[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Svenskmuslim.nur.nu - Visa tråd - Vad säger islam om fru som är kär i annan

Vad säger islam om fru som är kär i annan

Här finns alla regler för postning i diskussionsforumet. Skicka dina frågor, synpunkter och konstruktiv kritik till oss.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 8
Blev medlem: mån feb 14, 2011 20:30

Vad säger islam om fru som är kär i annan

Inläggav iceturk » ons feb 16, 2011 21:43

Hej,
Jag har gift mig med en tjej från marocko i somras. Vi gjorde imam nikah, dvs giftermål enligt islam eftersom vi hade problem med våra papper, och vi inte ville synda.

Vi har haft problem med papper/visa hela tiden för att få hit henne och hon är kvar i marocko medan jag är i Sverige.

Jag åkte till Marocko till henne i början av februari och var där 10 dagar. Min andra dag där så sa min fru till mig att några släktingar som var och hälsade på för några veckor sen hade sagt till henne och hennes mamma att de gärna ville att min fru skulle gifta sig med hennes kusin som bodde i Spanien. Jag frågade henne då: - vad sa din mamma?
hon hade svarat att vår dotter är lyckligt gift.

Sen sa jag inget mer om det, eftersom jag litade på henne.
Efter en timme kom min fru och frågade varför jag inte blev mer svartsjuk, och om jag inte bryr mig?
Då svarade jag att jag litade på henne och att hennes mamma gett de svaret.

Efter någon dag gick jag in och läste hennes gamla emailkonto som hon inte visste att jag hade lösenordet till,, och då märkte jag att hon hade skrivit till två imamer i England och förklarat att hon har en kusin som hon sedan hon var barn alltid känt att de var menade för varandra, och att han också kände så. Men att han var förlovad när hon gifte sig med mig, men att han nu var singel.
Och att han cirka två månader innan jag kom, förklarade för henne att..."Om ni skulle ha problem med papper/visa för att komma till Sverige...så vill jag gärna gifta mig med dig". Dvs, han friade till henne...trots att vi var gifta och alla visste om detta.
Detta hade han gjort cirka 1-2 månader innan jag åkte till Marocko senast.

Vidare skrev hon till imamerna: Jag hade också en dröm om att jag och min kusin gick hand i hand i ett berg och gick upp mot berget tillsammans. Och så ringer han nu och frågar mig "om jag har pappers/visa problem att åka till Sverige" så vill han gifta sig med mig.
Hon frågar då om pappersproblemen som vi haft kanske är ett tecken från Gud att jag och hon inte är ämnade för varandra och att Gud kanske vill att vi ska skiljas, och varför hon drömde om sin kusin...när han två veckor senare bryter sin egen förlovning och ringer min fru för och friar. Hon avslutade med att säga att hennes drömmar ofta blir sanna....


En av imamerna sa: - det din kusin gjorde dvs att fria till en gift kvinna är förbjudet i Islam, och drömmar är drömmar.

Den andra imamen sa också att det kusinen gjorde var fel, men om min fru nu vill ta ut skillsmässa så finns det många enkla sätt att göra det enligt vissa hadither (så nämnde han några). Men denna imam rådde min fru STARKT till att börja ta p-piller.

Min fru svarade på hans mail och sa: tack för dina råd, och ja...jag har börjat med P-piller.

Jag höll masken i 9 dagar tills jag kom till Sverige, men jag var helt förstörd...den här kvinnan som jag aldrig väntade något opålitligt ifrån gjorde såhär. Hon tvekar på oss, Hon ljög om hur de friade för kusinen...dvs, det var HAN SJÄLV som ringde..när hon sa till mig att det var några släktingar som "allmänt" hade frågat hennes mamma om det var problem med papper så kan kusinen o hon gifta sig.
och hon höll allting hemligt..., tills jag själv hittade det i mailen alltså.

Som sagt, när jag kom till Sverige sa jag till henne att jag hade läst mailet, och att jag var skitledsen, arg...och svartsjuk.
Då säger hon att hon varit en exemplarisk muslim fru att hon gjort såhär (wallah..detta är vad hon sa), och att hon inte ljög, utan undanhöll bara för att inte göra mig orolig om hennes dröm. Hon vägrar ta åt sig min smärta och min ilska...och fortsätter att säga att till och med hennes familj tyckte att jag betett mig illa. Min fru tycker också att jag varit falsk som inte sagt något till henne under de 9 dagarna jag var i Marocko med henne...för att jag väntade tills jag kom till Sverige. Men hon hade ju två månader på sig att säga sanningen till mig, är inte det att vara falsk?

Tycker ni som muslim och som en vän....att min ilska, svartsjuka och besvikenhet ger mig rätten att ta ut skillsmässa? Det går inte att diskutera med henne..., hon säger bara barnsliga saker som: DU GÖR DIG ALLTID TILL OFFER...., OHHH SÅ SYND OM DIG...DU HAR VÄRLDENS SÄMSTA FRU! ....Det är inte så att jag har legat med en annan man precis!! att jag överdriver.

Jag känner att risken är för stor att jag inte kommer lita på henne någonsin, plus att jag kommer vara orolig för att hon efter att hon kommit till Sverige...tar ut skillsmässa..och åker hem till sin familj, tänk om man får barn under tiden liksom.

Snälla...mina muslimska bröder och systrar..., vad ska jag göra..hur resonerar ni? Är jag helt galen, eller är jag konstig?

jag känner att jag vill döda henne och honom.

Då svarar hon att jag inte hade någon rätt att

Nadirun_Mubin

Re: Vad säger islam om fru som är kär i annan

Inläggav Nadirun_Mubin » ons feb 16, 2011 22:18

(sl) akhi

För det första detta dåd skrevs av pennan 50 000 år innan jordarna och himmlarna blev skapade, och du ska veta det är ett test från Allah.

Och det andra med imamer som uppmuntrar henne till p-piller saknar jag ord för, vilken hadith visade dem? SubhanAllah,

För det första så finns det regler med avstånd mellan man och hustru, men tyvärr min broder jag är inte allt för kunnig i det.

Men du ska veta att detta är ett test från Allah, för att se hur du ska dömma.
Mitt råd min bror döm med Quran och sunnah. Skicka pm om du vill ha feedback finns här för dig inshaAllah. Må Allah underlätta det för dig och låta dig se klart hur sheytan lägger sina fällor bland dem nära och kära kring dig.


(sl)

Inlägg: 110
Blev medlem: sön apr 09, 2006 16:38

Re: Vad säger islam om fru som är kär i annan

Inläggav khaduja » tor feb 17, 2011 8:40

Må Allah underlätta för dig! Du låter inte alls galen eller konstig. Att man känner tillit till make/maka är grunden för ett äktenskap. Och kanske ännu viktigare om man har en relation på distans.
Jag rekommenderar att du vänder dig till en imam, t.ex http://aysha.se/file/Hem.html för att få personlig rådgivning.

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Vad säger islam om fru som är kär i annan

Inläggav b » tor feb 17, 2011 9:24


Inlägg: 8
Blev medlem: mån feb 14, 2011 20:30

Re: Vad säger islam om fru som är kär i annan

Inläggav iceturk » tor feb 17, 2011 11:02

Tack så hemskt mycket för era ärliga råd, tips och svar.

Jag ska försöka maila en imam, inte för att han skulle avgöra, men att få dennes perspektiv också.

Men jag är så lättad att ni säger att jag inte är konstig som tänker/känner såhär.

InshAllah får jag klarhet i det.
Kan inte äta, sova eller koncentrera mig på jobbet.

Hon har inte kommit än från Marocko. Och vi är ej gifta på papper eftersom det strular hela tiden.., men enligt Islam så har vi gjort nikah och är gifta enligt Allahs önskan.
Jag har ju haft tålamod med våra pappersproblem, eftersom hon är min fru och jag älskat henne...och jag har inte ens sett det som prov från Allah att det skulle vara svårigheter för att testa oss, eftersom jag inte sett det som ett problem ens. Jag skulle väntat 10 år på papper om det skulle vara så mycket det skulle krävas för att få hit henne..., men nu...har allt förändrats.

Hon sa till mig flera gånger: Maybe all these paper problems we have its a sign from Allah that he doesnt want our marriage?

Inlägg: 110
Blev medlem: sön apr 09, 2006 16:38

Re: Vad säger islam om fru som är kär i annan

Inläggav khaduja » tor feb 17, 2011 12:22

Salam,
Det där med pappersproblem, vad är detta?
Vad gäller marockanska myndigheter så är det krångligt, kostsamt och tidsödande att få igenom giftermål, de kräver en massa olika dokument, sen är det en korrupt och krånglig administrationsapparat. Och besvärligt att ta ut skilsmässa. Lagen är inspirerad av islam men inte rakt igenom. Så min spontana reaktion är att det kanske är bra för dig att det inte blev av. Frågan är dock varför din fru inte visat intresse att ordna detta. Det är enligt min erfarenhet inte så socialt accepterat med "under bordet-nikah" i Marocko. Man kan även avkrävas papper på att man är gifta var som helst; av polis, för att få checka in på hotell osv. Och uppfattas man som ogift så är det den marockanska parten som riskerar att råka i trubbel.

Vad gäller den svenska biten: Man kan mycket väl få sin make/maka hit även om ens äktenskap inte är registrerat eftersom svensk lag godtar avsikten att bli sambo som skäl för invandring. OBS! det gäller om båda parter framstår som seriösa. Migationsverket är väl medvetna om att nikah utan registrering hos utländsk myndighet förekommer och jag vet personligen att de godtagit detta.

Frågan är ju dock hur du själv ställer dig till att fortsätta vara gift med henne efter det som kommit fram. Jättebra att du tar kontakt med imam för mer rådgivning.

Är det något du undrar om förhållandena Marocko så tror jag att vi är flera på forumet som har anknytning dit på olika vis.
Må Allah underlätta för dig och ge dig vägledning.

Inlägg: 17
Blev medlem: tis feb 15, 2011 18:34

Re: Vad säger islam om fru som är kär i annan

Inläggav MA_stockholm » tor feb 17, 2011 12:57

Salam,

Jag tycker personligen att det är ingen idé att vara gift med någon som tänkter på någon annan och dina känslor är helt normala. Det blir jobbigt för båda. Man ska känna trygghet och kunna hålla sig borta ifrån haram i ett giftermål.
Jag tycker att du kanske kan fråga henne och be henne svara ärligt och själv bestämma om hon verkligen vill stanna som din fru eller hellre vill vara gift med sin kusin. Då kanske blir lättare för dig och ta ett beslut. För det är svårt att fatta beslut om du inte vet hur hon känner. Det kan ha bara varit tankar och drömmar som hade cirkulerat i hennes hjärna medan du varit borta eller så kan det vara en stak önskan att lämna dig.

Inlägg: 8
Blev medlem: mån feb 14, 2011 20:30

Re: Vad säger islam om fru som är kär i annan

Inläggav iceturk » tor feb 17, 2011 13:45

Tack återigen för era råd och tips systrar och bröder.
Jag har mailat två imamer nu, efter era länktips, och ska se vad de har att säga om saken också. Era åsikter och råd väger mycket för mig ska jag säga...

Har inte kunnat prata med någon i min familj om det här.

Nu när jag avslöjat det här problemet, med hennes mail...drömmar och kusin och så, så inser jag andra saker som kanske inte var så självklart att man gör i ett äktenskap. Bl a ..., gjorde hon sig lustig och skojade om hur jag uttalar ord som "Wallah", eller hur jag uttalar quran verser när jag ber, för att det inte låter som arabiska för henne. Men jag är ju turk..., och uttalet sitter ju i liksom, jag gör mitt bästa.

Hon härmar mig och skrattar liksom.

Har hon rätt enligt islam att göra sig lustig över någon som gör sitt bästa? Eller är det jag som gör fel att jag efter 33 år inte kan uttala koranverser korrekt?

Inlägg: 17
Blev medlem: tis feb 15, 2011 18:34

Re: Vad säger islam om fru som är kär i annan

Inläggav MA_stockholm » tor feb 17, 2011 14:28

Jag tycker att det är bra att du inte har berättat till din familj, Ju fler personer vet dessto mer komplicerat problemet blir. Det är bättre att du låter bli att berätta även du ska skiljas. Islam föredrar sitr och för det kanske påverkar hur din familj ser henne som person. Allt kan hända i livet, ni kanske väljer att gå tillbaks tillvarandra och såna saker är bättre att stanna hos dig. Det är ändå ditt privata liv.

Vad gäller det med ditt uttal, tror att du ska inte ta illa upp. Även om det är fel men hon kasnke bara vill skoja med dig. Gud subhanah och ta3alah bryr sig inte om hur du uttalar orden utan värdesätter det som finns i ditt hjärta.

Nadirun_Mubin

Re: Vad säger islam om fru som är kär i annan

Inläggav Nadirun_Mubin » tor feb 17, 2011 19:27

(sl)
Akhi, det är dubbel belöning för dig för att du har svårigheter att utala Quran. Så säg alhamdulilllah:D

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

Re: Vad säger islam om fru som är kär i annan

Inläggav N_N83 » tor feb 17, 2011 20:43

(sl)

Jag håller med MA_stockholm om att ju färre personer som du låter bli inblandade i detta desto bättre. Du gör inget fel i att samla råd från andra men det krävs att du är vaksam över hur mycket du låter dig påverkas av andras synpunkter. Det är du som ska ta ett beslut som kommer påverka ditt liv som kommer leda till att du kommer ta ansvar för det och ingen annan så ta därför del av andras erfarenheter och visdom men satsa även mycket tid på att reflektera själv. Du behöver både och.

Mitt personliga råd till dig skulle vara att gå tillbaka till din röda tråd i livet. Börja stort och gå sedan mot det mindre tills du kommer till själva händelsen som skett mellan er. För då grundar sig beslutet du tar i en mer klar och förnuftig anledning istället för en känslomässig. En sådan anledning blir då något som man sällan ångrar eller förhastar sig med inshaAllah.

När jag skriver börja stort så menar jag att du ställer dig själv långsiktiga frågor som tex: Vad har ett äktenskap för plats och betydelse i mitt liv? Vad vill jag få ut av ett äktenskap? Delar jag och min partner samma syn på äktenskapet? Strävar vi mot samma mål med äktenskapet?

När du går mot de mindre frågorna så blir de mer specifika och personliga,i ditt fall tex: Är VISA/papper det avgörande för vårt förhållande? Är kusinen i Spanien det avgörande för vår relation? osv tills du ställer dig frågan: Är denna händelse anledning nog att gå skilda vägar?

Jag menar inte att vi kan veta hur framtiden ser ut,men ett äktenskap ska hedras som den bör. Det är något oerhört som Gud har skapat för oss och därför ska vi också ta oerhört stort ansvar för vad vi ger oss in i och med vem. Jag hoppas att ni båda kan vara uppriktiga och öppna mot er själva och mot varandra om vart ni står och om vad som måste göras.

Under tiden be Gud om vägledning och gör mycket ibaada. Och gräv inte för mycket i att se detta som tecken hit och menat dit för sanningen är den att vi aldrig kan veta helt säkert,det tillhör Guds visdom att veta varför inte vår. Men agera som att du ser en prövning framför dig som du inshaAllah ska försöka klara av.

Det var det jag hade att säga dig broder...jag önskar er båda all lycka och Guds välsignelse och att Shaytan håller sig borta från era beslut, val och handlingar amin.
"When the student is ready,the teacher appears"

Inlägg: 8
Blev medlem: mån feb 14, 2011 20:30

Re: Vad säger islam om fru som är kär i annan

Inläggav iceturk » tor feb 17, 2011 22:48

Tackar Allah för era tips, råd och reflekteringar kring mitt problem.

Jag har precis pratat med min fru, eller snarare diskuterat det här en gång för alla och jag förklarade för henne att jag funderar på skillsmässa eftersom jag inte kan garantera henne ett liv utan sjuk svartsjuka och att jag aldrig skulle kunna gå med på att hon reser ner till Marocko själv utan mig, och att jag alltid skulle kolla hennes mail...och vem hon pratar med.
Förklarade för henne att jag mår SK-T över detta, och att jag skulle förpesta henne med mina konstanta misstankar om vem hon är med och vad hon gör. Något som jag oftast brukar skämta om med vänner och bekanta...dvs att vissa är värsta förföljarna. Och nu vet jag att jag skulle bli precis så.

Enda anledningen för mig att fortsätta vara gift skulle isåfall vara att ingen annan ska ha henne..., och tanken på att hon somnar och vaknar upp med en annan man ..., gör mig mordisk. Detta känner jag inte är en tillräcklig anledning/motivation för att fortsätta med äktenskapet.

Hon frågade mig ifall detta bara var en ursäkt att göra slut eftersom hon tycker att jag tog en liten grej och gjorde det till en stor grej eller anledning till skillsmässa, men vid heliga koranen garanterade jag henne (och er) att så inte är fallet...
jag kan bara inte släppa det...., jag har på två veckor sen det här kommit ut...inte ätit en ordentlig frukost eller middag, jag kan inte sova...., jag vaknar mitt i natten av panik, och jag drömmer hela tiden om henne och att hon lämnar mig. Alltså mitt liv och min tillvaro är ett rent helvete..., och jag vet att Allah bara ger oss bördor vi kan bära, men....jag har aldrig varit rädd för att älska innan, jag har aldrig funderat över ordet "vara rädd för att älska" innan.., men nu förstår jag vad folk pratar om. Att helt utlämna sig till någon, gå runt och måla upp nån bild av framtiden ihop, hur hon ser ut gravid,,hur våra barn skulle se ut..., hur ramadan skulle se ut som gift man,,,,, och PANG är den här personen helt plötsligt den mest lömska människan i världen...i min uppfattning då..

Hon förklarade för mig iallafall att om jag var man nog, så var jag tvungen att åka ner till Marocko, och framför en imam och två vittnen (hennes storabror och svåger) säga att jag vill ha skillsmässa.
Är detta hur man måste göra ifall man gjort imam nikah?

Jag känner ingen i marocko förutom hennes familj. Och jag tvekar på att hon lagt fram "den egentliga" versionen av vad som hänt, eller om hon bara sagt att stackars HON fallit offer för någon som bara ville "ha kul" och sen stack. Jag menar, jag har åkt ner dit 3 gånger för att fixa med papper/visa.

Jag känner mig i en grå dimma, lukter, smaker och färger är sig inte lika...., jag menar allvar..., kan inte beskriva men. Känns som om jag går runt i en dimma hela tiden...som om det är en hinna på mina sinnen.

Till och med när jag ber och jag helt ska lämna mig till ibadet, så går mina tankar till hur jag skulle kunna hitta hennes kusin...o göra slut på eländet.


Ceprail

Nadirun_Mubin

Re: Vad säger islam om fru som är kär i annan

Inläggav Nadirun_Mubin » tor feb 17, 2011 23:06

(sl)

Du kan ju gifta dig med en till, eller tre om det skulle vara fallet.
Men om jag förstått rätt måste du såfall berätta för henne.

Inlägg: 8
Blev medlem: mån feb 14, 2011 20:30

Re: Vad säger islam om fru som är kär i annan

Inläggav iceturk » tor feb 17, 2011 23:30

Selam
Nej, men vad ska jag till andra fruar till? Jag är ju chockad av hennes beteende.
Aldrig tal om någon annan kvinna.

Nadirun_Mubin

Re: Vad säger islam om fru som är kär i annan

Inläggav Nadirun_Mubin » tor feb 17, 2011 23:45

De kanske bara skulle leda till mer problem i ditt fall, men det är en fin sak, Många Profeter gjorde så.

Jag har förstått att du är chockad min bror, men säg vilka saker kan du göra i ditt fall?
Och det finns väl ingen man som inte skulle vara detsamma.

Men vad tror du skulle vara det bästa i ditt fall?

Gör istikhara min bror innan du beslutar dig om något av dina val.

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Vad säger islam om fru som är kär i annan

Inläggav A.N » lör feb 19, 2011 11:56


Inlägg: 8
Blev medlem: mån feb 14, 2011 20:30

Re: Vad säger islam om fru som är kär i annan

Inläggav iceturk » lör feb 19, 2011 13:31

Tack mina bröder och systrar.
Jag har gjort istikhara och varje gång jag har gjort det har jag fått konstiga drömmar om att hennes syster skriver något på arabiska på en rå köttbit och gömmer i frysen. Och i min dröm kan jag arabiska men kan inte läsa det hon skriver. Skumt.
Men skumt att jag drömt om samma dröm

Känns som att Allah ger mig råd men att jag inte kan tyda det.

kan det betyda att jag inte ser på det här på korrekt muslimskt sätt. ??

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Vad säger islam om fru som är kär i annan

Inläggav A.N » lör feb 19, 2011 13:37

Om du drömmer samma dröm om igen betyder den säkert något viktigt, jag skulle kontakta den här imamen: http://aysha.se/file/Hem.html och be honom hjälpa mig att förstå drömmen om jag var du. Khayr inshAllah!

Inlägg: 17
Blev medlem: tis feb 15, 2011 18:34

Re: Vad säger islam om fru som är kär i annan

Inläggav MA_stockholm » lör feb 19, 2011 13:43

Salam Alaikum,

vilken dröm, kuslig!

Jag har sett i vissa arabiska kanaler där man ringer en imam och frågar vad en dröm kan betyda och dem förklarar det med hjälp av hadither. Annars kan man söka tex vad rå köttbit betyder i en dröm i islamiska siter. Men då är det inte lika säker som när man frågar en imam.

Inlägg: 8
Blev medlem: mån feb 14, 2011 20:30

Re: Vad säger islam om fru som är kär i annan

Inläggav iceturk » lör feb 19, 2011 14:00

Selamun aleyküm
Ja jätte kuslig dröm o när jag frågar hennes syster vad hon skriver så är hon bara tyst.

Jag har mailat den imamen på den länken för 4-5 dagar sedan men fick inget svar inshallah svarar de snart.

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Vad säger islam om fru som är kär i annan

Inläggav b » lör feb 19, 2011 15:11

Subhana Allah!

Enligt islamisk drömtydning indikerar rått kött förtal (baserat på aya 49:12)

I psykoanalysen är det en indikation på frustration, eller på starka emotioner.

I arabisk poesi är det en metafor för en ungmö.

---

Hur man än ser, så ska man beakta möjligheten att din dröm kanske snarare är en reflektion av ditt nuvarande tillstånd än ett svar på Istikhara. - För att istikhara ska vara verksamt krävs först och främst att den som ber om vägledning är i ett affektfritt tillstånd, så att han/hon kan ta emot de subtila indikationer som ges, antingen i drömmar eller på annat sätt. Är man in i ett tillstånd av chock, överskuggas dessa subtila meddelanden av ens egna känslor - det är kankse inte bästa förutsättningen för att motta vägledning.

Därmed inte sagt att istikhara är verkningslöst - Istikhara är alltid en stor tillgång. Om inte annat så är det en du'a till Allah subhanaHu wa ta3ala att Han ska leda en till rätt beslut.

Det bästa är kankse att man i ett sådant tillstånd upplever sin egen begränsning och oförmåga, och därmed kan komma närmare Allah, genom att inse att Han är den som dirigerar allt och har svaren på allt. Om man i ett sådant tillstånd av insikt om Allah's förmåga och ens egen oförmåga vänder sig till Allah så kommer Han insha Allah att besvara ens du'a.

<<
Allah, jag ber Dig om råd genom Din kunskap, jag ber dig om förmåga genom Din förmåga och jag ber Dig om Din enorma ynnest...
>>

(betydelsen av Du´a al-istikhara - http://ghazali.se/txt/sunnabon.htm)

Inlägg: 8
Blev medlem: mån feb 14, 2011 20:30

Re: Vad säger islam om fru som är kär i annan

Inläggav iceturk » lör feb 19, 2011 15:32

Tack så hemskt mycket!!

Har sparat ditt meddelande på mobilen

Nadirun_Mubin

Re: Vad säger islam om fru som är kär i annan

Inläggav Nadirun_Mubin » lör feb 19, 2011 21:07

(sl) akhi

enligt mig är den drömmen klassad som något dåligt, och därav ska du säga Audhobilahi minash-sheytnirrejim och spotta 3ggr över vänster axel, och inte berätta den för någon.

Och om du drömmer en bra dröm berättar du den endat för någon du har nära.

Återgå till Regler och feedback

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst