Syster föreläsningar

Stockhomare och andra som bor i närheten kan diskutera allt som bara berör Stockholmsregionen.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 05, 2006 9:18
Ort: Stockholm

Syster föreläsningar

Inläggav Warda » fre apr 07, 2006 10:27

Asalama ualeikum!
:idea: I Stockholms moske T-Medborgarplatsen finns det varje söndag kl 13-15 föreläsningar för systrar även icke muslimska kvinnor är välkomna.Det är varje söndag 2 tr upp i konferenssalen.
wa aleikum salaam warda
يَرْحَمُكَ اللهُ

May Allah have mercy on you.

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

Inläggav N_N83 » tis maj 09, 2006 11:12

Wa aleikomo salam!

Jaha låter ju som nåt jag söker :) En fråga bara,kan man dyka upp där utan slöja?Du nämnde att icke muslimer var välkomna,kan dessa komma dit som de är bekväma vid?Eller muslimer överhuvudtaget som inte bär slöja tänkte jag....
Med tanke på att föreläsningarna sker inne i moskén,inte för att jag personligen skulle ha nåt problem med det

Mvh/syster N
"When the student is ready,the teacher appears"

Användarvisningsbild
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 05, 2006 9:18
Ort: Stockholm

Inläggav Warda » tis maj 09, 2006 11:17

Asalaam ualeikum!
Jätte välkomna!
Det är 2 tr upp i konferenssalen.
Man är välkommen med eller utan slöja självfallet.Muslimer eller icke muslimer är välkomna dock endast kvinnor/tjejer.
Man behöver endast täcka huvudet i bönesalen i andra lokaler är
det inte ett krav i Stockholms moske.Om man ska besöka bönesalen kan man låna sjal i receptionen.

wa aleikum salaam Warda
يَرْحَمُكَ اللهُ

May Allah have mercy on you.

Användarvisningsbild
Inlägg: 771
Blev medlem: ons apr 05, 2006 11:43

Inläggav Khadimu » tis maj 09, 2006 11:28

Salam

Får jag fråga vilka lärare som undervisar och om de har någon pålitklig shari'a utbildning dvs. *isnad* och *ijaza* ?

Info om *ijaza* och *isnad* finns i diskussionen om medelvägen
http://svenskmuslim.se/forum/viewtopic.php?t=169

och i diskussionen om föreläsningar

http://svenskmuslim.se/forum/viewtopic.php?t=170

Mvh

Ps. jag säger det eftersom på brödernas sida är situationen lite si och så ...
Watch your thoughts, they become words. Watch your words, they become actions.Watch your actions, they become habits.Watch your habits, they become character. (Okänd)

Användarvisningsbild
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 05, 2006 9:18
Ort: Stockholm

Inläggav Warda » tis maj 09, 2006 12:11

Asalaam ualeikum!

Föreläsningarna är inte så djupa.Och föreläsarna är olika varje gång.Hur de väljer föreläsare vet jag inte.Ska nämna att de aldrig kallar sig "lärda".
Man talar om olika ämnen varje gång senast var det sira Om Profeten Muhammed saaw det var mashaAllah en jätte bra föreläsning.Så man sitter inte o lär ut saker enligt olika madhab och så utan det är mer allmänna ämnen.
Föreläsningarna är ett sätt för systrar att umgås och samtidigt bli påminda om Allah swt.Vilket är mkt uppskattat alhamdulillah.

Om ngn vill ha mail till ansvariga systern som planerar mötena kan jag skicka det via pm inchaAllah.Om ngn vill ha mer info.

wa aleikum salaam Warda
يَرْحَمُكَ اللهُ

May Allah have mercy on you.

Återgå till Stockholmsregionen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst