Nätverk för barnfamiljer

Stockhomare och andra som bor i närheten kan diskutera allt som bara berör Stockholmsregionen.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 130
Blev medlem: sön aug 24, 2008 21:52
Ort: Skärholmen

Nätverk för barnfamiljer

Inläggav mostafa » sön nov 21, 2010 16:00

(sl)

Jag och min fru har kommit fram till att barnfamiljens situation i samhället inte alltid är så lätt (surpriced?). Speciellt för dem som inte har något vidare nätverk i form av släkt som kan hjälpa till vid nödsituationer eller bara med praktiska ting. Att man inte har detta nätverk kan till exempel bero på att ens släkt bor på annan ort och att man därmed har lång färdväg till varandra. Andra är mer tillbakadragna och blygsamma, men har likaväl behov som de inte vågar uttrycka. Man vill kanske inte vara till besvär eller så kanske man är rädd för att få ett nej när man frågar om hjälp. Det kan då underlätta att ha ett närverk med resurser att tillgå.

Detta har fått oss att fundera på om det finns ett intresse bland er bröder och systrar att starta upp ett slags muslimskt nätverk, i första hand inriktad emot barnfamiljers behov. Vi tänker oss att medlemmarna skall bidra ideellt med det som de är bra på, eller har resurser till. Det handlar främst om praktiska insatser som att hjälpa varandra med till exempel barnpassning vid ”nödsituationer”, hushållshjälp till syster som precis fött barn, utlåning av bil/ev. bilpool?, eller kanske hanverkspraktiska göromål.

Eftersom vi själva bor i Skärholmen tänker vi oss att det är i skärholmsområdet som detta lokala nätverket åtminstone till en början får verka.
Att hjälpa varandra i vardagen är givetvis något som borde ske på ett mer naturligt sätt, och som ofta traditionellt sker inom familjen och ummat. Men eftersom familjestrukturen och roller ser ut som den gör i det samhälle vi lever i, och som påverkar våra livsmönster, skulle detta kunna underlätta vardagen för flera. Många har säkert ett nätverk redan och har inget behov. Däremot kan era resurser vara en tillgång.

Vad säger ni? Kommentarer, idéer kritik och bifall…!
Guds vind blåser alltid, men jag måste hissa mitt segel

Inlägg: 110
Blev medlem: sön apr 09, 2006 16:38

Re: Nätverk för barnfamiljer

Inläggav khaduja » sön nov 21, 2010 18:46

MashaAllah bra idé, för att utveckla det så föreslår jag att man tar med ensamstående eftersom de som saknar egen familj ofta kan ha tid och resurser att hjälpa till och dessutom får ett socialt sammanhang. Två goda saker i en alltså. (sl)

Användarvisningsbild
Inlägg: 231
Blev medlem: sön apr 02, 2006 11:58
Ort: Göteborg/ Bredäng

Re: Nätverk för barnfamiljer

Inläggav Umm Salim » sön nov 21, 2010 19:35

(w)
MashAllah väldigt bra initiativ av er. Vi är gärna med i det nätverket. Har länge längtat efter något liknande.
Välkomna till Skärholmen!
”En person [förenas] med dem han älskar.”
(Bukhâri)

Inlägg: 12
Blev medlem: tor jun 17, 2010 14:14

Re: Nätverk för barnfamiljer

Inläggav maimona » sön nov 21, 2010 21:12

(sl)
Mitt namn är Nora och jag är Mostafas fru.
Tack för er respons, kul att ni verkar gillar förslaget. Att inkludera ensamstående är ingen dum tanke, där finns mkt resurser. Undrar dock om de har så mkt resursbehov?, men det kanske de visst har...ensam är inte stark! Vi var inne på om man i "föreningen" även skulle kunna ha sociala aktiviteter och det skulle man absolut kunna ha om det finns intresse bland medlemmarna. Till exempel skulle de som är intresserade kunna träffas med jämna mellanrum för att laga lunch eller middag; Ena gången står våra bröder för matlagningen en annan står systrar för den. Om det finns möjlighet skulle vi ev. kunna låna/hyra en dagislokal. Då har man tillgång till kök och mycket plats för de små så att de kan leka ( och även plats att dela upp så att män och kvinnor kan sitta separat). Kanske kan någon även under lunch eller middagsträffarna även ha en kortare föreläsning eller högläsning om något intressant islamisk ämne.

Jag har bara spånat lite idéer nu, tanken är att vi vill få in intresseanmälan till detta nätverk och att vi vid ett senare skede träffas och gemensamt utformar hur nätverket skall se ut. Vi har lite av en kollektiv tanke i detta. Att medlemmarna ställer upp gemensamma mål som vi kan nå med gemensamma medel.

Inlägg: 110
Blev medlem: sön apr 09, 2006 16:38

Re: Nätverk för barnfamiljer

Inläggav khaduja » fre nov 26, 2010 11:28

(sl)

Jag är absolut intresserad, och ja ensamstående har behov. T.ex kan man bli sjuk och sakna familj i närheten, inte så lätt sits. Eller man behöver praktisk hjälp med saker man inte klarar själv (tänk t.ex en ensamstående syster med tummen mitt i handen - som jag hehe). Å andra sidan har man ofta tid och kraft över att ge andra ett handtag. Att ordna sociala träffar tycker jag vore jättebra, det finns mycket ensamhet därute, ensamstående, ensamstående med barn som inte alltid hittar muslimska vänner till sig och barnen, familjer som inte har släkt i närheten...
Det är verkligen positivt att ni tar ett så bra initiativ. Masha Allah!

Inlägg: 30
Blev medlem: ons jul 22, 2009 18:19

.

Inläggav Manahil » fre nov 26, 2010 12:04

...
Senast redigerad av Manahil tis sep 04, 2012 20:20, redigerad totalt 1 gång.

Inlägg: 30
Blev medlem: ons jul 22, 2009 18:19

.

Inläggav Manahil » tor dec 09, 2010 10:07

...

Återgå till Stockholmsregionen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster