Ett råd till muslimska föräldrar

Diskutera allt som rör familj och hem.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Ett råd till muslimska föräldrar

Inläggav A.N » mån jul 12, 2010 12:14

(sl)
Ett råd som jag fick av min kära lärarinna Ustadah Zaynab (en av de stora kvinnliga lärda i Tarim) var att prata med mina barn om Allah, hon sa det till mig när jag bara hade en bäbis men hon menade att jag skulle börja direkt. Han förstår inget av det du säger nu, men sedan kommer han att förstå sa hon. Jag tror att det var ett otroligt viktigt råd, många barn har föräldrar som lär dem vad de ska göra men aldrig varför...

Det finns många barn som lär sig läsa suror men lär vi dem att förstå vad de betyder?
För att barnen ska kunna utveckla en egen motivation att praktisera religionen måste vi öppna en dörr till förståelse för dem. Om man sitter ner med barn och förklarar för dem betydelsen av en sura förvånas man över hur mycket de kan ta in och hur mycket ljus som kan finnas i ett barns ansikte. Barn är i fittra och har en naturlig nyfikenhet och lust att förstå och lära sig om inte vi vuxna lyckats få dem att ge upp genom att ignorera dem och anta att de inte förstår något.

Må Allah välsigna oss med många tillfällen att dela med oss av vår kärlek till Allah till våra och andras barn!

Användarvisningsbild
Inlägg: 231
Blev medlem: sön apr 02, 2006 11:58
Ort: Göteborg/ Bredäng

Re: Ett råd till muslimska föräldrar

Inläggav Umm Salim » tis jul 13, 2010 0:17

MashAllah tack för att du delade med dig av detta råd! Fortsätt med det :)
”En person [förenas] med dem han älskar.”
(Bukhâri)

Användarvisningsbild
Inlägg: 62
Blev medlem: mån jun 01, 2009 17:18
Ort: Sverige

Re: Ett råd till muslimska föräldrar

Inläggav Aaliyah » tor jul 15, 2010 11:58

Wa alaykom salam,

MashaAllah. JazakiAllaho khayran. Detta är väl en av anledningarna till att jag längtar efter barn, tänk att få hela ansvaret (delat på fadern med :wink: ) att lära barnen om Islam och inshaAllah få dem att förstå. Det är ett så stort ansvar och kräver så mycket av oss.
Koranen 2:152
[b]Och bevara Mig i minnet, så skall Jag minnas er; var Mig tacksam och förneka Mig inte.[/b]

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Ett råd till muslimska föräldrar

Inläggav A.N » sön jul 18, 2010 18:43

(sl)
Må Allah göra dig till en av de kvinnor som gör den otroligt viktiga (roliga och svåra :shock: ) ibadan att ta hand om och uppfostra muslimska barn. Och inshAllah att du hittar en man som är värdig och villig att dela uppgiften :wink:
Må Allah ge oss alla tawfiq och välsigna våra barn Amin!

Återgå till Islam i hemmet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst