En vecka som svensk muslim

Här diskuterar vi hur det är att leva som svensk muslim i Sverige.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 1
Blev medlem: tor okt 07, 2010 17:42

En vecka som svensk muslim

Inläggav Virkkula » sön okt 10, 2010 13:24

Jag insåg inte riktigt vilken syn vissa människa har mot Islam och hur okunniga, dömande och vilseledda vissa faktiskt är. Jag blev muslim för en vecka sedan. Hade alltid haft tron att att de fanns något större än oss själva, men kristendomen kändes inte rätt i mitt hjärta. Jag började prata med en man från Palestina via internet som hjälpte mig och ledde mig mot vägen till Islam. Under denna vecka då jag burit min Hjiab, bett mina böner, läst i koranen och försökt att verkligen leva efter Guds vilja, så har jag fått så mycket onda ord, elakheter, familj/vänner som lämnat och inte vill kännas vid mig och jag existerar inte längre i mitt gamla samhälle - dom vägrar kännas vid mig.

Att då vara som jag, stå ensam utan att känna i princip en enda muslim eller veta någonting om detta kring min stad känns ganska förvirrande. Finns det någon som har några bra tips på hur man kan få reda på muslimska kontakter/center eller liknande i min stad? Någon som har några bra råd och tips till mig nu under dom här första veckorna som kanske kan hjälpa mig att inte känna mig så förvirrad, ensam och stressad/rädd?

Användarvisningsbild
Inlägg: 901
Blev medlem: tis maj 30, 2006 17:25
Ort: Solna

Re: En vecka som svensk muslim

Inläggav bouhamza » sön okt 10, 2010 14:04

assalaamu alaykum,

Först av allt vill jag hälsa dig med de ord av frid som vi lärde oss av islams profet och mänsklighetens barmhärtighet.

Att vara isolerad och ensam är det svåraste en människa kan få uthärda och den första muslimen som fick utstå det var sayyedina Muhammad, frid och välsignelser över honom. Personligen så får jag ofta tröst av att läsa (eller höra) om den första tiden i Makka. Böcker som skriver om detta på ett bra sätt är bl.a Martin Lings "Muhammad" (According to the earliest sources) finns översatt till svenska och Hajja Amina Adils: Muhammad: the messenger of islam.

Båda böckerna är skrivna i en mer berättande form och värmer ofta själen till tårar när vintermörkret känns förtryckande.
"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: En vecka som svensk muslim

Inläggav A.N » sön okt 10, 2010 14:54

Salaamu aleykum!
Välkommen till islam och välkommen till forumet!
Vilken stad bor du i? I början brukar det vara svårare att möta andras reaktioner än vad det blir senare men man behöver absolut stöd. Jag hoppas att du ska få känna lite gemenskap genom det här forumet och inshAllah att någon bor nära dig!

Inlägg: 110
Blev medlem: sön apr 09, 2006 16:38

Re: En vecka som svensk muslim

Inläggav khaduja » tis okt 12, 2010 20:28

Salamu alaikoum,

Välkommen syster <3
Då man just konverterat och själv är uppfylld av det så kan det kännas svårt att ens nära och kära faktiskt tycker det är en dålig nyhet och kanske till och med tar avstånd från en. Var finns du syster? Insha Allah så hittar du någon syster som finns i din närhet.
Om du vill så skicka gärna PM så kan vi hålla kontakten oavsett var du bor, själv finns jag i Stockholm och träffar gärna dig om det är möjligt.

Och du, många av oss konvertiter har gått igenom liknande saker som du beskriver. För många så kan relationerna med närstående återupptas och bli bättre om man ger det lite tid och tålamod. Må Allah underlätta för dig.

Återgå till Muslim i Sverige

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster