Själv tenderar jag att se hans insats inte så mycket som det artimetiska medelvärdet mellan två extremer, som mer ett dialektalt lyft, poducerat genom tillämpning av ´ilm al-Kalam (logisk deduktion och argumentation) på de islamiska trosföreställningarna, vilket resulterade i ett logiskt koherent framsställning av den muslimska tron inom ramen för Koranen och Sunnan, och ett skarpt verktyg för att avgränsa Islam mot olika heresier.
Imam Abul Hasan al-Ash´ari var från början mu3tazili, och tränad i all deras argumentation (en av de grundlaägande saker som utmärker mu3tazila är att de sätter logisk argumentation över textbevis). Sedan vände han sig bort från mu3tazlia och använde deras egna metoder för att motbevisa dem.
Men wahhabiyya fortsätter att tjata om att Iman Abul Hasan al-Ash´ari var mu3tazila, därför att han förordade ta´wil (abstrakt tolking) av vissa saker, specifikt Allah's "yad" ("hand"), "qadam" ("fot") etc, där Alllah's transcendens förbjuder bokstavslig tolkning Det har inget med mu3tazila att göra - redan Sahaba gjorde ta'wil - det finns gott om exemple från Sayyiduna Ibn ´Ábbas, ´Ali m.fl. radya Alllah ´anhum. Var de kanske också mu3tazlia då?!
Detta är det enda som wahhabiyya i sin blindhet är förmögna att uppfatta av hans lära, eftersom det går emot deras egen korrupta föreställning av en gud som en kropp med utbredning och rörelse i rummet (tajsim). - Allt annat i hans ´aqida går dem förbi.
Mu3tazlia är ett komplex av trosföreställningar som omfattar betyldigt mer är bara hur man tolkar "yad". Det är en heresi som än idag utövar inflytande - dels har den överlevt inom shiísmen, dels återuppstod den i Abduh's och al-Afghani's reformläraror och lever i den skepnaden vidare på ikhwans "vänster"-kant. Och siste men inte minst vårdas den ömt av orientalister, antagligen i hopp om den kan komma till pass för framtida ideologiska attacker mot Islam. - Mu3tazlia är alltså en ideoglogi som varje muslim med intellektuell förmåga bör känna till och vara förmögen att känna igen och ta ställning emot när den dyker upp. - Inte minst därför är Imam al-Ash´ari's lära och metoder av central betydelse för oss idag.
Imam Abul Hasan's troslära är så mycket mer än en "medelväg" eller "kompromiss" mellan allegorisk tolkning och tajsim - den är
(a) en formalisering av de trosföreställningar som för araberna föll sig naturliga, men som för senare generatoner krävt förklaringar och förklaringar och fler förklaringar.... och
(b) ett vapen till försvar av innehållet av vår muslimska tro idag, både mot wahhabismens fördummande propaganda och mot neo-mu3tazila's försåtliga intellektualism.Statistik: Postat av b — tis mar 01, 2011 20:22
]]>