndpunkten. Koranen är helig för mej, precis som för dej. Att vi sen ser annorlunda på hur den heliga skriften ska användas....well, let's agree to disagree.

Om vi kanske skulle börja om, ingen debatt utan bara min åsikt. Här är en länk hur jag ser det. Detta har ingenting med min trosuppfattning att göra, jag bara har under de 17 år jag studerat religion kommit till ungefär samma slutsats som de islamiska lärda har i artikeln.

http://www.ourbeacon.com/cgi-bin/bbs60x ... 3119158561

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav b » ons nov 17, 2010 19:11

...
Senast redigerad av b tor mar 31, 2011 22:31, redigerad totalt 1 gång.

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav b » ons nov 17, 2010 19:21

...
Senast redigerad av b tor mar 31, 2011 22:32, redigerad totalt 2 gånger.

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav b » ons nov 17, 2010 19:46

...
Senast redigerad av b tor mar 31, 2011 22:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Inlägg: 46
Blev medlem: tor okt 14, 2010 20:10

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav SysterAdilah » ons nov 17, 2010 21:16

......
Senast redigerad av SysterAdilah fre dec 10, 2010 10:28, redigerad totalt 1 gång.

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav b » ons nov 17, 2010 21:39

...
Senast redigerad av b tor mar 31, 2011 22:34, redigerad totalt 1 gång.

Inlägg: 63
Blev medlem: ons okt 13, 2010 11:40

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav Koranist » tor nov 18, 2010 7:32


Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav A.N » tor nov 18, 2010 9:10

Det är inte b som får ta och ge sig utan du. Moderatorn har inget att anmärka på något av hennes inlägg, tvärtom, hon bidrar på ett sakligt sätt med värdefull kunskap.

Inlägg: 63
Blev medlem: ons okt 13, 2010 11:40

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav Koranist » tor nov 18, 2010 10:12

Kära A.N.

Jag håller med dej till fullo, syster b har mycket att lära ut och hon har mycket värdefull kunskap. Jag förstår inte reglerna för det här forumet. Jag vet att man inte får propagera för politiska synsätt eller för icke-ortodoxa läror. I denna tråd pratar vi om segregering i moskén. Vi har youtube klipp och hemsidor och artiklar. Inga personliga påhopp och utmanande av ideologi. Jag betedde mej illa mot dej, syster A.N. när jag ifrågasatte dej, för detta ber jag om ursäkt. Jag vill bara att syster b ägnar mer energi åt att lära ut sin kunskap istället för att ifrågasätta mej. Om hon vill är jag redo att ha en saklig debatt med henne eller Tahiri Faqeer. Nedan är dialoger från denna och andra trådar mellan mej och syster b. Jag har mött henne med största vänskap jag kan uppbringa, jag vill bara att hon slutar ifrågasätta mej.

"Koranist"
#Ledsen att jag ställer sådana frågor. Det är mest för att en liten men viktig skillnad mellan oss är just hur en tolkning utförs. Jag ser det lite annorlu.....just det, inget snack om sekter...
#Jag fattar vad du menar, en bra och pedagogisk jämförelse med Chopin. Jag tycker vi borde stanna här med denna diskussion eftersom mina följdfrågor angående det här ämnet kommer nog "gå över gränsen".
#Om jag hade haft din kunskap att skriva på ett bra sätt kunde jag inte skrivit det bättre själv, fast då hur "koranisten's" syn på kunskapskälla bör se ut. Tyvärr är min svenska bristfällig, but if we were to change to english I would probably be able to match.


"b"
#Det ligger en irriterande inkoherens i att en ödmjuk sökare förser sig med epitetet "-ist".
#Det ligger en annan premiss någonstans i bakgrunden som också irriterar
#Resultatet blir en "islam" (eller parodi på Islam) som godtyckligt styrs av vad du råkar har förstått.
#Om man anser att det är förtryck, så innebär det att du anser att något som Profeten praktiserade och lärde ut skkulle vara förtryck. Hur kan man då påstå att man älskar honom?!
#Tyvärr är tendensen i Europa just nu den motsatta - speciellt med Folpartiets utökade ministär


Snälla tant b med paraplyet. Jag vill ställa frågor till dej och andra. I denna tråd handlade det om segregering i moskén, vilket är något som debatteras av ortodoxa, icke-ortodoxa, politiker, icke-muslimer. I denna tråd får vi ha en åsikt (om jag förstått det rätt) enligt reglerna, men vi får inte angripa varandra. Jag gjorde detta mot A.N. och har bett om ursäkt. Vad du såg som mitt angrepp på hadith kan jämföras mot ditt angrepp mot min kärlek till profeten Muhammed, så där kan vi väl bara dra ett streck, ok?

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav A.N » tor nov 18, 2010 10:41

Som jag uppfattar det är det inte dig utan dina påståenden hon ifrågasätter....
Om du skriver lärda är det i sin ordning att reda på om det är vad vi menar med lärda eller inte och där tror jag att du har mycket kunskap att inhämta om du är intresserad. Men starta en ny tråd och ställ frågor som du vill ha svar på.

Inlägg: 63
Blev medlem: ons okt 13, 2010 11:40

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav Koranist » tor nov 18, 2010 14:06

Jag måste be alla om ursäkt.
När jag sökte efter en tradionell muslimsk forum från Sverige var det detta forum som jag hittade. Jag gjorde inte ordentlig research om själva sidan. Jag har nu fått verifierat av utestående att denna sida inte är representativ för en svensk muslim utan inriktar sig på endast en islamisk inriktning.
Detta är mitt fel, jag trodde i min naivitet att denna sidan var för svenska muslimer. Ursäkta att jag störde.

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav b » tor nov 18, 2010 15:12

...
Senast redigerad av b tor mar 31, 2011 22:35, redigerad totalt 1 gång.

Inlägg: 63
Blev medlem: ons okt 13, 2010 11:40

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav Koranist » tor nov 18, 2010 15:57

Jag trodde forumet var för muslimer som bor i Sverige. Det är det jag fick reda av en gammal god vän och imam att det inte stämmer. Jag missade att det var endast Sunni, tyckte att det var mycket Sunni men trodde fortfarande att det var öppet för samtliga.

Jag slutade läsa efter "Svenskmuslim.se uppmuntrar till en islamisk, lugn, trevlig, och öppen atmosfär för att diskutera ämnen som rör Islam, individen, familjen och samhället." Tyvärr, för det står nedanför att det är sunni. Jag fastnade för "ämnen som rör Islam".

Tyvärr kan ni inte svara på mina frågor eftersom ni representerar inte den typ av muslim jag vill ha svar från. Jag ska försöka hitta ett forum som välkomnar alla muslimer.

Jag vill inte heller debattera med dej b, eftersom som sunni muslim förväntar du dej att mina argument ska ta vara tagna från vad du anser en bra källa, du kommer aldrig att erkänna något utanför din version av Islam. Ledsen att jag störde er. Ni är muslimer och jag respekterar er, men ni kan inte ge mej det jag söker efter.

Shalom

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav A.N » tor nov 18, 2010 20:55

Lycka till!
Må Allah välsigna din väg och öppna ditt hjärta för det som för dig nära Honom! Amin!

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav b » tor nov 18, 2010 21:24

...
Senast redigerad av b tor mar 31, 2011 22:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Inlägg: 46
Blev medlem: tor okt 14, 2010 20:10

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav SysterAdilah » sön nov 21, 2010 11:28

(sl) :)

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav b » sön nov 21, 2010 12:37

...
Senast redigerad av b tor mar 31, 2011 22:37, redigerad totalt 1 gång.

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav b » sön nov 21, 2010 13:05

...
Senast redigerad av b tor mar 31, 2011 22:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Inlägg: 46
Blev medlem: tor okt 14, 2010 20:10

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav SysterAdilah » mån nov 22, 2010 21:23

.....

Användarvisningsbild
Inlägg: 693
Blev medlem: mån okt 30, 2006 18:59
Ort: Västerås

Re: Länkar angående kvinnor...

Inläggav Fredsagent » tis aug 02, 2011 20:01

(sl)

Jag hoppar in i detta ämne något försent och har inte heller orkat läsa genom alla inlägg, men jag har fått en uppfattning om vad ämnet handlar om. För min del är denna fråga om huruvida kvinnor och män ska be i samma led eller inte något främmande. Jag har minne av att frågan kanske kommit upp till ytan vid något enstaka tillfälle men lika fort har det förträngts. Kanske för att jag lärt mig redan från början att kvinnor och män inte ska be i samma led och just därför skjuter bort frågan. Jag tycker dock att det kan vara nyttigt att fundera på vad man tycker om denna fråga och liknande frågor och varför man tycker som man gör. av egen erfarenhet vet jag att det kan ge mycket att få en insikt om var man själv står i vissa frågor. Eftersom jag inte funderat så mycket kring den aktuella frågan i denna tråd så kommer jag inte att säga vad jag tycker om den - inte för att någon har frågat mig vad jag tycker men det är intressant tycker jag att dela med sig av sina tankar (håll med!). :D

Men jag tänkte istället skriva någonting som ändå hamnar under samma tema, nämligen kvinnor och män i moskén. Det finns vissa företeelser i moskén som jag som kvinna tycker är kränkande. Ett exempel är ingången till moskén. Jag kan acceptera att män och kvinnor går in i moskén genom olika portar. Men det som kan störa mig är att kvinnor oftast får gå bakvägen där det finns en mindre port som kanske ser fulare ut än huvudentrén som är för männen. Jag tycker att en sådan sak ger bara en känsla av att kvinnor och män är olika och då menar jag inte rent biologiskt utan också när det gäller socialt. Jag har även fått detta påpekat av icke-muslimer som lagt märke till samma sak. Jag menar helt enkelt att det inte visar en fin och jämställd bild av islam när det görs en sådan uppdelning som den med porten jag beskrev.

Men jag kan också försöka vara ödmjuk i denna fråga och inte skylla på en viss person, utan ibland får man helt enkelt skylla på ekonomin. Jag vet vissa moskér som inte har råd att bygga om moskén till en bättre och större. Många moskér har varit annat förut och sedan gjorts om till en moské. Men tummen upp för Uppsala moskén som har likadana portar för kvinnor och män - vad jag minns.

När det gäller män som flirtar med kvinnor i moskén ska vi inte ens tala om! Jag kan rent ut sagt bli äcklad av sådant beteende. När det går så långt att jag inte känner mig trygg i en moské så är det verkligen ett problem som vi måste lyfta upp. Kanske ett ämne för någon imam att predika om?

Ramadan karim på er!
Om din man är höst, så bli du vår

Återgå till Muslimer och Islam i media

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst