[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Svenskmuslim.nur.nu - Visa tråd - Har du konverterat till Islam eller till invandrare?

Har du konverterat till Islam eller till invandrare?

Här diskuterar vi hur det är att leva som svensk muslim i Sverige.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 114
Blev medlem: mån jul 09, 2007 18:59

Har du konverterat till Islam eller till invandrare?

Inläggav Lemon T » ons aug 18, 2010 19:32

Jag blir så glad när jag hör att fler svenskar har konverterat till islam. Det behövs fler svenska muslimer. Det är jätteviktigt för att även stärka den egna identiteten som svensk muslim. En del tror att man som muslim kastar bort sin identitet, sin nationalitet, sitt folk, sin kultur. Det är ju det som gör personen och har skapat personen. Alla folk i världen har sin kultur, sitt folk, mentalitet osv. Det är det som gör folk olika. Så det är viktigt att svenskar kontaktar varandra, skapar ett nätverk. Kan tänka mig att en del kommer i en sorts identitets kris om man bara umgås med folk som kommer från andra länder. Har sett en del svenskar - de som bara har muslimska vänner från andra delar av världen - som klär sig i deras lands kläder och talar som dom osv bara för att passa in. Man förstår varför det kan se rätt så uppdelat ut i en moske en fredag. Somalierna står i den klungan, pakistanierna i den osv osv. Det är helt naturligt att man vill umgås med sitt folk. För vi förstår inte alltid varandra. Vi respekterar (ska) varandras skillnader, Vi är bröder och systrar i tron alhamdulillah och thats it. Inget fel. Islam säger inte att vi ska kasta bort vår indentitet och seder och bruk (så länge de inte går emot islam).
Står man ensam i en grupp med utlänningar kan en del kläcka ut sig att man konverterat till en utlänning. "Åk till det landet" haha. Vad jag vill säga är att har man fler landsmän vid sin sida så blir vi automatiskt starkare och stärker våran egna identitet. Sedan kan vi skapa en Islamisk grupp som kan ta upp tex saker från vårat perspektiv. Ta upp frågor som rör vårat samhälle. Vilka vill lyssna på en "utlänning" som pratar om vad han vill göra med sverige? Eller presentera islam? Bättre att en svensk som folk känner igen (ursäkta ni som tar illa vid er men så är det) talar för islam och berättar om Islam och tar upp saker som vi svenskar känner igen. En svensk vet vad som behövs för att en av sitt egna folk ska lyssna och förstå. Många betraktar Islam som främmande och exotiskt, blir ju inte bättre av att en "exotiskt" person berättar om islam.

När vi är tillräckligt många så kanske vi har eget mode också. Var en klädaffär här som hade lite ideer kring svenska muslimska kläder ;)
Jag är en Broder - Konvertit

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Har du konverterat till Islam eller till invandrare?

Inläggav A.N » tor aug 19, 2010 19:42

Salaam!
Tack för att du delar dina tankar om identitet och tillhörighet med oss! Jag tror att man som konvertit har lite olika behov beroende på vem man är och på vilken fas i sitt religiösa identitets skapande man är. En del kanske upplever det som väldigt positivt att "konvertera till invandrare" det är tryggt att ha tydliga förebilder. Man får inte glömma att många kulturer innehåller olika aspekter av sunnan men det krävs mycket kunskap för att reda ut vilket som hör till religionen och vilket som är kultur. Jag tror att det finns mycket gott i vår svenska kultur som i högsta grad går och bör förenas med islam. Shekh Abdul Hakim Murad är en brittisk konvertit med mycket kunskap och insikt, han pratar om hur islam har tagit tillvara det bästa i varje folks kulturtraditioner och han själv är ett levande exempel på brittisk islam. En bra förebild om man hör till typen som har svårt att relatera till infödda muslimer. Om du är intresserad av att lyssna på honom är det här en bra länk: http://cambridgekhutbasetc.blogspot.com/
Det här forumet är också ett litet bidrag till att stärka en svensk muslimsk identitet oavsett vad man har för bakgrund.
När det gäller svenska muslimska kläder är det väl vad syster Shifaa från http://www.loveandloyalty.se/ försöker åstadkomma? Hon blir säkert tacksam om du har några idéer...

Användarvisningsbild
Inlägg: 114
Blev medlem: mån jul 09, 2007 18:59

Re: Har du konverterat till Islam eller till invandrare?

Inläggav Lemon T » fre aug 20, 2010 21:56

Jag är en Broder - Konvertit

Användarvisningsbild
Inlägg: 318
Blev medlem: mån apr 03, 2006 11:54
Ort: Norsborg

Re: Har du konverterat till Islam eller till invandrare?

Inläggav UmmAbdallah » fre aug 20, 2010 22:59

(sl)

Som du skriver så har olika muslimska länder formats på olika sätt utav den kultur och de människor som har omfamnat tron, och jag tror att det är en naturlig utveckling att Islam i Sverige kommer att bli mindre "främmande" med tiden med Allah swt vilja.

Däremot förstår jag inte riktigt poängen med att skilja på etniska och nya svenskar. Att praktisera religionen i Sverige med allt vad det innebär och att bjuda in andra till den är något vi delar, och vi gör detta och bidrar på olika sätt. Även om jag håller med om vissa saker som man kan ifrågasätta och diskutera, exempelvis moskéer och församlingar som enbart bedriver verksamhet som inkluderar muslimer som tillhör en viss etnisk grupp osv, så är jag inte emot mångfald även bland muslimer, eftersom det fyller sin funktion för vissa människor under en viss tid och plats. Rent historiskt föreställer jag mig att religionen har spridits till de flesta länder både genom "invandrare" och nya muslimer inom landet.

Det viktigaste är nog att människor är uppriktiga i sin religion och vill väl till sina medmänniskor i Sverige.
Guds Sändebud, må Guds frid och välsignelser vare med honom, sade: ”Paradiset är deras byte som samlas och minns Allah"

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Har du konverterat till Islam eller till invandrare?

Inläggav A.N » lör aug 21, 2010 8:44

(sl)
Håller med Umm Abdallah samtidigt som jag kan förstå tankarna när det gäller att inte kasta bort sitt kulturella arv. Personligen är jag väldigt tacksam för gemenskapen både med infödda muslimer, nyanlända eller uppvuxna i Sverige och för gemenskapen med andra konvertiter jag tror att man behöver både och.

När det gäller att kalla till Islam tror jag att det kan vara en stor fördel att känna till ett folks tankesätt och det är väldigt positivt om man visar att tron islam inte är exotisk och främmande, men det kan också vara ett hinder. Efter att ha sett hur de lärda som kommit till väst från tex Jemen talar till människor om Allah slogs jag av hur direkt de vände sig till den tidlösa kärnan av tron. Tron är inte bunden till en tid eller en plats eller en kultur. Om en person har närhet till Allah i sitt hjärta är det också det som kan förmedlas till andra. Tron sprids från hjärta till hjärta mycket mer än genom argument.

Inlägg: 110
Blev medlem: sön apr 09, 2006 16:38

Re: Har du konverterat till Islam eller till invandrare?

Inläggav khaduja » sön aug 22, 2010 21:40

(sl)

Det finns väl ingen poäng i att vara någonting annat än sig själv? För att man är etnisk svensk behöver man inte gilla sill och potatis och knätofs. Gillar jag abayor med blingbling ska jag ha det trots att jag är född i Stockholm. Och föredrar jag sverigedräkten ska jag ha det.

Vilken muslim som helst som har ett fint uppträdande gör islam attraktivt - mänsklig värme är universellt. Så de bästa ambasadörerna för islam är de som har frid i sinnet och kärlek till Gud och till Hans skapelse. Oavsett var i världen de har sina rötter. Jag känner personligen inget intresse att sluta in mig i någon nyskapad svensk-muslimsk enklav utan hoppas snarare att det blir mer öppet och blandat folk emellan. Jag tycker vi i stället ska fastslå att alla som är muslimer och bor i Sverige är svenska muslimer.

Användarvisningsbild
Inlägg: 901
Blev medlem: tis maj 30, 2006 17:25
Ort: Solna

Re: Har du konverterat till Islam eller till invandrare?

Inläggav bouhamza » mån aug 23, 2010 2:59

(sl)
Det är alltit problematiskt att prata i termer som "kultur", då detta, för det mesta, är ett odefinierat begrepp. Sverigedemokraterna menar exempelvis att Islam är en kultur (och en ideologi) som absolut inte hör hemma i Sverige. Det är ganska svårt att motbevisa dem på denna punkt eftersom kulturbegreppet är till sin natur ganska vagt och luddigt. Alla vet ungefär vad det är men ingen kan beskriva det. Samma definition använder de för "svenskhet".

Att äta sill och potatis, om en svensk muslim gör det, är det svensk muslimsk kultur eller rakt av svensk kultur? Frågan är pregnant och idén är att vara svensk inte är ett sätt att vara muslim på, men att vara muslim kan vara ett sätt att vara svensk på!

I shari'ah, enligt malikiterna, så är sedvanor ('urf) normerande när juristen skall formulera en fatwa. Detta är styrkan i mångfalden över den muslimska världen. Vad som är kultur i öst är det inte nödvändigtvis i väster, utan att någon är mer korrekt än den andra, vad shari'ah anbelangar.

I våra dagar bryts de gamla kulturmönstrena dessutom upp allt mer och ersätts av amerikaniserade och ibland saudifierade populärkultursideal. Detta utan att jag lägger någon värdering i fenomenet i sig självt. (Men den uppmärksamme läser nog mellan raderna att det inte är med ohejdad optimism jag skriver) Den klorinblekta khalligi-thawben över de smalbenskorta byxorna är uniformen som bäst skall definiera det profetiska idealet och "islam har ingen kultur, al-hamdulillah"[*]. Att bära uniform är ju också en kultur, men så långt verkar tanken inte kunna fara i ett absolut vacum.

Å andra sidan, är det passande att ställa sig kritisk till "västvärldens kulturimperialism" samtidigt som man klär sig i kostym? Eller jeans, för den delen. I själva verket är det nästan omöjligt att undvika. I kläderna, böckerna, medierna och maten. Är man född in i den kulturen, och det är nästan alla nu, så har man inget annat val än att kritisera den inifrån.

Så hur relaterar allt detta svammel till grundfrågan, om jag har konverterat till invandrare eller till muslim. Jo, när jag tillskriver mig vissa element ur exempelvis egyptsk muslimsk kultur, trots att jag själv är svensk, så är det för att det fungerar. Det är helt enkelt en fråga om ren pragmatism. Alla "kulturer" eller valfri avgränsning var en gång i tiden konvertit-samhällen. Alla hade konverterat till Islam. Det som växte fram var specifika muslimska kulturer med specifika muslimska traditioner som fungerade enkelt och relativt smärtfritt för att etablera en religiös praxis.

Vi äter böckling med tahina. Är det mer svenskt eller mer egyptiskt? Specifikt islamiskt eller muslimskt är det i alla fall inte.

En svensk muslimsk kultur kommer säkerligen att evolvera, men den kan inte ges riktning om det inte finns ett forum för den att verka i. Vart är den svenska muslimska kulturdebatten?

[*]Personligen bevittnad utsago från en imam verksam i Sverige
"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi

Användarvisningsbild
Inlägg: 114
Blev medlem: mån jul 09, 2007 18:59

Re: Har du konverterat till Islam eller till invandrare?

Inläggav Lemon T » sön sep 05, 2010 19:45

"sill o potatis" menades mer som ett exempel. Maten har inget med "muslimskt" att göra utan islam är islam, Muslimen är personen som följer islam. Vad han eller hon äter och gör har med traditionen/kulturen i dennes persons bakgrund att göra. Vad jag ville säga var att en del låter sig uppslukas av "invandrar träsket" pga brist på svenska muslimer (identitetskris) och därmed går man miste om en viktig person för de svenska ickemuslimerna. I alla fall. Ville bara belysa dessa tankar. Detta är säkert vanligt i andra delar av världen där en del omfamnar islam och finner sig ensamma med sin tro. Jag är svensk, och ser med svenska ögon, det är från dessa ögon vi måste se för att kunna nå svenskarnas hjärtan.
Peace
Jag är en Broder - Konvertit

Användarvisningsbild
Inlägg: 901
Blev medlem: tis maj 30, 2006 17:25
Ort: Solna

Re: Har du konverterat till Islam eller till invandrare?

Inläggav bouhamza » sön sep 05, 2010 21:15

"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Har du konverterat till Islam eller till invandrare?

Inläggav b » sön sep 05, 2010 22:06

...
Senast redigerad av b fre apr 01, 2011 3:53, redigerad totalt 1 gång.

Inlägg: 110
Blev medlem: sön apr 09, 2006 16:38

Re: Har du konverterat till Islam eller till invandrare?

Inläggav khaduja » sön sep 12, 2010 18:27

(sl)

Det syster b har att säga är viktigt.
Man ska inte kunna arabiska för att bli invandrare utan för att lättare kunna få grepp om just det islamiska kulturarvet och inte vara hänvisad till stympade "sammanfattningar". Själv önskar jag att jag prioriterat det högre långt tidigare.
Jag har även lite svårt att ta till mig jargongen om "invandrarträsk", om man har den stora och sällsynta förmånen att lära känna muslimer från traditionellt muslimska miljöer så är det ju inget träsk man tar del av utan en enorm rikedom. Och på det stora hela taget tycker jag det berikar en att ta del av olika kulturer, sen får man utifrån i första hand islams och i andra hand egna preferenser välja vad man själv gillar av de kulturella mer ytliga attributen som mat, kläder mm.

Användarvisningsbild
Inlägg: 36
Blev medlem: lör nov 14, 2009 3:58
Ort: Sweden

Re: Har du konverterat till Islam eller till invandrare?

Inläggav Idris » tis sep 14, 2010 21:06

Sälämu alejkum

Jag håller med Lemon där. Jag har själv gått länge med dessa grubblerier och det verkar som att ingen riktigt vill förstå. Själv anser jag mig som muslim 100% och min lojalitet finns bland dem som bekänner lojalitet gentemot islam och som uppskattar den religion som Gud har uppenbarat till den sista Profeten (Guds Frid och Välsignelser över honom).

Att vara kristen verkar i dagsläget inte alls krocka med svenskhet, utan de är snarare synonyma begrepp. Är du däremot etniskt svensk (vad det nu egentligen innebär), ser ut som en sådan och talar som en sådan, för att i nästa stund falla ned i bön mot Mekka. Ja, då ifrågasätts din svenskhet plötsligt och man förknippas med nåt utländskt, nåt orientaliskt som man inte alls känner sig hemma med.

Bland invandrare från länder med muslimer i majoritet anammas man ibland som en del av dem, men man känner en motvilja mot dem eftersom de inte uppskattar islam, de ber inte eller så talar de föraktligt om din religion eller både och. Däremot när man går till moskén och gör salat, så känner man samhörighet med ens bröder oavsett ras och härkomst. Detta innebär att vara muslim. Jag skulle önska att folk i allmänhet får en bild av islam som svenskt, så att man fick bort den där bilden som alltid kopplas ihop med Mellanöstern och dess eländiga diktaturer och krig. För islam är en religion till alla folk, så var det ifrån början. Vi vet att efter Muhammed (Gfvöh) kommer det inga fler profeter och att vi muslimer har till uppgift att sprida denna religion vartän vi kommer.

Sen förhåller det sig så att islam är relativt nytt i Sverige, så att vi inte hunnit utveckla en islamisk identitet bland svenskar och själv tycker jag att det är beklagligt att många hamnar i en identitetskris, så att man börjar tala med brytning som invandrare osv. Detta har återigen inget med islam att göra då rinkebybrytning talas av invandrare oavsett religion. En sådan tendens resulterar i att man blir betraktad som en utlänning istället. Att vara utlänning är absolut inget fel. Vad som däremot är fel att man tar på sig en roll genom att inte vara nöjd med sig själv och sin etnicitet. Detta får folk att tro att islam är just för såna där från Mellanöstern.

Inlägg: 110
Blev medlem: sön apr 09, 2006 16:38

Re: Har du konverterat till Islam eller till invandrare?

Inläggav khaduja » tor sep 16, 2010 20:04

(sl)
Idris! Ett tips, kanske bra att resa lite till muslimska länder och ta del av samhällen där islam är en naturlig del av livet? Har man inte möjlighet till längre vistelse och studier kan ändå en kortare resa ge lite input. Inte minst att det finns mycket positivt i till exempel Mellanöstern och inte bara diktatur och elände. Man ska inte eftersträva att kulturellt bli som dem men resa för att se hur man lever med islam som ett naturligt tillstånd, att islam är det vanliga och normala. Visst är du exotisk även där som västerländsk muslim men ändå tycker jag personligen att jag vilar bra i att vara en muslim i mängden, en liten vilopaus från att alltid vara "annorlunda".

Tänk på att muslim INTE är liktydligt med underklass, utanförskap och andra negativa markörer som jag får känslan av att du förknippar med "invandrare". Jag känner muslimska invandrare som är välutbildade, yrkesverksamma och pratar absolut ingen rinkebysvenska. Detsamma gäller för övrigt de flesta konvertiterna jag känner. Själv tycker jag den här tråden var rätt kul, och fick mig att fundera på hur jag blivit som jag blivit. Jag har självklart på något vis färgats en del av kontakter med folk från andra länder, och tagit en del saker jag gillar till mig. Till det yttre kan folk kanske tycka att jag är icke-svensk. Men man behåller sin svenska själ ändå. Exempel är en person jag träffade i Marocko som först sa "åh du är precis som vi, jag höll på att tilltala dig på arabiska". Sen då vi kände varandra bättre så frågade jag "Tycker du fortfarande jag är som en arab?" Svaret kom fort: "Nej inte ett dugg! Och det är bra!" :D

Användarvisningsbild
Inlägg: 36
Blev medlem: lör nov 14, 2009 3:58
Ort: Sweden

Re: Har du konverterat till Islam eller till invandrare?

Inläggav Idris » fre sep 17, 2010 22:24

Bouhamza wrote:
"Att äta sill och potatis, om en svensk muslim gör det, är det svensk muslimsk kultur eller rakt av svensk kultur?"

Eller är det kanske svensk kristen kultur vi är inne på? Potatisen har ju inte heller funnits i Sverige på vikingatiden, så "hednasvenskt" kan det ju heller inte vara. Men potatisen betraktas som om den alltid funnits här, fast den kom hit i samband med upptäckten av Amerika. Ungefär lika länge har islam funnits i t.ex. Balkan, så många muslimska slaver betraktar inte islam som något utländskt eller exotiskt.

Men islam har genom historien visat sig vara anpassningsbar till olika nationer, de nya muslimerna har helt enkelt tagit till sig det goda i varje kultur och förkastat det som är haram. Varken sill eller potatis är haram, så dem tar vi till oss i vår muslimska kultur. Snappsen förkastar vi, så i den muslimska kulturen ingår inte detta inslag, utan det är en del av den svenska kristna kulturen ;)

Jag har t.ex. bevarat allt det goda från jahiliya som inte strider mot islams regler och som dessutom uppfyller delar av sunna. Jag ser det som en rikedom att dela med mig av till mina bröder från den muslimska umman. :)

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Har du konverterat till Islam eller till invandrare?

Inläggav A.N » lör sep 18, 2010 8:33

(sl)
Jag tycker också att det var en kul tråd, helt klart att det här är ett ämne som berör och behöver diskuteras.
Idris: Jag håller med dig helt om att det finns saker i den svensak kulturen som vi kan dela med oss av och som är i linje med sunnan.

Återgå till Muslim i Sverige

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster