Dawah i sverige - Vart e ni?

Här diskuterar vi hur det är att leva som svensk muslim i Sverige.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 114
Blev medlem: mån jul 09, 2007 18:59

Dawah i sverige - Vart e ni?

Inläggav Lemon T » fre dec 19, 2008 20:31

Salam aleikom

Jag undrar varför är det så låg dawah i sverige och varför är det mest Salafi muslimer som kallar till islam och tar sig an Konvertiter?
Bönelokaler styrs oftast av Folk som tillhör det muslimska brödraskapet och de känner sig besvärade av konvertiter. De verkar mer till för att serva muslimer istället för att kalla till islam.

Vart är ni nånstans? Är ni nöjda med eran situation, eller bryr ni er inte?

Inget påhopp. Vill bara höra vad ni har i tankarna kring detta.

Användarvisningsbild
Inlägg: 326
Blev medlem: mån feb 05, 2007 0:20

Inläggav al-Fariq » fre dec 19, 2008 20:52

Felet ligger nog i låg engagemang och amtbition hos ungdomarnas och de med kunskap och antalet av oss. Det är i alla fall vad jag tänker. Det är inte heller så att man engagerar andra muslimer, eller försöker ge insyn på vår aqeeda o sätt att praktisera.

Kanske rädsla ligger hos oss att utfrysas, när man ställer sig mot salafi & co.

Förresten bra att du tog upp det, vi ska insha Allah starta en dawah förening, dock inte som tablihi eller liknande.

Skicka pm så kan jag berätta mer om du är i stockholm så planerar vi mötas imorgon.
Narrated Abu Huraira: The Prophet said, "Allah said: "The son of Adam hurts Me by abusing time, for I am time; in My Hands are all things and I cause the revolution of night and day." (Sahih Bukhari)

Användarvisningsbild
Inlägg: 693
Blev medlem: mån okt 30, 2006 18:59
Ort: Västerås

Inläggav Fredsagent » mån dec 22, 2008 14:27

Wa alaikom alsalaam wr wb!

Jag är här, jag är inte nöjd med vår situation och jag bryr mig och vill verkigen göra något åt saken.

När jag tänker "da´wa" (att kalla till islam) så tänker jag inte att vi ska stå utanför moskéer och verkligen kalla folk till islam.
Vi ska naturligtvis svara på frågor och berätta om islam för de som kommer till oss och frågar. Ett bra sätt att kalla till islam är att ha god moral och uppföra sig på ett bra sätt både mot muslimer och icke-muslimer. Det är oftast det människor kommer ihåg, hur man har betedd sig mot de.

Jag kom i kontakt med en grupp muslimer som var väldigt aktiva och drog till sig många olika människor. Men med tiden kände jag mig inte hemma bland de just pga. hur vissa i gruppen kunde bete sig. De kunde säga mycket kloka saker men jag ville ändå inte vara med de, för att jag inte gillade deras sätt att handla på i vissa situationer. Så hur man beteer sig är A och O!

Jag var med i projektet som hette Fredsagenterna och fick mitt diplom förra veckan tillsammans med många andra svenska muslimska ungdomar i hela landet. Vi är fredsagenter och arbetar för att motverka fördomar och fobier och bygga boar mellan muslimer och icke-muslimer samt öka respekt och försåelse för varandra.

Det bästa är att vi börjar engagera oss och göra något åt saken. Tycker vi att det finns muslimer som inte bry sig, ok då får vi börja bry oss och kanske med tiden påverka de som inte bry sig. Eller tycker vi att det finns muslimer som inte gör saker och ting t.ex. da´wa på rätt sätt, då får vi göra på vårt sätt som vi tycer är rätt.

Fred!
Om din man är höst, så bli du vår

Användarvisningsbild
Inlägg: 113
Blev medlem: tor sep 25, 2008 10:16

Inläggav muslimah--@ » ons dec 24, 2008 16:45

Assalamo 'aleykom!

Är lite intresserad; vad är det är en "fredsagent" gör? Och hur tar ni kontakt med icke-muslimer etc.?

Ws
Muslimah--@

Användarvisningsbild
Inlägg: 693
Blev medlem: mån okt 30, 2006 18:59
Ort: Västerås

Inläggav Fredsagent » tor dec 25, 2008 19:17

Wa alaikom alsalaam wr wb!

Som fredsagent arbetar vi för att förebygga fördomar som vissa icke-muslimer kan ha mot muslimer, men också fördomar som vissa muslimer kan ha mot icke-muslimer.

Som det nämns i mitt förra inlägg, arbetar vi också för att minska väst- och islamofobin i Sverige, bygga broar mellan muslimer coh icke-muslimer samt att öka förståelse och kunskap om islam och det svenska samhället. Det vi vill göra är helt enkelt att se till att islam blir en självklar del av Sverige.

Vi har skickat ut pressmeddelanden till media som uppmärksammar oss. Skolor och organisationer kan bjuda in oss så åker vi dit och kanske håller en föreläsning. Det händer att en lärare ringer och frågar om man kan komma och prata under en religionundervisning. Glädjande nog har intresset för oss varit stort, alhamdullah. Vi som fredsagenter måste också göra lite "reklam" för oss, kanske skicka ut personligt brev till alla man känner och berätta om Fredsagenterna.
Så det är ungefär så vi kommer i kontakt med människor.

P.S. jag är inte den denna fredsagenten här på forumet 8)

Vi behöver era du3an systrar och bröder

Fred!
Om din man är höst, så bli du vår

Återgå till Muslim i Sverige

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster