[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Svenskmuslim.nur.nu - Visa tråd - Inför ett äktenskap

Inför ett äktenskap

Diskutera allt som rör familj och hem.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

Inför ett äktenskap

Inläggav N_N83 » lör feb 06, 2010 18:43

Assalamu aleykum,

Har ni några bra texter eller föreläsningar om äktenskap? Råd eller saker att tänka på från de kunniga och lärda inshaAllah?

Mvh/N
"When the student is ready,the teacher appears"

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

Re: Inför ett äktenskap

Inläggav N_N83 » ons feb 10, 2010 20:16

Jodå kom igen kära bröder och systrar,jag vet att någon måste ha bra texter eller föreläsningar om detta. Äktenskap är ju halva vår imaan subhanAllah,säkerligen finns det mycket att lära sig om detta innan man ska ta det stora steget.Hoppas ni delar med inshaAllah,det finns flera läsare som skulle ha användning för goda råd eller påminnelser om sina skyldigheter samt rättigheter.

Jazakum Allah kheyr.
"When the student is ready,the teacher appears"

Inlägg: 94
Blev medlem: tor jul 10, 2008 19:24

Re: Inför ett äktenskap

Inläggav sara12 » ons feb 10, 2010 20:42

wa alaikuma salam,
jag tror att denna hemsidan är bra, du kan hitta mer information
http://islam-svarar.se/pages/content/view/193/74/

Användarvisningsbild
Inlägg: 231
Blev medlem: sön apr 02, 2006 11:58
Ort: Göteborg/ Bredäng

Re: Inför ett äktenskap

Inläggav Umm Salim » tor feb 11, 2010 12:39

Salaam

När det kommer till äktenskapet så finns det en mängd böcker som har klassiska namn som "marriage in islam". Ibland skrivna av män om hur en god kvinna skall vara mot hennes man osv. Ibland skrivna av kvinnor som skriver hela böcker om kvinnans rättigheter. Personligen tycker jag sådana böcker inte ger så mycket. En liten fiqh text om äktenskapet räcker till en början, inte särkilt romantiskt men nödvändigt. Äktenskapet bör alltid bottna sig i taqwa och därför ska man fortsätta att studera tasawwuf om nafs och akhlaq för att det ska bli ett bra äktenskap. Då kanske man till slut kan bli som de rättfärdiga kvinnor och män som vi kan läsa om i äktenskapsböckerna. :)
”En person [förenas] med dem han älskar.”
(Bukhâri)

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

Re: Inför ett äktenskap

Inläggav N_N83 » tor feb 11, 2010 18:49

"When the student is ready,the teacher appears"

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

Re: Inför ett äktenskap

Inläggav N_N83 » tor feb 11, 2010 19:01

Förresten jag skrev ovan att äktenskapet är halva tron.Kan någon utveckla det inshaAllah? Det är en sån sak jag ständigt hört men inte riktigt fått en förklaring till. Hur lyder hadithen?

Mvh/N
"When the student is ready,the teacher appears"

Inlägg: 94
Blev medlem: tor jul 10, 2008 19:24

Re: Inför ett äktenskap

Inläggav sara12 » tor feb 11, 2010 20:47

Salamu alaikum,
"Äktenskap" är inte halva tron utan halva religionen (نصف الدين) enligt hadisen.

Människorna begår i brott på grund av 2 sakar, sex och mat. när man försäkrar första delen(sex) att man inte begår synder, blir det andra delen kvar. därför är den halva religionen.
läs denna länken som förklarat hadisen på arabiska:
http://www.imanway1.com/horras/showthread.php?t=9109

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

Re: Inför ett äktenskap

Inläggav N_N83 » fre feb 12, 2010 20:33

(w)

Jazaki Allah kheyr syster för rättningen.Jag hade totalt misstolkat det.Därför är det så viktigt att fråga om innebörden i sånt man hör.Jag har alltid trott att det handlade om djupare saker.Jag tänkte att det måste ha nåt med de prövningar,kärleken eller att man följer sunnan att göra,som gynnar sin imaan.Något i den stilen,men förstår nu att det handlade om något annat just i den hadithen.

Jag är fortfarande ute efter bra texter och föreläsningar om ämnet så ni vet.Jag vet att man hållit konferenser med temat i stockholm bla,kanske finns något inspelat från det?

Vad är meningen och syftet/avsikten med ett äktenskap inom islam tex? Hur lyckas man behålla en sund och äkta relation? Hur har Gud skapat mannen och kvinnan, dvs vilka behov har respektive och hur kan dessa tillfredställas inom ett äktenskap? Vilka krav bör ställas på varandra? Vilken roll har man som maka/moder/svärdotter resp make/far/svärson osv osv... de lärda måste ha skrivit ihop goda råd åt oerfarna muslimer i början av sina äktenskap som en knuff i rätt riktning.Det är dessa råd jag är ute efter inshaAllah.

Mvh/N
"When the student is ready,the teacher appears"

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Inför ett äktenskap

Inläggav A.N » lör feb 13, 2010 11:46

Salaam!
Det som är ett gott råd för en person kan vara ett dåligt råd för en annan. Därför tror jag att det inte går att läsa sig till hur man ska vara som fru/man mm. Traditionellt brukar en gift troende kvinna förmedla råd angående att vara nygift till den kvinna som ska gifta sig och motsvarande till mannnen. Jag tror att det kan vara en bra tradition. Ett äktenskap ändras i och med att de gifta mognar och relationen är helatiden individuell. Jag tror starkt på att söka råd från dem som gått igenom livet och för den specifika situation man är i. Sedan att själv försöka följa sunnan vad det gäller gott uppförande, vilket inte alltid är så lätt när man kommer så nära inpå någon som i ett äktenskap.
Sök på youtube efter Hamza Yusuf om äktenskap... men var medveten om att inte många män (eller kvinnor) kan leva upp till hans höga nivå.

Instämmer helt i Umm Mohammeds råd, en enkel figh text och sedan taqwa och akhlaq från båda parter.

Riktigt illa blir det om man som kvinna bara läser om hur mannen borde behandla henne och blir bitter över att han inte når upp till idealen, eller tvärtom.

Inlägg: 94
Blev medlem: tor jul 10, 2008 19:24

Re: Inför ett äktenskap

Inläggav sara12 » lör feb 13, 2010 12:12

(bis)

titta på under kategorin ‘Familj och äktenskap’
jag hoppas att det finns svar på dina frågor,
http://bilal-se - [Svenskmuslim tar inte ansvar för att innehållet i denna sida är pålitligt]/?cat=113

Handsome muslim

Re: Inför ett äktenskap

Inläggav Handsome muslim » lör feb 13, 2010 16:11

(w)

Visst kan råd från de lärda var till hjälp för muslimer i deras äktenskap, speciellt om kan känner sig grön i området. Personligen tror jag att man kommer väldigt långt med att ha en stark fruktan för Allah (saw), följa hans profets (saw) sunnah och att använda vanligt sunt förnuft.

Koranen innehåller många verser som behandlar uppförandet mellan makar (som jag kommer länka till nedan) .Profetens (saw) sunnah ger även den massvis med exempel på hur gott uppförande mellan makar, vänner, närstående och främlingar kan gå till. Så en titt där rekommenderar jag helt klart.

Viktiga punkter som jag vill belysa i ämnet är följande (i fallande ordning) :

* Taqwa (som tidigare nämnts i tråden)
* Känna till rättigheterna och skyldigheterna inom äktenskapet. Finns delvis här : http://[länk borttaget av admin].com/en/ref/10680/wife%20husband%20rights
* Hålla sig till Sunnan i uppförandet.
* Kunna vara innovativ i sättet att hålla äktenskapet "levande". Det kan vara allt från ovanstående till att vara positivt oberäknelig i form av att överraska partnern med sin iderikedom, charm och utstrålning. Det är bara fantasin som sätter gränserna.

En kort summering blir då, 1. Ha taqwa och följ det obligatoriska. 2. Håll dig till våra käre profets (saw) sunnah. 3) Krydda till ditt äktenskap genom att främhäva din bästa sidor och behandla din partner på bästa sätt för Allah (swt) skull.

Wassalam.

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

Re: Inför ett äktenskap

Inläggav N_N83 » sön feb 14, 2010 11:19

Assalamu aleykum

MashaAllah vilka goda,kloka och bra råd ni ger. MashaAllah. Tack för länkarna också!

För oerfarna så är man beroende av andras råd och erfarenheter,men vi är fortfarande olika individer så det som fungerar i ett äktenskap behöver inte fungera i ett annat.Men era råd är vad varje muslim bör tänka på när hon/han går in i ett äktenskap.
Vad jag kan tycka om ämnet är att äktenskapet är en enorm gåva från Gud men samtidigt en enorm prövning.Något man måste vårda.Det känns som att då sätts man verkligen på prov.Vissa saker inom ett äktenskap kommer underlätta för en att närma sig Gud och andra saker kommer kanske försvåra det.Så fokus när man gör beslutet borde ligga väldigt mycket på om personen och omständigheterna skulle underlätta eller försvårar för en att nå sitt slutgiltiga mål.En partner som behärskar sitt hjärta och håller sina plikter kommer underlätta för sin respektive att göra samma sak.Det är min teori ialla fall.

Men jag har en till sak som jag vill fråga om. Hur går hela processen till om man ska följa riktlinjerna inom islam?
Mannen kommer hem och ber om dotterns hand tillsammans med hans familj. Familjerna lär känna varandra och ger sin tillåtelse tillsammans med dottern och sonen.Och då är man vad vi kallar förlovade. Är detta gemensamt för alla muslimska länder?

Sen går man vidare till aqad när båda känner sig redo att satsa på varandra.Det är här luckorna behöver fyllas för min del.Aqad är själva giftermålet eller hur? Vad händer stegvis och ordagrant under aqad? Ska det helst ske i samband med brölloppet eller hur lång kan perioden vara mellan dessa två? Jag har sett lite olika bland mina vänner så känner att jag vill fråga kunniga om detta.Vill se om det skiljer sig i olika kulturer också.Så om ni kunde berätta eller hänvisa skulle det vara intressant wa jazakum Allah kheyr.
"When the student is ready,the teacher appears"

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

Re: Inför ett äktenskap

Inläggav N_N83 » sön feb 14, 2010 11:21

Och just det,var finns fiq texter om äktenskap?
"When the student is ready,the teacher appears"

Användarvisningsbild
Inlägg: 1272
Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro

Re: Inför ett äktenskap

Inläggav Tahiri Faqeer » mån feb 15, 2010 12:12


Inlägg: 37
Blev medlem: lör jan 31, 2009 22:56

Re: Inför ett äktenskap

Inläggav Abo Salim » fre feb 19, 2010 20:27

Salam,

Tänkte dela med mig av en del avsikter som är rekommenderade att ha när man gifter sig.

The Intentions of Marriage
“Kitab an-niyat كتاب النيات (book of intentions)”
by Al Habib Muhammad bin A’lawi al-A’idarus (Sa’d)

The following are intentions one should have when entering into marriage. The intentions were composed by the great Shaykh ‘Ali bin Abi-Bakr as-Sakran, may Allah shower them both with mercy.

I intend to enter into this marriage and take this wife (or husband) for the love of Allah ‘Azza-wa-Jall and to have children so that the human race shall continue. I also intend [to enter this marriage] for the love of the Prophet, peace and blessings be upon him, so that he may take pride in it, as he said: “Marry and increase in numbers, as I will take pride in you before other nations on the Day of Judgement.”
I have intended in this marriage—and all the actions and words that come from it—to be blessed by the prayer of a pious child; or for his intercession if he dies young before me. I have intended by this marriage to protect myself from Satan, by breaking the desire, [and thus] breaking the temptations of Satan, to lower the gaze, and reduce the Wiswas (withdrawing whisperer). I have also intended to protect my private parts from lewdness (illegal intercourse).

I have intended in this marriage the amusement of the self and to bring joy to it through by companionship (with my spouse); looking, and playing freely and to bring comfort to the heart and strengthening it for worship.

I have intended in this marriage the relief of the nafs and cherish it through companionship, the pleasure that comes through gazing at one’s spouse, mutual foreplay, the repose that floods the heart and strengthening it for worshiping.

I have intended by this marriage, to struggle with the nafs and to train it ‘through care and guardianship’, to fulfill the rights of the family and to be patient with their characters, to endure the harm that comes from them, to work towards making them good, to guide them to the religious path, to struggle to seek lawful earnings for them, to command them to discipline the children by also asking from Allah for it and success for his sake and to drop between his hands and to show the excessive need towards Him in gaining it. I have intended all the previous for Allah Almighty.

I have intended all the previous and more from whatever I control, say and do in this marriage for Allah Almighty.

I have intended in this marriage whatever Your righteous servants and Your acting scholars have intended.

Allahumma, give us success as you have given them, help us as you have helped them. Overlook our shortcomings, accept [this] from us and do not entrust us to ourselves, even for the blink of an eye. Make good for us, all of the previous, by Your Grace and Generosity in good and in good health.


Angående fiqh texter i maliki-skolan så hittade jag följande om giftermålet från boken Ar-Risala http://bewley.virtualave.net/Rismarr.html
"The world is just a moment, so make it a moment of obedience." [Imam Shafi]

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

Re: Inför ett äktenskap

Inläggav N_N83 » lör feb 20, 2010 22:31

(sl)

Jazak Allah kheyr broder Tahiri!
MashaAllah du hittade en maliki fiq text broder Abo Salim,må Allah belöna dig för den och texten om avsikten!

Vill be er alla goda och kära bröder och systrar om duaa för mig och mitt beslut om giftermål inshaAllah.Allah är kareem och låter inte en enda bön eller önskan gå obesvarad subhanAllah.Han fördelar Sina gåvor i rättans tid och efter det som är bäst för oss,bara vi inser det.
Gör duaa att jag lyckas vårda denna gåva och att jag och min underbare fästman lyckas göra varandra nöjda och lyckliga men framförallt vinna Guds välbehag.Må detta steg föra oss närmare Honom swt Amin.Och må Guds ljus skina över alla par och skydda dem från allt ont amin.
"When the student is ready,the teacher appears"

Återgå till Islam i hemmet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster