[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Svenskmuslim.nur.nu - Visa tråd - Birka - Frågor och svar om bönetider

Birka - Frågor och svar om bönetider

Här diskuterar vi hur det är att leva som svensk muslim i Sverige.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 35
Blev medlem: tor aug 13, 2009 0:33

Birka - Frågor och svar om bönetider

Inläggav birka » tor apr 15, 2010 3:22

:

assalamu aleykum

alhamdulillah nu kan jag fråga dig inshaAllah om en fundering, varit på er hemsida och kikat till och från och har börjat jämföra bönetidstabeller med er sida och andra sidor, är tabellen på eran sida den jag ska följa?

subhanallah för märkt att den tid som står på er sida jämfört med en annan så kan det skilja upp till 50 min mellan tex Isha-bönen och detta kan leda till att man kan ju be för tidigt när det fortfarande är maghreb, mindre roligt!

barak allahu fik för er fina sida

fiamanallah


:

Assalamu aleikum och tack för dina synpunkter.

Birka bönetider är beräknade med utgångspunk av fatawa i de sunnitiska rättsskolorna (Hanafi, Maliki, Shafi3i, Hanbali). De står även i samklang med fatawa av Muslim Wolrd League (Rabitatu al-3alam al-Islamiyy / Ikhwani).

Se dokumentationen på .

Det finns flera siter (förutom Birka) som anger tillförlitliga bönetider, t.ex.
- (Hanafi)
- (Hanafi/Uthmani)
- (Muslim World League).

Andra siter lider av två problem:

1- De använder vinklar mindre än 18 grader för Fajr, vilket strider mot alla kända fatawa
2- Under hela sommarhalvåret anger de konstruerade tider för både Fajr och Isha på sätt som inte stöds av någon fatwa.

Siter som ger felaktiga tider p.g.a. ovanstående är bl.a.:
- Islamiska Förbundet i Sverige
- guiden - [Svenskmuslim tar inte ansvar för att innehållet i denna sida är pålitligt]
- IslamicFInder

Precis som du säger riskerar man då att be böner innan tiden infallit, eller att påbörja sin fasta för sent, så att den blir ogiltig.

(Ref: )

Inlägg: 35
Blev medlem: tor aug 13, 2009 0:33

Re: Birka - Frågor och svar om bönetider

Inläggav birka » tor apr 15, 2010 3:23

:

assalamu`alaykum,

Vilken baseras birka tabellen på av följande: Muslim world leauge, Egyption, Karachi, Umm Al-Qura eller North America?

wassalamu`alaykum

:

wa aleikum assalam

Birkas bönetider är baserade på fatawa av Ulama av Ahl al-Sunna wal Jama'a (Hanafi, Shafi'i, Maliki och Hanbali).
Vi rekommenderar att man använder dessa.

Om man vill, kan man välja någon av de metoder som Du anger. Men till skillnad från ex.vis IslamicFinder och liknande program utgår vi direkt från fatawa. För Egypt utgår vi från fatawa av Dar al-Ifta al-Misriyya osv.

Observera t.ex. att ISNA föreskriver 18° för Fajr och Isha, inte 15° som felaktigt anges av IslamicFinder.

Under de perioder på sommaren då Isha och Fajr inte existerar, uppskattas tiderna (taqdir) enligt de metoder som angivits av Ulama. Vi gör inga justeringar utom när dessa tider faktiskt upphört att existera, eftersom detta inte godkänts i någon fatwa.

För MWL utgår vi t.ex. från deras fatwa 2003/2007.
.
De föreskriver Fajr vid 18°, Isha vid 17°, och inom den kritiska period då dessa tider inte finns, ska man tillämpa "Aqrab al-Bilad", dvs. den tid som motsvarar en ort vid 45:e breddgraden. Detta är exakt vad Birka beräknar.

Hoppas det ger svar på Din fråga.

Med vänlig hälsning från Birka

Inlägg: 35
Blev medlem: tor aug 13, 2009 0:33

Re: Birka - Frågor och svar om bönetider

Inläggav birka » tor apr 15, 2010 3:24



assalamualaykum, sa jag undrar vilka moskeer i Sverige har adopterat birkas bonetabell. Jag har kikat runt lite pa olika moskeers hemsidor vilka ni aven har lagt upp lankar till. Hittar inte nagon annu, varfor da?



Wa aleikum assalam

En bra fråga, som borde ställas till de muslimska samfunden!

Det är ett stort ansvar att ge ut en bönetidtabell som muslimer sedan använder för bön och fasta.

Nedan en kort (och ofullständig) lista över hur bönetidrna beräknas i några svenska samfund:

* Några fristående samfund, som är medvetna om sitt ansvar använder bönetider från Birka eller andra tillförlitliga siter.

* IKUS använder tider beräknade av .
Dessa tider är i princip samma som Birkas, och följer strikt Shari3a.

* En del mindre församlingar använder IslamicFinder.
Det finns flera problem med detta, som vi påtalat.

* En annan källa, som bl.a. anlitas av Islamiska Förbundet, är Islamiskt Centrum i Aachen. Dr Hawari, som utför beräkningarna, har närvarat vid de Fiqh-råds möten som hållits av Rabita (MWL) sedan 1999, men fortsätter trots detta att beräkna tider som inte stämmer överens med MWL's fatawa.

I Sverige finns inget Shari'a-ministerium som kan avgöra vilka bönetider som gäller. Var och en som ger ut tabeller måste därför sjäv se till att beräkningarna är utförda i enlighet med giltiga fatawa. Och varje individ som vill att utföra sin 'ibada enligt Shari'a bör ställa frågan i sin församling:

Hur är bönetiderna beräknade?
Och vilka fiqh-regler är de basrade på?

På Birka finns den information som behövs för att kunna ta ställing till detta.

Birka är inte är den enda källan till korrekta bönetider. Samma principer används t.ex. av






Men Birka är troligen är den bästa siten som ger systematisk information om hela ämnet.

Wa biAllah al-tawifq

Inlägg: 35
Blev medlem: tor aug 13, 2009 0:33

Re: Birka - Frågor och svar om bönetider

Inläggav birka » tor apr 15, 2010 3:31



Salam alaykom. Vet inte om det är bara jag som är förbryllad över isha tiderna vad gäller maliki skola. Enligt den fiqh som jag känner till måste isha bönen bes inom den första tredjedelen av natten räknat från maghrib (s.k. iktiyari tid) och med tidtabellen på denna sida blir detta oerhört svårt om ej en omöjlighet nu under sommartiden vad är förklaringen på detta? Sen har jag läst på sunnipath.com att isha i shafii skolan börjar vid 12 grader (läst på annat ställe att samma gäller för maliki), se http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 8&CATE=389 . Hoppas någon kan kommentera detta, vill ej be för tidigt men vill ej heller be för sent.

Salam



Assalamu aleikum
Tack för Dina viktiga synpunkter.

Birka har f.n. ingen riktig Maliki option, eftersom vi inte funnit någon företrädare för madhhaben att korrespondera med. Tillsvidare har vi sammanfört Maliki med Shafií, vilket naturligtvis inte är tillfredsställlande. Om Du själv eller någon Du känner har relevant kunskap vore vi oerhört tacksamma att ta del av den. V.v. kontakta oss i så fall via email eller kontaktformulär.

För att svara på Din fråga:
Isha börjar när den röda skymningen försvunnit. När är det då?

Enligt tillförlitliga observationer är det när solen står 15° under horisonten - se t.ex. Birkas artikel om .

Av (måhända överdriven) försiktighet har många Ulama satt den till 17° eller 18°.

Vi är medvetna om att det finns artiklar på webben som nämner 12° - men där ges inga källhänvisningar. Observationer vid 12° är med största sannolikhet påverkade av bakgrundsljus. Vi avråder därför från att använda det som beräkningsgrund.

Vi föreslår att man använder 15° för Isha, om man vill hålla sig så nära den observerade tiden som möjligt. Den tiden finns i månadstidtabellen om man väljer "Birka-Hanafi".

Vi vill gärna uppmuntra till att att man gör lokala observationer. Instruktioner finns i ovanstånde artikel. Kontakta oss gärna om det finns intresse.


Inlägg: 35
Blev medlem: tor aug 13, 2009 0:33

Re: Birka - Frågor och svar om bönetider

Inläggav birka » tor apr 15, 2010 3:37



En fråga gällande islamic finder. Går dom efter umm al-qura? Är umm al-qura en giltig väg att ställa in bönetabeller efter? Kan man be bakom en imam i en moské som avsiktligt går efter umm al-qura? Allt detta med hänsyn till om man på personligt plan väljer att be punktligen efter birkas tider (som stöds av fatwor).



Assalamu aleikum

IslamicFinder följer inte de fatawa de åberopar.

I IF kan man välja olika metoder, t.ex. "Umm al-Qura", "Egypt", "Karachi", "ISNA", "MWL" etc. Vilken metod man än väljer kommer IF att tillämpa en algoritm som kallas "angle-based", som utför taqdir även när den sanna tiden finns. Detta strider mot alla kända fatawa.

Väljer man "Umm al-Qura" sätts Isha till 90 minuter efter maghrib året runt. Vi har inte funnit någon fatwa som stödjer detta.

Däremot finns en rahimahu Allah, som föreslår att Isha beräknas som Maghrib + 90 minuter när den sanna tiden inte finns. "Birka-Hanbali" följer denna fatwa.

Om imamen i den lokala moskén ber innan tiden börjat, kan man be efter honom med niyya av Nafl, och sedan be Fard när tiden inträtt.

Det är inte giltigt att be en Fard Salat innan tiden börjat. Enligt ovanstående är det dock tillåtet att kombinera Maghrib och Isha om man finner det orimligt svårt att invänta Isha. Men det är i så fall en individuell bedömning, och får inte göras till en allmän regel.

Sheikh ibn al-Uthaymin var under sin livstid medlem av MWL's fatwaråd, som uttryckt detta mycket klart - se t.ex. .


Inlägg: 35
Blev medlem: tor aug 13, 2009 0:33

Re: Birka - Frågor och svar om bönetider

Inläggav birka » tor apr 15, 2010 3:40



Hur kan de islamiska samfunden vilja acceptera annat en saudi information, sverige behover en revolt i larandesystemet i islam och ett utbyte av samtliga imamer i princip 90 % av alla moskeer. Ni far garna ta bort detta inlagg men det ar sanningen. wa ssalam



Det är inte i första hand "Saudi" som ger felaktig information, utan det institut i väst, som IslamicFinder, IZA i Aachen m.fl., som ger ut falska bönetider.

Om de lokala samfunden beställer sina bönetider från dessa centra kan man påverka dem, genom att hänvisa till eller till och föreslå att dessa tabeller används istället.


Inlägg: 35
Blev medlem: tor aug 13, 2009 0:33

Re: Birka - Frågor och svar om bönetider

Inläggav birka » tor apr 15, 2010 3:46



assalamu3alaykum, den 23 april upphor isha och fajrs perioder. Vilken stad brukar anses av shafis vara aqrab al-bilad. och kan man da bara skriva in den staden i sokfaltet har pa birka. Sjalv foljer jag maliki skolan och tror mig ana att det ar som shafi regeln.




Wa aleikumussalam
Det verkar inte finnas någon entydig uppgift om detta i Shafi'i madhhab. Det beror också på man definierar Isha (15/17/18°). Läs detaljerna på .

Exempel:
Antag att man bor i Stockholm, som har koordinaterna (59, 18), och definierar Isha och Fajr som att solen stär 18° under horisonten. Närmaste ort där Isha/Fajr finns enligt den definitionen ligger på 48:e breddgraden. Så man knappar in (48, 18) i adressfältet.

Den här enkla metoden har vi kallat för Shafi-Maliki A.

Den fungerar i princip överallt söder om polcirkeln.


Inlägg: 35
Blev medlem: tor aug 13, 2009 0:33

Re: Birka - Frågor och svar om bönetider

Inläggav birka » tor apr 15, 2010 3:47



Felskrivet jag menade fran 19 april. Vad star siffrorna inom parantes och ofetstil for. ar det bara nonsens for att markera ut falten. tack for svar




Den kritiska perioder börjar på olika datum, beroende dels på var man är, och dels på hur Fajr/Isha definierats. Bor man i Stockholm, och definierar Fajr/Isha som 18°, upphör dessa tider att existera den 23 april.

I Hanafi-tablellen har vi angivit tiderna för både 15° och 18°, eftersom det finns ikhtilaf inom madhhaben. Tiderna inom perentes är uppskattade. Hanafi Fuqaha rekommenderar att man använder 18° för Isha tills att den tiden försvinner, därefter 15° tills den tiden också försvinner. Därefter finns ingen entydig regel för Isha.

Se vidare .


Inlägg: 35
Blev medlem: tor aug 13, 2009 0:33

Re: Birka - Frågor och svar om bönetider

Inläggav birka » mån maj 17, 2010 0:26



assalamu aleykum, en fråga nu som gjort mig rätt snurrig senaste tiden subhanAllah för man kan välja mellan Maliki, Shafi, Hanafi och Hanbali alhamdulillah men Salafiyya då? hur vet jag som Salafiyya vilka som är mina korrekta bönetider om jag vill följa era tabeller?




Assalamu aleikum

Mlå Allah acceptera våra böner.

Aqrab al-Bilad är den metod som alla är överens om.

I Birka betecknas den med "A".
Man får man den om man väljer "Shafii" eller "MWL 2003/2007".

Tips: Tryck "Go" för ny beräkning, och kolla sedan informationen i månadstidtabellen.

Inlägg: 35
Blev medlem: tor aug 13, 2009 0:33

Re: Birka - Frågor och svar om bönetider

Inläggav birka » mån maj 17, 2010 0:28



assalamualaykum

Om man bor i Gavle, och definierar Isha och Fajr som att solen stär 18° under horisonten. Vilken breddrad ligger närmaste ort där Isha/Fajr existerar. Rattare sagt vilka kooridnater ska man knapppa in. For stockholm var det (48, 18) i adressfältet.




(48, 17.1)

Man hittar koordinaterna (latitud, longitud) för sin ort i infon när man trycker på "Visa måndadstabell". Sedan ersätter man latituden med 48.

Inlägg: 35
Blev medlem: tor aug 13, 2009 0:33

Re: Birka - Frågor och svar om bönetider

Inläggav birka » mån maj 17, 2010 0:32



Asalaamu aleykum!
MashaAllah jag uppskattar verkligen er sida!

Jag vill gärna väldigt använda era tider, men jag tycker det är väldigt förvirrande så här kommer en hel drös med frågor...

*Jag följer shafi'i-skolan och är inte alls insatt i astronomi, hur ska man veta vilken av alla man skall använda då? Kanske skulle det vara bra att ha en lite info vid sidan om varje uträkningsmetod.. Hur ska man rent praktiskt göra när man fastar och så med den ständiga skymningen när fadjr och isha'a är samma tid i vissa uträkningar?

* Vad gör denna bönetidsmodul? Är den avsedd för hemsidor eller privatpersoner? För mig blir den bara en länk i webbläsaren; då är det ju lika lätt att gå in här? Skulle vara bra att ha nån applikation att ha på skrivbordet ;)




Wa aleikum assalam
Tack för Dina kommentarer.

Om Du följer Shafi'i-skolan ska du välja "Shafii/Maliki-A" i menyn. Du kan också gå till , där Shafii är inställt som default.

Länken ger kortfattad information om taqdir enligt de olika rättsskolorna.

Shafi'i-skolan föreskriver principen "Aqrab al-Bilad" under perioder av ständig skymning. Det innebär att man tillämpar de bönetider som gäller på närmaste ort där de forfarande finns. Vid midsommar ligger då Isha och Fajr mycket nära varandra, men de sammanfaller inte, utan det finns tillräckligt med tid för att be Isha och inta Suhur.

På huvudsidan http://birka.st finns, utöver huvudalternativen (Hanafi, Shafii/Maiki och Hanbali) olika varianter som främst är avsedda för test och jämförelse. Normalt behöver man inte använda dem.

Vi jobbar insha Allah på att göra informationen om de olika metoderna tillgänglig direkt från kalkylatorn.

Desktop-applikation är inte aktuell riktigt ännu, men det kommer insha Allah så småningom...

Inlägg: 35
Blev medlem: tor aug 13, 2009 0:33

Re: Birka - Frågor och svar om bönetider

Inläggav birka » mån jan 31, 2011 23:03



As-Salaam-Alaikum,

Jag är ny muslim och har bett sedan i augusti men jag misstänker att jag inte har haft korrekta tider. Jag har gått efter de som står på hemsidan för min stads moskés hemsida men de skiljer sig något från eran sida.
Era tider verkar stämma bättre och jag vill gå efter dem men vad som gör mig fundersam är att jag måste kategorisera mig först som hanifi eller maliki tex och det kan jag inte. Vad ska jag be efter då?

Det finns något som förkortas MWL, jag googlade på det och fick fram att det skulle betyda Muslim Women's League, stämmer det och eftersom jag är kvinna, ska jag då följa dem tiderna? Vad än ni ger mig till svar så önskar jag en förklaring/stöd till varför det är det jag ska gå efter.

Allt är så nytt och som ny inom islam känns det för mig så viktigt att ha starka grunder till det jag gör då det ibland känns som en djungel av budskap och jag vill känna att jag lär mig rätt från början.

Tack på förhand!




Wa aleikum salam
Mabruk till din Islam! Må Allah underlätta allt gott för dig.
Du kan använda vilken som helst av de olika alternativen, alla är giltiga.
Den som antagligen stämmer bäst överens med majoriteten här i Sverige är "Shafi'i".
MWL betyder Muslim World League (Rabita al-'Alam al-Islamiyy) - en politisk organisation med säte i Makka,, som vi inte sympatiserar med, men eftesrsom de har bra expertis i just denna fråga tog vi med deras modell också.

Här är några siter som kanske kan hjälpa dig att komma vidare:

http://ghazali.se - diverse material på svenska
http://damas.st - klassiska islamiska texter, online kurser m.m.
http://www.sacredknowledge.co.uk/ - mycket audio-video-material
http://sunnipath.com - frågor och svar, online kurser etc.
http://seekersguidance.org/ - dito
http://www.svenskmuslim.se - offentligt diskussionforum
http://www.konvertitakuten.se/ - blog med diskussionsforum för systrar

Hoppas inshaAllah att du hitta något som leder dig vidare.

Inlägg: 35
Blev medlem: tor aug 13, 2009 0:33

Re: Birka - Frågor och svar om bönetider

Inläggav birka » ons jun 15, 2011 23:01

:
Asalamoaalikum,
Jag såg Masid Ayesha bönetidtabell här om dagen men det skiljer stort mellan er och av som Imam Muhammad Muslim har gjort.Vad tycker ni om de.Tack

:
Wa aleikum assalamu w rahmaatu Alllah wa barakatuHu.
Tack för Din fråga.

Masjid Aysha's tabell använder i år en ny tabell, där Isha anges som Maghrib plus 1/7 av natten, samt motsvarande för Fajr. Sedan används en "mjuk övergång" mot 18-graders-kriteriet på vintern, vilket i praktiken innebär attt man ersätter tider på Isha och Fajr med uppskattade värden även när de riktiga tiderna finns.

Tidigare år använde Masjid Aysha samma kriterier som birka's Hanafi-option. För dem som vill följa Hanafi madhhab rekommenderar vi att man använder birka.st med inställningen "Hanafi", eller (unders sommartid) "Shafi´i", viket också är accepterat inom skolan..

Notera att birka tidtbeller inte innehåller några säkerhetmarginaler, utan var och en måste själv lägga till / dra ifrån några minuter för säkerhets skull.

Med vänligt hälsning
birka.st

(Ref: )

Inlägg: 35
Blev medlem: tor aug 13, 2009 0:33

Re: Birka - Frågor och svar om bönetider

Inläggav birka » lör sep 17, 2011 6:12

:
Bismillah.

Jag har en fråga. Varför säger ni att att 15 grader är fel för fajr, när till och med många av era egna lärda tillåter denna åsikt, även om de inte håller med. Vore det inte istället mer passande att åberopa er åsikt vara säkrare, men att det går att följa andras. Varför göra det svårt för alla muslimer i sverige? 15 åsikten går helt och hållet bra att följa för både fajr och isha, vi har en jama'ah här och om det finns en giltig åsikt, varför göra det svårt för folk?

:
Assalamu aleikum
tack för din fråga.

Birkas uppdrag är att underlätta för muslimer att följa Shari'a. Därför tillhandahåller vi bönetider som är i enlghet med dokumenterade giltiga fatawa.

Vi säger inte att det är "fel" att använda 15 grader för Fajr, vi säger att vi inte har funnit någon dokumenterad fatwa som stöder detta.

Om det finns någon sådan fatwa, vore vi mycket tacksamma om du vill skicka oss den exakta ordalydelsen, och var den är publicerad.

Tack på förhand
Med vänlig hälsning
Senast redigerad av birka lör sep 17, 2011 6:38, redigerad totalt 1 gång.

Inlägg: 35
Blev medlem: tor aug 13, 2009 0:33

Re: Birka - Frågor och svar om bönetider

Inläggav birka » lör sep 17, 2011 6:21

:
Vad ska man göra om man idag börjar följa birkas tider MEN fastat och utfört bönen enligt den kommunala bönetidtabellen som min moské gett ut vilket jag nu förstår baserats på Islamic finder men inte visste var fel innan. Är ens Ishas och fajrs giltiga liksom fastan eller måste man ta om dem?

:
Assalamu aleikum
baraka Alllah fikum för din fråga.
må Allah alltid låta taqwa och wara' styra vårt handlande

Din fråga är principiellt viktig. Det är en av de frågor vi söker ett kvalificerat svar på, men ännu inte fått något.

Bor man i ett muslimskt land, där bönetiderna fastställs av en kompetent Shari'a-instans som tillsatts av regeringsmakten, kan man följa dessa tider, och asnvaret ligger på den instansen.

Sverige är inget muslimskt land och det finns ingen sådan instans. De flesta församlingar följer bristfälligt dokumenterade tabeller och som inte sanktionerats av några lärda. De flesta muslimer är inte tillräckligt väl insatta för att kunna ta ställning på egen hand, och man har i stadsmiljö knappast möjlighet att själv observera Fajr och Isha heller.

Är man som enskild ursäktad i ett sådant fall? -
Frågan bör ställas till fiqh-kunniga personer med kompetens att ge fatwa.

Med vänlig hälsning

Återgå till Muslim i Sverige

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst