Råd till en ung nybliven muslim?

Diskutera allt som rör familj och hem.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Waheed

Råd till en ung nybliven muslim?

Inläggav Waheed » tis dec 13, 2011 9:00

Salamu aleykum wa rahmatullahi wa barakatuh min ärade bröder och systrar!
Jag blev muslim för ungefär ett år sedan alhamdullilah, och studerar mina gymnasiebetyg på dagarna.

Jag undrar om ni har några goda råd för hur man praktiserar Islam i vardagen? Jag vet att det är viktigt att förrätta bönerna, studera koranen, gå till moskén och umgås med muslimer, försöka var ärlig och en god människa osv.

Har ni några personliga råd som är bra att tänka på som ung, nybliven muslim?

Uppskattar svar, må Allah belöna er flerfalt :D

MvH Sameer "Waheed"

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Råd till en ung nybliven muslim?

Inläggav A.N » tor dec 15, 2011 10:05

Salaamu aleykum!

Välkommen!

Mina personliga råd är att koncentrera dig på att hålla fast vid bönen, umgås med muslimer som ger dig stöd och inspirerar dig och försök söka kunskap. Fastna inte i en grupp utan var öppen för alla muslimer tills du kan göra ett val baserat på kunskap och inte på sekterism... lyssna på de föreläsare som stärker dig och får dig att tänka gott om andra muslimer. Döm inte dig själv för hårt när du inte orkar leva upp till allt gott du skulle vilja. Ha kontakt med din familj(när du orkar) och ha tålamod med dem...inshAllah kommer de att se att islam gör ditt hjärta gott.
Försök inte bli en annan person utan se vad just du med dina intressen och egenskaper kan ägna dig åt och ha avsikten att göra det du tycker om att göra för Allahs skull.

Här är en länk med råd som jag önskar att jag läst när jag var ny muslim, de är bra för "gamla" muslimer också :)

http://www.suhaibwebb.com/society/dawah ... rt-muslim/

Waheed

Re: Råd till en ung nybliven muslim?

Inläggav Waheed » sön dec 18, 2011 10:43

Tack så mycket det var fina råd. Det ska jag verkligen tänka på, och ska läsa på sidan! Må Allah välsigna dig:)

Det är viktigt att vara sig själv har jag märkt, om man börjar försöka bli någon annan så blir det fel..

Återgå till Islam i hemmet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster