Mitt öde- Guds val eller mitt fel?

Diskutera allt som rör familj och hem.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 31
Blev medlem: mån nov 17, 2008 14:13

Mitt öde- Guds val eller mitt fel?

Inläggav Gullan » mån feb 24, 2014 8:38

Hej! Blev kär i en kille, vi ville gifta oss, pappa o familjen var emot det.

Efter mkt om och men gav min familj sitt tillåtelse till slut så vi gifte oss. Detta var år 2007. Vi fick ett barn tillsammans, men med tiden började vi bråka o tjafsa mer, kom inte överens alls. Vi beslutade för skilsmässa (som var den enda utvägen). Nu sitter jag alltså här, skild, och med ett barn från min ex man.

Nu till min fråga - var detta skrivet från början (från Allahs sida) att jag skulle gifta mig med honom? Eller var det mitt fel, mitt galenskap? Hade Gud skrivit detta öde till mig elller skapade jag det själv? Är så arg och förbannad på mig själv att jag gifte mig med honom... så jag undrar nu om jag har mig själv att skylla eller om Gud hade planerat detta för mig långt innan jag föddes? Har mest dåligt samvete för att vi har ett barn tillsammans. Det är trots allt barnet som drabbas i slutändan.

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

Re: Mitt öde- Guds val eller mitt fel?

Inläggav N_N83 » lör maj 31, 2014 22:57

Salam.

Gammalt inlägg och ännu längre sedan jag varit inne på forumet. Men det här vill jag svara på.

Vår troslära lär oss att Gud har allmakten. Vi tror att Allah har skrivit vad som skall ske och att endast Han har den kunskapen. Du kan inte undgå något som Han har bestämt och du kan inte få något att ske utan Hans vilja. Däremot har du en egen, fri vilja och kan inte skylla ifrån dig ditt ansvar.
Om du går in i något med ren avsikt och helhjärtat så kan du knappast kalla det galenskap. Då är du tvärtom utrustad med en sköld som du inte ens är medveten om. Om du inför varje stort beslut ber Gud om vägledning så var absolut säker på att Gud talar till dig- lyssna!

Om du verkligen vill gå vidare, så klandra inte dig själv som du gör nu. Du gör smartast i att investera din energi på att leta efter välsignelsen i det som har hänt. Är du tacksam över vad du fått med dig från den här erfarenheten så bereder du en god väg för dig själv. Du förbereder dig själv för något bättre och något större. Frågan du ska grubbla på är inte vad som orsakat detta, även om reflektioner kring varje händelse är nyttigt. Det viktiga är att ställa sig frågan vad har jag lärt mig nu? Gud ledde mig in i den här situationen för en anledning, vad ville Han lära mig? Vad ville Han ge mig?

Låt dig inte luras av massa inbillningar som att "det är försent nu" eller "skadan är redan skedd". Du skriver att du har dåligt samvete över barnet, men finns det verkligen någon större gåva en kvinna kan få i det här livet? Tänk på vad du har, inte vad du förlorat.

Jag hade min aqad ceremoni 2010 och avbröt den samma år. Med upplösningen följde en mängd olika prövningar men mitt fokus var hela tiden att detta har skett för att något och någon bättre väntar. Mitt fokus var framåt, inte bakåt. Idag kan jag se tillbaka på dessa år och se vilken enorm väg Gud hade förberett för mig i och med händelsen. Vilken enorm kärlek som låg bakom. Du måste se det på samma sätt om du vill ha en god livskvalité. Se fram emot Hans planer för dig, tro det bästa om dem!
"When the student is ready,the teacher appears"

Inlägg: 31
Blev medlem: mån nov 17, 2008 14:13

Re: Mitt öde- Guds val eller mitt fel?

Inläggav Gullan » tis jul 01, 2014 20:54

Tack för för ett mkt klokt svar.

Ditt inlägg fick mig att fälla en o annan tår, och från med
nu ska jag försöka tänka på det ur den synvinkeln som du förklarade.

Masallah du verkar mkt klok.
Må Allah belöna dig

Återgå till Islam i hemmet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster