Be med tonårsson Hur?

Diskutera allt som rör familj och hem.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 9
Blev medlem: sön aug 28, 2011 20:07

Be med tonårsson Hur?

Inläggav MimmiMuslim » ons sep 07, 2011 7:51

Salam alaikum.

Vet någon hur det är meningen att vi ska göra när vi ber ihop. Vi är jag och min tonårsson. Han är i början av puberteten. När räknas han som man?
Hur lär ni era barn vad man säger när man ber? Genom att härma och iaktta brukar ju vara lättast för barn men det finns ju delar av bönen som alltid är tyst. Hur brukar ni göra? Särskilt som det är på ett främmande språk.
Vi löste det genom att ha lektioner eftersom han är såpass stor men jag var nyfiken på hur ni gör.

Inlägg: 2
Blev medlem: fre maj 08, 2009 13:12

Re: Be med tonårsson Hur?

Inläggav Sweely » ons sep 07, 2011 9:39

(w)

Jag, i egenskap av tonårsson, kan väl berätta hur det gick till i mitt hushåll...

Eftersom jag talar arabiska och det således inte var ett främmande språk för mig så var det bara att iaktta och repetera :)

Inlägg: 9
Blev medlem: sön aug 28, 2011 20:07

Re: Be med tonårsson Hur?

Inläggav MimmiMuslim » ons sep 07, 2011 10:13

Från vilken ålder bör sonen leda bönen? Är det mamman som leder bönen i hemmet med sina barn ( söner och döttrar)? Får en kvinna leda bönen överhuvudtaget? Om kvinnor ber tillsammans så är det ingen som står framför men det är väl iallafall en som leder eller?

Detta är ju alla under förutsättning att mannen inte är hemma. P.g.a arbete, skola eller att han har gått till mosken osv..

Vad säger ni om detta?

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Be med tonårsson Hur?

Inläggav A.N » ons sep 07, 2011 16:15

Salaamu aleykum!
Man kan låta sonen leda, bara han utför bönen korrekt går det bra. (Jag har sett så gulliga pojkar som känner sig högtidliga och stora när de får leda sin egen mamma i bön) När det är bara kvinnor som ber kan man antingen be tillsammans och då leder en av kvinnorna eller be var och en för sig, det finns olika åsikter om vad som är bäst, så bli inte förvånad om du träffar olika muslimer som säger det ena eller det andra.

Om baren är små är det bra att bara låta dem stå med och härma rörelserna så lär de sig gradvis vad man ska säga, en tonåring däremot lär sig kanske bäst genom lektioner eller på samma sätt som du lärde dig själv.

Återgå till Islam i hemmet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster