[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Svenskmuslim.nur.nu - Visa tråd - vantar barn men far inget stod fran min man

vantar barn men far inget stod fran min man

Diskutera allt som rör familj och hem.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 13
Blev medlem: mån nov 03, 2008 22:17

vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav Iman » mån feb 15, 2010 18:42

hej, jag har ett litet problem och hoppas att jag kan fa lite rad om vad jag ska gora..

Jag ar 22 och gift med en muslimsk man, han ar 24. Jag har sjalv konverterat till islam for cirka 3 ar sedan.

Nu ar det sa att vi vantar vart forsta barn, jag ar i tredje manaden. Jag har matt jattedaligt i 3 veckor nu. Illamaende konstant och alla lukter far mig att ma daligt och jag har svart att ata. Har ingen aptit men tvingar i mig mat anda. Jag kampar verkligen ...men min man kan inte forsta detta. Vanligtvis hjalper han aldrig till hemma. Det har varit ok eftersom jag da hade tid till det sjalv. Men nu kan jag bara inte. Nu nar jag har matt daligt har han diskat nagra fa ganger....tvatten har jag lagt at sidan i 3 veckor men tvingar mig nu att gora det. Det kanns som jag bara blir mer och mer frusterard och jag mar jattedaligt pga att han inte kan forsta vad jag gar igenom. ibland vill han inte ata forran jag fixar till nagot till honom..i ren protest. Det ar som om hans ego inte kan vara storre...

ar det jag som ar kanslig eller borde han hjalpa till och stodja mig? JAg vet inte hur jag ska orka ..jag vill inte vara ledsen..vad kan jag gora...jag vill ma bra sa att jag kan ta hand om hemmet...men jag mar sa daligt hela tiden...

Användarvisningsbild
Inlägg: 62
Blev medlem: mån jun 01, 2009 17:18
Ort: Sverige

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav Aaliyah » mån feb 15, 2010 20:48

Assalamo alaykom,

Jag tycker verkligen att en bror med renare avsikter bör ta och prata med din man om hur en riktig make hjälper sin fru med allt när hon är gravid. Att vara gravid är krävande och det är inte bara hustrun som bär större börda, utan även mannen som måste ta mer ansvar och hjälpa till mer även om han jobbar.
Må Allah swt underlätta för dig, ameen.
Koranen 2:152
[b]Och bevara Mig i minnet, så skall Jag minnas er; var Mig tacksam och förneka Mig inte.[/b]

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav A.N » tis feb 16, 2010 9:02

Salaam!
Det låter som om du är med om den klassiska kulturkrock prövningen. Kanske kommer din man från en kultur där kvinnorna hjälper varandra med graviditeter och barn? Om du tagit på dig allt jobb hemmea hittils kräver det en del tålamod att försöka få din man att inse att han behövs. Mitt råd är att prata med honom, utan att vara anklagande, det är väldigt viktigt, berätta hur du mår, hur mycket du behöver hans hjälp och påminn om att han hjälper dig för att få ett barn och en familj. Det är extra svårt eftersom man som gravid är extra känslomässig och din man är väldigt ung. Du kommer säkert att få känna dig hopplös och övergiven, men de flesta män vill hjälpa och ge stöd om de förstår behovet, de flesta går i baklås och vägrar om de bara får klagomål om vad de inte gör. Uppmuntra det han redan gör och uttala dina behov av hjälp. Att han diskat några gånger är i alla fall en början.

En liten tröst är att många kvinnor mår exakt som du gör den första tiden av graviditeten, att bara få i sig mat blir ett nästan omöjligt projekt och man blir lätt arg och känner sig sviken av omgivningen och speciellt mannen. Det går över! För de flesta går det värsta över efter 3-4 månader eller ännu tidigare.

Sist men inte minst! Gör dua att Allah ska hjälpa er båda att klara av den stora och underbara uppgift Han givit er på bästa sätt!

Användarvisningsbild
Inlägg: 1272
Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav Tahiri Faqeer » tis feb 16, 2010 10:23


Inlägg: 13
Blev medlem: mån nov 03, 2008 22:17

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav Iman » tis feb 16, 2010 13:43

Tack systrar for era rad. Jag ska verkligen forsoka att ha talamod och inte forsoka blir for arg eller tjatig nar jag talar med min man om dessa saker. Jag forsoker ocksa uppmuntra honom nar han hjalper till. Jag vill alltid visa att aven minsta lilla hjalp betyder jattemycket.

Jag forsokte att tala med honom igar kvall om hur jag kanner och sa. Jag pratade till en borjan lugnt och sansat men han sager sa elaka saker som visar att han bara inte kan ha forstaelse. Han borjade klaga pa att jag ser sur ut hela tiden. Eller att mitt ansiktsuttryck ar anorlunda eller sa. Jag blev sa ledsen men forsokte vara lugn och forklara att jag mar ju illa konstant och da gor man ju grimaser..det ar ju inte at honom. Men det ville han bara inte forsta...Det kanns som jag forsoker sa mycket att prata med honom for att han verkligen ska forsta att jag behover hans hjalp och support...men det kanns som det bara slar tillbaka i mitt ansikte...Jag onskar att vi kunde losa de har problemen men det verkar som han ar fast besluten att inte andra pa nat....han sager till o med att om jag fragar snallt om han kan gora en sak hemma sa sager han - jag gor det nar jag vill..att han inte tar order fran nagon annan...han har inte betett sig sa har mot mig tidigare...nja..inte direkt..men ...jag vet inte hur jag ska bemota detta....

Användarvisningsbild
Inlägg: 62
Blev medlem: mån jun 01, 2009 17:18
Ort: Sverige

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav Aaliyah » tis feb 16, 2010 19:36

Assalamo alaykom,

Iman, varför jag sade att en broder, möjligtvis en man till en syster du känner som du litar på, bör tala med din man är för att i kulturkrockar (om det är en sådan eller endast din mans egna personliga tankar och känslor) kan en utomstående person göra större inverkan än vad du som hustru kan göra.
Koranen 2:152
[b]Och bevara Mig i minnet, så skall Jag minnas er; var Mig tacksam och förneka Mig inte.[/b]

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav A.N » ons feb 17, 2010 9:28

Salaam!
Jag tror tvärtom att i en relation måste man lära sig att prata med varandra, att blanda in en utomstående blir lite som att släpa honom till domstolen och han förstår antagligen inte ens att något är fel. Att han känner på sig att något inte är som det ska och känner oro för det förstår du genom hans uttalande om att du ser sur ut. Bli inte sårad för det, det visar ju att han bryr sig om dina känslor och inte vill att du ska vara sur, det tyder också på att han vill veta vad som är problemet mellen er.
Här måste du vara väldigt tydlig med att det inte är han som är problemet utan ditt illamående, tvätten, disken, matlagningen mm.
Om du tidigare tagit på gdig allt ansvar i hemmet kan du int förvänta dig att han ser vad som behöver göras eller inser att han borde göra något av sig själv.Det tar tid, undertiden kan du träna på att inte känna skuldkänslor för att du inte gör allt hemma, när du gör det kommer du att vara frustrerad och anklagande när du pratar men honom. Sök stöd hos en kvinna som vet hur jobbigt det är att vara gravid, kanske en barnmorska om du känner förtroende för någon?

Användarvisningsbild
Inlägg: 1272
Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav Tahiri Faqeer » ons feb 17, 2010 10:45


Användarvisningsbild
Inlägg: 231
Blev medlem: sön apr 02, 2006 11:58
Ort: Göteborg/ Bredäng

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav Umm Salim » ons feb 17, 2010 11:01

Salaam syster Iman

jättetrist att höra att du har det jobbigt. InshAllah kommer allt lösa sig med tiden.

Jag tror inte detta är en kulturkrock utan en krock mellan män och kvinnor. Det är jättebra att du har försökt pratat med honom. Ibland räcker det men med vissa personligheter så tror jag att man måste ta till lite hårdare tag. Gör mycket dua och om du känner att det inte hjälper att prata med honom så bör du låta någon annan prata med honom.

Ett tips mot illamåendet är att ta tabletten postafen.
”En person [förenas] med dem han älskar.”
(Bukhâri)

Användarvisningsbild
Inlägg: 62
Blev medlem: mån jun 01, 2009 17:18
Ort: Sverige

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav Aaliyah » tor feb 18, 2010 18:39

Det är inte min personliga åsikt att din man bör tala med en annan man, utan erfarenhet från andra i samma situation som gör att jag vet att detta i många fall fungerar! InshaAllah.
Koranen 2:152
[b]Och bevara Mig i minnet, så skall Jag minnas er; var Mig tacksam och förneka Mig inte.[/b]

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav A.N » tor feb 18, 2010 19:43

Salaam!
Min erfarenhet är precis tvärtom, att det fungerar först när man lär sig prata med varandra, och jag har flera erfarenheter från liknande fall också, där det inte fungerade att prata med en tredje person, det som fungerar för ett par fungerar inte för alla. Må Allah öppna syster Imans hjärta för det av våra olika rågd som hjäper henne bäst!
Det brukar bli bättre och gå över vilket man än väljer att göra så inshAllah , Allahs hjälp är nära den som prövas!

Inlägg: 13
Blev medlem: mån nov 03, 2008 22:17

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav Iman » tor feb 25, 2010 22:39

jag vill tacka alla systrar for ert stod och hjalp ni har gett mig!
tyvarr sa fungerar ingenting och jag vill inte ma sa har daligt hela tiden. Han kan helt enkelt inte sympatisera med mig. Han agerar som en general och det kanns som om det ar han som har hormonproblem och inte jag. Jag borjar tro att jag har gift mig med en dalig man helt enkelt. Jag har forlatigt mycket nar det galler honom tidigare ...han har inte vartit otrogen for det tycker han ju saklart ar fel men det har inte hindrat att han flirtat med tjejer och sagt att han ar singel och sa....jag forlat honom efter att jag fatt vetat sanningen...det tog en tag men jag forlat honom och arligt tror jag inte han har gjort sa igen....men det kanns nu som allt hanger ihop. Hans beteende gentemot mig...jag funderar nu pa om jag kan leva med honom eller inte ...Jag ber om hjalp fran Allah jag vill inte skilja mig men hur ska jag ma bra? lurar jag mig sjalv? jag vet inte ..

Inlägg: 13
Blev medlem: mån nov 03, 2008 22:17

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav Iman » sön mar 21, 2010 1:08

NU BLIR DET SKILSMÄSSA

maryam72

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav maryam72 » sön mar 21, 2010 10:13

Bismillah
Senast redigerad av maryam72 ons mar 31, 2010 16:12, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav A.N » sön mar 21, 2010 11:06

Salaam!
Må Allah underlätta för dig syster Iman! InshAllah att du får stöd av någon som står dig nära den här svåra tiden! Må Allah välsigna det barn du bär på och ge dig mycket välsignelse genom det!
Kram!

Användarvisningsbild
Inlägg: 5
Blev medlem: tor jan 07, 2010 15:59
Ort: Södra Sverige

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav Aminah-Malin » tis mar 23, 2010 8:50

Syster Iman....
Jag blir så ledsen, när jag känner hur sårad du känner dig.
Jag kan verkligen känna mig in i din situation, med oförstående man :wink:

Om du vill kan vi snacka privat..., om du vill prata med någon,
som förstår sig på knepiga män.
Jag är expert :lol:

Snälla hör av dig gumman...

Användarvisningsbild
Inlägg: 693
Blev medlem: mån okt 30, 2006 18:59
Ort: Västerås

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav Fredsagent » tor maj 27, 2010 19:54

Guds frid vare över er alla!

Syster Iman, jag lider med dig! Du verkar ha hamnat i en svår sits, må Gud underlätta för dig på bästa sätt insha Allah! Jag tycker att du har fått kloka råd från andra med olika erfarenheter. Jag ska insha Allah göra dua för dig.

Må Gud underlätta för alla andra systrar som befinner sig i samma situation!
Du får jättegärna höra av dig till mig också om du känner för det. Vi finns här för dig!

/din syster i Islam
Om din man är höst, så bli du vår

Nadirun_Mubin

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav Nadirun_Mubin » lör jan 22, 2011 19:05

(sl)
Profeten salawat sa den bästa av oss är den som är bäst mot sina fruar.

Inlägg: 31
Blev medlem: mån nov 17, 2008 14:13

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav Gullan » ons feb 09, 2011 6:53

Hej Iman!
Hur har det gått?

Inlägg: 13
Blev medlem: mån nov 03, 2008 22:17

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav Iman » ons feb 16, 2011 22:14

Hej systrar tack för allt ert stöd :)

Vi fick en underbar son i september 2010. Allt gick bra alhamdulillah.
Detsamma kan jag inte säga om vårt äktenskap. Det har varit mycket kaos och jag har mått väldigt dåligt....men jag har ju haft min solstråle hos mig som får mig att må bra ändå :D

Vi ska skiljas. Papper är inskickade men det tar ju lång tid nu eftesom vi har ett barn. Vi bor fortfarande tillsammans vilket är ganska så jobbigt för mig.....men jag får hålla ut..(försöker i alla fall..)

Användarvisningsbild
Inlägg: 318
Blev medlem: mån apr 03, 2006 11:54
Ort: Norsborg

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav UmmAbdallah » fre feb 18, 2011 19:07

Assalaamu aleykum

Må Allah underlätta för er insha Allah. Tänkte bara på att du sa att pappren var inskickade men att ni bor tillsammans. Det kan vara bra att du rådfrågar någon imam anående detaljerna för skilsmässan eftersom ni inte kan dela bostad när din iddah (väntetid) är över.
Guds Sändebud, må Guds frid och välsignelser vare med honom, sade: ”Paradiset är deras byte som samlas och minns Allah"

Nadirun_Mubin

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav Nadirun_Mubin » lör feb 19, 2011 21:44

(sl)

Gör ni talaq enligt Quran och sunnah? för det har kriterier.

Inlägg: 13
Blev medlem: mån nov 03, 2008 22:17

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav Iman » lör feb 19, 2011 23:59


Inlägg: 13
Blev medlem: mån nov 03, 2008 22:17

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav Iman » sön feb 20, 2011 0:00


Nadirun_Mubin

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav Nadirun_Mubin » mån feb 21, 2011 0:06

(sl)
skilsmässa syster...

Nadirun_Mubin

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav Nadirun_Mubin » mån feb 21, 2011 0:09

surah 65

och kolla hur ulema säger så det görs korrekt inshaAllah.
säg även till din make/föredetta make att läsa det.
Behövs kunskap från bådas sidor för att det ska gå rätt till inshaAllah

Inlägg: 13
Blev medlem: mån nov 03, 2008 22:17

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav Iman » tis mar 29, 2011 10:47


Inlägg: 37
Blev medlem: fre feb 18, 2011 14:49

Re: vantar barn men far inget stod fran min man

Inläggav SamiribnIsmet » mån apr 04, 2011 10:36

Bismillah.

Enligt Hanafiskolan är er skilsmässa korrekt och giltig då din make skrev på skilsmässopapprena. Att ha vittnen närvarande vid en skilsmässa är inget krav enligt majoriteten av de lärda.

Eftersom du går igenom din Iddat-period, kan din make ta dig tillbaka (ifall ni skulle ångra er) enligt Islam sålänge denna period är kvar. Detta genom att till exempel kyssa dig.

Skilsmässa är inget man bör eftersträva, speciellt i ert fall. Man bör först och främst diskutera med båda parters familjer, för att försöka lösa tvisterna och hålla äktenskapet i liv, inte döda det.

Därefter konsultera med en lärd som kan ge er rådgivning enligt Islam.

Om det efter flertalet gånger inte fungerar, då kan man överväga skilsmässa.

Och Allah vet bäst.

Återgå till Islam i hemmet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster