Fina gester utifrån under Ramadan

Här diskuterar vi hur det är att leva som svensk muslim i Sverige.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

Fina gester utifrån under Ramadan

Inläggav N_N83 » tor jul 26, 2012 15:37

(sl)

Sitter och reflekterar med ett leende över hur fint det är med ömsesidig respekt mellan oss medmänniskor. Jag har turen att få uppleva det under denna fastetid. Jag har krista vänner och kollegor som visar den mest fina gesten mot mig nu under den här månaden och jag bara måste dela med.
Ett exempel är på jobbet varje dag då kollegorna har hämtat god eftermiddagsfika. Jag är totalt frånvarande från matsalen eftersom jag dels inte vill bli onödigt suktad och dels inte vill göra de andra obekväma vid att jag fastar medan de äter. Jag ser med andra ord inte vad de gör eller äter. Trots detta får jag ett sms varje gång kollegorna får fika där det står att min del står sparat i kylen.
Ett annat exempel är då jag blev hembjuden av en väninna och jag sa att jag var fastande. Hon insisterade på att jag skulle komma ändå och då jag kom hittade jag henne i köket där hon förberedde en underbar middag. Jag poängterade att jag nog skulle hinna hem innan jag bryter fastan eftersom vi nu under sommaren bryter den väldigt sent. Hon frågade hur sent och när jag gav svaret såg man tydligt chocken i hennes ansikte hehe men hon höll min och sa vet du vad N? Jag fastar de sista timmarna med dig så bryter vi den tillsammans.

Jag har många fler exempel som jag inte har tid att nämna nu. Får fortsätta imorn inshaAllah.

Vackert tycker ni inte? Jag blir ialla fall väldigt berörd av det. Det visar en hel del och säger en hel del. Jag ber och hoppas att vi alltid kan vara lika respektfulla mot varandra oavsett ursprung eller trosuppfattning.
"When the student is ready,the teacher appears"

Användarvisningsbild
Inlägg: 318
Blev medlem: mån apr 03, 2006 11:54
Ort: Norsborg

Re: Fina gester utifrån under Ramadan

Inläggav UmmAbdallah » fre jul 27, 2012 0:26

(sl)

Masha Allah, omtänksamhet och små handlingar som betyder så mycket.

Förra året ordnade föreningen i huset där vi bor gemensam middag utomhus och datumet råkade infalla under Ramadan. När de ansvariga blev medvetna om detta flyttades hela tillställningen fram för de muslimska familjernas skull.
Guds Sändebud, må Guds frid och välsignelser vare med honom, sade: ”Paradiset är deras byte som samlas och minns Allah"

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Fina gester utifrån under Ramadan

Inläggav A.N » tor aug 16, 2012 20:51

MashAllah vad fint att få läsa kära N.N jag saknar dig!

Inlägg: 110
Blev medlem: sön apr 09, 2006 16:38

Re: Fina gester utifrån under Ramadan

Inläggav khaduja » tor aug 16, 2012 21:55

(sl) Masha Allah så trevligt att läsa dess goda exempel på fint bemötande. Alhamdollilah. Det är så skönt att man tar fram goda exempel, det är så lätt att det blir det dåliga som nämns och vi behöver ju lyfta fram det positiva :D

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

Re: Fina gester utifrån under Ramadan

Inläggav N_N83 » lör aug 18, 2012 13:31

(sl)

Jag saknar er också systrar. Ikväll kommer en annan kristen vän och bryter fastan med oss. Hon skulle försöka fasta från lunchtid sa hon :) Får se om hon klarar det. Imorgon är det Eid inshaAllah,önskar er ett kärleksfullt och välsignat firande tillsammans med era nära och kära.
Tänker på er alla :) Önskar er det bästa! Eid mubarak said :!:
"When the student is ready,the teacher appears"

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Fina gester utifrån under Ramadan

Inläggav A.N » sön aug 19, 2012 20:20

Eid mobarak! Tack för din fina önskan hoppas att du också fick en fin och välsignad eid!

Återgå till Muslim i Sverige

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst