Konvertiter och döden

Här diskuterar vi hur det är att leva som svensk muslim i Sverige.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 114
Blev medlem: mån jul 09, 2007 18:59

Konvertiter och döden

Inläggav Lemon T » mån okt 17, 2011 21:40

För ett litet tag sen så dog en syster i Islam. En konvertit som jag hade lite kontakt med på Facebook. Begravningen skulle vara privat inom familjen. Sedan hade mamman lagt ut på facebook att begravningen hade ägt rum. I meddelandet stod det även tack till prästen och kyrkappellen? mm mm. Någon som vet mer ni som vet vem jag talar om? Jag får antydan att hon begravdes traditionellt svenskt så att säga. Kristen begravning.
Jag har tidigare tagit upp det här med konvertit och döden. Det är speciellt viktigt för oss konvertiter att ha ett Testamente. Jag själv har ännu inte gjort ett så jag vet hur svårt det är att komma till skott. plus så är det inte gratis.
Sedan är det viktigt att konvertiter snabbt skapar ett kontaktnät med muslimer och ser till att få vänner snabbt och att man finner sig en Hustru/Man, skaffar familj så att man på så vis säkrar sig.
Ensam är inte stark. Det vet jag själv. Och i dagens fitna som råder så kan det vara svårt att finna likasinnade muslimer som gillar kunskap och som inte är salafis. Då kan man lätt måla in sig i ett hörn och se glad ut. Och det är ju inte lätt heller för oss konvertiter utan kunskaper i arabiska o så att finna rätt väg med en gång.

Jag blev påmind om döden och begravning nu med systerns öde.

Vad har ni för tankar råd om detta? Är ett skriftligt Testamente det enda säkra? Av enkelhet så kan ju familjen begrava en kristligt och det går gärna prästen med på då de med dagens "newage" syn inom kyrkan ser det inte som något viktigt. Och gärna bagatelliserar det hela så att begravningen sker kyrkligt.
Sedan kan jag med förstå av estetiska skäl när familj ska kika på den där Muslimska begravningsplatsen o ser hur det ser ut där. Ska min son/dotter ligga här bland ogräs, jordhögar och skumma gravstenar med blingbling och invandrare? (det sistnämnda förstärks av de andra anledningarna) Av dessa anledningar kan jag förstå. Sjukt snuskigt o fult på muslimska gravplatser. Man måste standardisera hur en muslimsk gravplats ska se ut. I Malmö utanför den stora mosken har man väl inga gravstenar? Bara jordhögar?
Jag är en Broder - Konvertit

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Konvertiter och döden

Inläggav A.N » tis okt 18, 2011 18:18

(sl)
Vilken stark påminnelse! Må Allah låta våra liv sluta på bästa sätt och välsigna våra gravar!
Det kan ju hända att hon fick en muslimsk begravning trots allt en del kyrkor har muslimska avdelningar och muslimer samarbetar med kyrkan när det gäller gravvård. Men om föräldrarna helt enkelt körde över sin dotter efter hennes död är det fruktansvärt respektlöst.

Jag har fina minnen från en vacker muslimsk gravplast nära mig där jag hittade ett helsvenskt namn, å han har lyckats tänkte jag och hopas och ber att jag också ska få vila på en så vacker och fridfull plats.

Det bästa man kan göra är att se till att umgås med muslimer som man litar på att de kommer att sköta om allt enligt sunnan om man skulle gå före dem, precis som man själv skulle försöka ordna det åt andra. Det är nog viktigt att prata med sin familj också om de inte är muslimer, det är jätteviktigt att de välkomnas att sörja även om de inte är muslimer, men vi slutar förstås aldrig att hoppas och be för att de ska bli det...

Återgå till Muslim i Sverige

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst