Staten och religionen

Här diskuterar vi hur det är att leva som svensk muslim i Sverige.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 76
Blev medlem: lör sep 01, 2007 1:04

Staten och religionen

Inläggav Wonderboy » tis apr 28, 2009 21:49

Sverige är ett alltsedan Gustav Vasas dagar en protestantisk kristen nation. Under mycket lång tid var staten och kyrkan integrerade. Vi hade en statskyrka och en religiös lära som alla medborgare förväntades ansluta sig till. Seperatationen mellan stat och kyrka skedde inte förrän alldeles nyligen. År 2000 åtskildes de tu. Jag som är född under 1980-talet var till alldeles nyligen registrerad som medlem i Svenska kyrkan.

Något som präglat relationen stat och kyrka i Sverige är att religionen varit underordnad det världsliga styret. Svenska kungar och senare riksdagen sedan Sverige demokratiserades har utövat inflytande på hur kyrkan ska styras. Jag är mycket skeptisk till en sådan här symbios mellan stat och religion. Religionen bör, tycker jag, begränsa sig till den privata sfären och fokusera på den enskilda människans förhållande till Gud. Religionen ska inte utöva inflytande över staten och dess lagar.

Nu undrar jag hur ni som muslimer ser på detta. Den uppfattning jag fått är att den muslimska läran menar att religionen ska utöva inflytande på staten och dess lagar. Hur ser ni på den frågan? Finns det muslimska rörelser som anser att religionen ska begränsas till den privata sfären och inte utöva politiskt inflytande? Ni som är ortodoxa muslimer vilken är er inställning i den här frågan?

Återgå till Muslim i Sverige

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst