Islamiska begravningsregler

Här diskuterar vi hur det är att leva som svensk muslim i Sverige.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 130
Blev medlem: sön aug 24, 2008 21:52
Ort: Skärholmen

Islamiska begravningsregler

Inläggav mostafa » fre mar 05, 2010 8:26

Startar en ny tråd, från Muslimska begravningar.

Assalaamu 'aleikum wa rahmatullah Broder Lemon-T.

Jag undrar om du inte är lite för kategorisk när du skriver att inga gravstenar får finnas på muslimska begravningsplatser. Såvitt jag vet finns det inget absolut generellt förbud. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag håller med dig om att platserna ibland kan uppvisa diverse problematiska inslag, men det handlar inte om huruvida det finns gravsten eller inte, utan är beroende på en massa kringarrangemang.
Guds vind blåser alltid, men jag måste hissa mitt segel

maryam72

Re: Islamiska begravningsregler

Inläggav maryam72 » fre mar 05, 2010 18:44

Bismillah

jag vet väldigt lite om begravningar men roligt om alla delar med sig av det lilla dom kan så kanske alla fina regler då kommer upp alhamdulillah

Jag tror att det är rätt för är ingen expert så litar på att Broder Mostafa dubbelkollar inshaAllah att detta stämmer och sen ber mig att radera detta om det är fel alhamdulillah :P

Kremering är förbjudet inom Islam och en Islamsk gravplats skall vara enkel och vara så att den döde kan läggas på kroppens högra sida med ansiktet vänt mot Mecka. Sen bör man inte begravas där någon annan varit begravd och att gravstenar inte är förbjudna men ombyggnad av graven är förbjuden, och att gravstenen ska ej läggas direkt över graven utan en liten bit bredvid

Barak allahu fik

Användarvisningsbild
Inlägg: 130
Blev medlem: sön aug 24, 2008 21:52
Ort: Skärholmen

Re: Islamiska begravningsregler

Inläggav mostafa » fre mar 05, 2010 20:21

Tack för informationen syster.

Wa fiika barak Allah.

Om jag har förstått rätt finns det en åsikt om att det är Makrooh att placera en inskription (med namn eller annat) vid gravens huvudända. Om den avlidne däremot är en religiöst lärd person eller en Wali och en inskription görs för att den avlidne ska kunna besökas och bli hedrad för sina gärningar för Allah, är det inte makrooh (Reliance of the Traveller).

Jag har även läst eller hört någonstans att eftersom det i sig inte kan förväntas någon belöning för den avlidne om de efterlevande köper en sten, är det bättre att dessa pengar används till att ge sadaka i den avlidnes namn.
Guds vind blåser alltid, men jag måste hissa mitt segel

Användarvisningsbild
Inlägg: 130
Blev medlem: sön aug 24, 2008 21:52
Ort: Skärholmen

Re: Islamiska begravningsregler

Inläggav mostafa » lör mar 06, 2010 7:47

Assalaamu 'aleikum

Var lite snabb i att starta en ny tråd i ämnet, subhanallah. Hänvisar eventuell fortsatt diskussion till nedanstående

viewtopic.php?f=19&t=1376&hilit=begravning
Guds vind blåser alltid, men jag måste hissa mitt segel

Återgå till Muslim i Sverige

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster