mamma bor med man utan äktenskap

Diskutera allt som rör familj och hem.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 12
Blev medlem: sön jan 02, 2011 15:30

mamma bor med man utan äktenskap

Inläggav blommaden » fre jun 03, 2011 18:27

Salam aleikum. Jag och en vän satt och diskuterade lite häromdagen och då fick vi en tanke.

Låt oss säga att en tjej konverterar till Islam, och hennes mamma har en kille. De är alltså inte tjejens pappa och mannen är inte gift med mamman heller.
Hur ska det fungera i teorin för tjejen? Får hon visa sig utan slöja? Ha någon kontakt över huvud taget?

Tacksam för svar.

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: mamma bor med man utan äktenskap

Inläggav A.N » ons jun 08, 2011 16:41

Wa aleykum salaam!
Jag klistrar in ett svar från al- Ghazali institutets hemsida:
En muslimsk konvertit som bär hijab; måste hon bära hijab inför sin mammas sambo/make när de träffas? Räknas han som mahram för henne?

Om modern och mannen är gifta, anses han vara dotterns mahram och dottern behöver därför inte bära hijab när mannen är närvarande. Om de däremot bor tillsammans utan att vara gifta, anses han inte vara dotterns mahram och räknas därför som vilken man som helst som inte är mahram. I Koranen står det:

Ni får inte ta till hustru den som varit er faders hustru (ma nakaha aba’ukum) – dock, det som har skett, har skett – detta var ett skamlöst beteende, en ond och avskyvärd sed. (K. 4:22)

Faderns hustru – och, som i det här fallet, moderns man – anses vara mahram och man får därför inte gifta sig med någon av dem. Om de inte är gifta är relationen dem emellan en annan, eftersom ordet ”nakaha” enligt shafi’iterna bokstavligen betyder giftermål och inte sexuellt umgänge. Detta innebär att en kvinna och en man som lever tillsammans utan att vara gifta och som haft sexuella relationer inte faller under kategorin ”ma nakaha aba’ukum” och att mannen i fråga därför är som vilken annan man som helst.

I sin kommentar till ovannämnda vers skriver Fakhr al-Din al-Razi:

Abu Hanifa (radiya Allahu anhu) sade, ”Det är förbjudet för en man att gifta sig med den kvinna som hans far begått otukt med.” Medan Imam al-Shafi’i (rahmatu Allahi alayhi) sade att detta inte var förbjudet.

Det vi läst i Yemen, är att hanafiterna säger att ordet ”nakaha” bokstavligen betyder sexuellt umgänge och att det används bildligt för giftermål och att mannen i frågan därför anses vara mahram till kvinnans dotter, även om de inte är gifta med varandra. Men detta bör bekräftas av en hanafitisk sheykh.

Referenser:
Muhammed Knut Bernströms tolkning av Koranens budskap. Stockholm: Proprius Förlag 1998.
Muhammed ibn Umar Fakhr al-Din al-Razi. Al-Tafsir al-Kabir.11 vol. Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi 1417/1997

Återgå till Islam i hemmet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst